×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Čeká nás cyklistický podzim?

Foto: Shutterstock.com Cykloturisté a bajkeři mají pomoci protáhnout turistickou sezonu do podzimu Foto: Shutterstock.com

Velká část Čechů sice ještě v tuto dobu prožívá své letní dovolené, CzechTourism už ale plánuje podzimní aktivity. Prodloužit sezonu mají podnikatelům pomoci cykloturisté. A to nejen domácí, ale za předpokladu příznivých epidemických podmínek i zahraniční. Pozornost národní turistické centrály a jejích partnerů se zaměří jak třeba na dálkové cyklotrasy, tak na projekty terénní cyklistiky.

Jak zaznělo na včerejší tiskové konferenci, Česko má v oblasti cyklistiky a cykloturistiky významný potenciál, který obnáší asi čtyřicet tisíc vyznačených cyklotras o celkové délce zhruba 8 800 km a 55 bike nebo trail parků, z nich zhruba třetina splňuje požadavky i té nejnáročnější zahraniční klientely. To v kombinaci s mírným rázem zdejších pohoří a příjemnými teplotami činí z Česka podle ředitele CzechTourism Jana Hergeta podzimní cyklistickou destinaci konkurující třeba i Itálii či Rakousku.

Foto: Petr Manuel Ulrych Ředitel CzechTourism Jan Herget Foto: Petr Manuel Ulrych

„Česká republika má kompletní podzimní cyklo nabídku, od dálkových cyklotras až po špičkové traily nebo bike resorty, zasazené do krásné přírody, obklopené lázněmi a historickými památkami. Z toho pohledu splňuje vše, co si mohou domácí i zahraniční cyklo turisté přát,“ uvedl Jan Herget a doplnil: „Na čem bychom měli ještě zapracovat, je bezpečnost na silnicích, kde jsme v porovnání s jinými státy ještě pozadu.“

V letech 2021–2027 by investice do cyklo dopravy měly přesáhnout 3,6 miliardy korun (0,6 mil. Kč/Národní plán obnovy, 3 mld. Kč/IROP). V roce 2021 by do zvýšení bezpečnosti dopravy a do výstavby a opravy nových cyklostezek měly ze Státního fondu dopravní infrastruktury doputovat dalších 750 milionů korun.

Cykloturistika je podle informací národní turistické centrály hned po pěší turistice druhou nejčastější aktivitou na dovolené a její obliba stále roste. Vloni Češi utratili za kola a cyklo výbavu více než 10 miliard korun a prodalo se 350 tisíc jízdních kol. Dle průzkumu internetového vyhledávače Heureka.cz vzrostl za minulý rok prodej kol na e-shopech meziročně (2019/2020) o 68 %, přičemž letos v březnu vzrostl s v porovnání s loňským březnem dokonce o 427 %.

Agentura CzechTourism oslovuje domácí cyklisty a bajkery především skrze portál Kudy z nudy, který kromě samotných cyklo a bajkových (tedy pro terénní cyklisty určených) aktivit nabízí návštěvníkům možnost naplánovat si výlet po okolí a navštívit akce nebo turisticky zajímavá místa, které navštívená lokalita nabízí. Aktuálně patří cyklo aktivity na kudyznudy.cz k nejvyhledávanějším, hned po koupání. V příštím roce by se měla cyklistika dočkat na portálu Kudy z nudy samostatné sekce (podobně jako je tomu v současnosti s pěší turistikou). Na tvorbě obsahu budou s redakcí portálu spolupracovat třeba Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) a další partneři.

V letošním roce se agentura CzechTourism podílela na tvorbě hned na několika cyklo pořadů pro Českou televizi. Jde o seriál Po trailech přes hory, Cyklotoulky a Českem nejen za sportem. Inspirativní pořady nejen o cyklistice shlédlo už přes milion a pul diváků.

Součástí podpory cyklo a mountainbiku je také spolupráce na sportovních akcích. V roce 2021 jde na propagaci České republiky v rámci cyklo eventů (např: SP horských kol 2021, Kolo pro život, Závod Míru, Enduro Race 2021, Metrostav handy cyklo maraton 2021 a další) zhruba 1, 6 milionu korun.

Cykloturistika a mountainbiking je součástí produktu aktivní turismus, který Česká centrála cestovního ruchu využívá při propagaci České republiky v zahraničí. K aktuálně probíhajícím zahraničním marketingovým aktivitám patří online a tisková kampaň na téma Stezka Železné opony ve Skandinávii a zemích Beneluxu, jejíž cílem je představení české části dálkové cyklostezky Eurovelo 13 s veškerými službami a atraktivními místy v její blízkosti. V přípravě jsou press tripy pro média z Francie a Beneluxu do libereckého sklářského regionu s MTB výlety a návštěvou sklárny vyrábějící trofej Tour de France nebo představení bike parků, originálních MTB tras a trailů formou společného putování české top bikerky Terezy Votavové a přední švédské cyklo influencerky Jessicy Clarén s její novinářskou družinou v kombinaci s odpočinkem v horských lázních.

V dalších zemích probíhají nebo jsou na podporu cykloturisty a mountainbikingu naplánovány například tyto aktivity: Rakousko – press trip Vinařské stezky, tisková a online kampaň cyklo + MTB, Slovensko – online a tisková kampaň na téma dovolená s dětmi, TV pořad Po trailech přes hory, workshop Stezka železné opony, Itálie – online a tisková kampaň, Německo – cyklo obsahy pro online aplikaci Komoot pro plánování cyklo, MTB a hikingových tras, online a tisková kampaň, Velká Británie – on-line a tisková kampaň v magazínu Rough Guide.

Podle předsedy České mountainbikové asociace (ČeMBA) Václava Vlka Volrába k nám kromě jezdců z Německa, Polska, Slovenska, zemí Beneluxu nebo Skandinávie přijíždějí bajkeři třeba i ze Spojených států. Jedním z největších benefitů Česka je podle něj volný přístup do krajiny, který je v zahraničí spíše výjimečný. Zahraniční bajkeři prý také oceňují zdejší stálé klima.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Statistika: Domácí a výjezdový cestovní ruch ve 3. čtvrtletí 2021

V průběhu loňské letní sezóny se meziročně zvýšil počet realizovaných kratších i delších pobytů, s cílem v Česku i v zahraničí.  Důvodem bylo především zlepšení epidemiologické situace a uvolnění cestovních restrikcí u nás i ve světě. Vícedenních cest se ve 3. čtvrtletí uskutečnilo o 13 % více...

Číst více
Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Cestu z nudy loni hledalo 21,5 milionu Čechů

Pro cestovatelský portál Kudyznudy.cz, který provozuje agentura CzechTourism, byl uplynulý rok opět rekordním. Počet návštěv překročil 21,5 milionu, což představuje 14procentní meziroční nárůst. O 16 procent se také oproti roku 2020 zvýšil počet uživatelů portálu –...

Číst více