Renesance nočního železničního cestování

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Noční přeprava cestujících existuje na evropských kolejích od 20. let minulého století. V jejích začátcích se jednalo o velmi luxusní a drahé cestování po Evropě v lůžkových vozech. Železniční společnosti hledaly možnosti, jak zpřístupnit noční levnější přepravu všem zájemcům.

S takovouto novinkou přišly francouzské dráhy (SNCF) již po roce 1946 a zájem byl obrovský. Lehátkové vozy (nižší přepravní komfort) a jejich starší sestry lůžkové vozy (vyšší přepravní komfort s maximálně třemi osobami v oddíle) začaly využívat i cestovní kanceláře. Síť těchto vozů se rozšířila i mimo Evropu. Jedním z největších provozovatelů lehátkových vozů byla německá cestovní kancelář Touropa, v českých zemích známější pod názvem Mitropa. Byla to cateringová společnost se sídlem ve východním Berlíně charakteristická svými tmavě červenými jídelními a spacími vozy. Ty jezdily přes naše území a vozily obyvatele NDR na Balaton a slunné písky v Bulharsku.

Za zmínku stojí i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které patří dodnes k největším provozovatelům nočního cestování po železnici. Právě Rakouské spolkové dráhy zahájily renesanci nočního cestování. S nástupem nízkonákladových leteckých společností v 90. letech minulého století docházelo k útlumu nočního cestování. K nenasazování lehátkových vozů a lůžkových vozů přispěla i stále se rozšiřující síť vysokorychlostní železnice v západní Evropě. V roce 2009 ukončily provoz nočních vlaků švýcarské dráhy (SBB) a nedlouho po nich i německé dráhy (DB) známé pod značkou CityNightLine (CNL). Noční cestování po Evropě téměř vymizelo.

S obnovou nočního cestování přišly Rakouské spolkové dráhy s nočními vlaky pod obchodní značkou Nightjet. Tento druh vlaku je levnější a ekologičtější variantou k letadlům. Díky těmto vlakům dostává Evropa zpět síť nočních vlaků. Rakouské dráhy provozují již 27 linek těchto vlaků a poslední novinkou je spojení Vídně a Bruselu. Je to sice časově náročnější, ale vůči ochraně životního prostředí výrazně ekologičtější. Podle vyjádření mluvčího rakouských drah zanechá let mezi těmito městy ekologickou stopu 410 kg CO2, jízda nočním vlakem 40 kg CO2 na cestujícího. Služby poskytované v nočních vlacích jsou na hotelové úrovni, včetně cateringu a pohodlí. Se stále se zvyšující technologií vozů a infrastruktury zákazník téměř nepocítí, že za jízdy spí a po probuzení se ocitá na zcela jiném místě, než když usínal. V rámci rozšiřování služeb již není také výjimkou cestovat nočními vlaky se svým osobním automobilem.

V českých zemích je největším a nejznámějším provozovatelem spacích vozů společnost JLV s více než padesátiletou tradicí, založená Československými státními drahami (ČSD). Od roku 2009 je akciovou společností. Společnost JLV je velmi oblíbená na německých kolejích, a to především pro její gastronomický servis v restauračních vozech. Restaurační a ubytovací službu provozuje zejména pro České dráhy po celém Česku, Slovensku, Rakousku, Maďarsku a Polsku a se svým spacím vozem celoročně zajíždí i do švýcarského Curychu. Společnost investovala a stále investuje do zařízení i provozování spacích vozů. Nočními vlaky z Česka se lze dostat i do Moskvy či Min­sku. Toto spojení si zachovalo velkou oblibu i po pádu železné opony.

Nyní dochází k modernizaci devíti lůžkových vozů, pro zvýšení kultury cestování v nočních vlacích. V lůžkových vlacích je již standardem sprcha a úplný servis jako v hotelu. Nočnímu cestování se začalo přezdívat hotely na kolejích. Jsou brány jako alternativa letecké dopravy a snížení nákladů a času při přemisťování na středně dlouhé vzdálenosti po Evropě.

Konkurencí nebo rozšířením spacích i gastronomických služeb na kolejích je společnost RegioJet, která letos po letech obnovila noční spojení České republiky a Chorvatska. Společnost nakoupila vyřazené lehátkové vozy německých drah a provozuje noční spojení do zmíněného Chorvatska a celoročně do slovenských Košic.

Noční cestování pomalu zažívá opětovný rozmach. Již zmiňované švýcarské dráhy zavádějí od prosince 2021 znovu noční vlaky, a to nejen kvůli zvýšené přepravní poptávce, ale i zavedení dotací nočních vlaků z výnosů daní z CO2. Nemalému zájmu o noční vlaky pomohla i koronavirová krize, která téměř paralyzovala leteckou dopravu, což paradoxně pomohlo železnici zvýšit svoji prestiž.

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Unsplash

Letecké společnosti se zavázaly k respektování práv spotřebitelů

Šestnáct významných leteckých společností na evropském trhu se přihlásilo k větší transparentnosti, lepší informovanosti a včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu na základě iniciativy Evropské komise. Ta v prosinci 2020 upozornila orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC, Consumer...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Příští zastávka: V limbu

Lidé jsou různí a mají všelijaké libůstky. Platí to i o turistech. Jako z absurdní komedie ale působí nabídka jedné z hongkongských cestovních kanceláří – klienty vábí na okružní spací jízdy autobusem.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Na křídlech Vuelingu od prosince do Amsterodamu

Letecká společnost Vueling zavede od 3. prosince tohoto roku pravidelné spojení mezi Prahou a nizozemským Amsterodamem. Dopravce nabídne lety čtyřikrát týdně, a to vždy v úterý, pátek, sobotu a v neděli. V tiskové zprávě o tom včera informovalo Letiště Praha.

Číst více