Co dokáže vlak

Železniční doprava nabízí významnou ekologickou a bezpečnou alternativuk dopravě na silnicích a dálnicích. Spotřebovává méně energie a je takéšetrnější k našemu životnímu prostředí, protože produkuje mnohem méně zplodin.Pro přepravu stejného objemu zboží a osob potřebuje 2 až 3x méně půdy nežsilniční doprava. Není tedy třeba proměnit naši přírodu v asfaltové plochydálnic, silnic a parkovišť. Železnice ale nabízí svým zákazníkům mnohemvíce. V zahraničí již jezdí spoje, ve kterých jsou instalovány televizníobrazovky, cestující s dětmi mohou využít speciální dětské oddíly a vozy,v nichž jsou skluzavky a prolézačky, které při dlouhé cestě děti zabaví.Existují speciální salónní vozy, ve kterých lze organizovat tiskové konferencei diskotékové a taneční vagóny.

Kancelář, hotel i restaurace na kolejích
Pokud usednete do auta a nemáte řidiče, musíte se věnovat řízení. Telefonovatlze pouze s hands free sadou a během cesty si neodpočinete, nepřipravítena jednání, nevyřídíte poštu, nepřečtete noviny. Spíše přijdete o nervyv některé z nemála zácep.
V moderním vlaku si lze pohodlně sednout a věnovat se četbě, vyřizovánítelefonických vzkazů, pošty, přípravě na další jednání nebo jen tak relaxovat.Nové vagóny jsou klimatizované a mnohé nabízejí také přípojky na 220 Vpro napájení notebooků. S další moderní telekomunikační technikou tak neníproblém vlak proměnit v moderní kancelář, a to nejen v dálkovém expresu,ale také v nejmodernějších příměstských vlacích ČD.
Současné vlaky nabízejí i komfortní noční cestování. Večer ulehnetev Praze, ráno se probudíte v Kolíně nad Rýnem, Amsterodamu, Varšavě čiBudapešti a můžete se přímo účastnit jednání. Lůžkové oddíly jsou tradičněvybaveny umyvadlem s tekoucí vodou. Nejmodernější lůžkové vozy Českýchdrah svým cestujícím nabízejí také sprchu a v oddílech přípojky na 220V pro napájení PC.
Svou velkou tradici mají i restaurace na kolejích. K dispozici jsourůzné formy občerstvení od automatů umístěných ve vlacích, přes roznáškovýprodej na místa cestujících až po příjemné bistro či dokonce komfortnírestaurant.

Dvakrát rychleji než autem
Současný člověk stále více spěchá a tomu odpovídá také požadavek narychlost a přesnost dopravy. Světový rychlostní rekord vlaku je 515,3 km/h.V běžném provozu se využívá rychlost až 300 km/h. Česká republika nenítak bohatá, aby mohla vybudovat vysokorychlostní železnice v blízkém časovémhorizontu, přesto se i u nás železniční doprava zrychluje. Na modernizovanýchkoridorech jezdí již dnes expresy rychlostí až 160 km/h. Po úplné dostavběkoridorů a nasazení nových rychlostních vlaků se zkrátí cesta vlakem zPrahy do Brna na něco málo přes dvě hodiny, jízda z Prahy do Berlína budetrvat krátce přes tři hodiny a do Vídně přibližně tři a půl hodiny.
Roste také význam kombinované dopravy a přepravy kamionů po železnici.S přepravou kamionů se u nás pravidelně setkáváme mezi Lovosicemi a státníhranicí se SRN, kde výrazným způsobem snížila zatížení silnic přes Krušnéhory a v některých severočeských městech. V roce 2000 bylo přepraveno přes85 tisíc kamionů.

Petr Šťáhlavský, vedoucí tiskového odd. GŘ ČD

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více