Čeká nás cyklistický podzim?

Foto: Shutterstock.com Cykloturisté a bajkeři mají pomoci protáhnout turistickou sezonu do podzimu Foto: Shutterstock.com

Velká část Čechů sice ještě v tuto dobu prožívá své letní dovolené, CzechTourism už ale plánuje podzimní aktivity. Prodloužit sezonu mají podnikatelům pomoci cykloturisté. A to nejen domácí, ale za předpokladu příznivých epidemických podmínek i zahraniční. Pozornost národní turistické centrály a jejích partnerů se zaměří jak třeba na dálkové cyklotrasy, tak na projekty terénní cyklistiky.

Jak zaznělo na včerejší tiskové konferenci, Česko má v oblasti cyklistiky a cykloturistiky významný potenciál, který obnáší asi čtyřicet tisíc vyznačených cyklotras o celkové délce zhruba 8 800 km a 55 bike nebo trail parků, z nich zhruba třetina splňuje požadavky i té nejnáročnější zahraniční klientely. To v kombinaci s mírným rázem zdejších pohoří a příjemnými teplotami činí z Česka podle ředitele CzechTourism Jana Hergeta podzimní cyklistickou destinaci konkurující třeba i Itálii či Rakousku.

Foto: Petr Manuel Ulrych Ředitel CzechTourism Jan Herget na včerejší tiskové konferenci Foto: Petr Manuel Ulrych

„Česká republika má kompletní podzimní cyklo nabídku, od dálkových cyklotras až po špičkové traily nebo bike resorty, zasazené do krásné přírody, obklopené lázněmi a historickými památkami. Z toho pohledu splňuje vše, co si mohou domácí i zahraniční cyklo turisté přát,“ uvedl Jan Herget a doplnil: „Na čem bychom měli ještě zapracovat, je bezpečnost na silnicích, kde jsme v porovnání s jinými státy ještě pozadu.“

V letech 2021–2027 by investice do cyklo dopravy měly přesáhnout 3,6 miliardy korun (0,6 mil. Kč/Národní plán obnovy, 3 mld. Kč/IROP). V roce 2021 by do zvýšení bezpečnosti dopravy a do výstavby a opravy nových cyklostezek měly ze Státního fondu dopravní infrastruktury doputovat dalších 750 milionů korun.

Cykloturistika je podle informací národní turistické centrály hned po pěší turistice druhou nejčastější aktivitou na dovolené a její obliba stále roste. Vloni Češi utratili za kola a cyklo výbavu více než 10 miliard korun a prodalo se 350 tisíc jízdních kol. Dle průzkumu internetového vyhledávače Heureka.cz vzrostl za minulý rok prodej kol na e-shopech meziročně (2019/2020) o 68 %, přičemž letos v březnu vzrostl s v porovnání s loňským březnem dokonce o 427 %.

Agentura CzechTourism oslovuje domácí cyklisty a bajkery především skrze portál Kudy z nudy, který kromě samotných cyklo a bajkových (tedy pro terénní cyklisty určených) aktivit nabízí návštěvníkům možnost naplánovat si výlet po okolí a navštívit akce nebo turisticky zajímavá místa, které navštívená lokalita nabízí. Aktuálně patří cyklo aktivity na kudyznudy.cz k nejvyhledávanějším, hned po koupání. V příštím roce by se měla cyklistika dočkat na portálu Kudy z nudy samostatné sekce (podobně jako je tomu v současnosti s pěší turistikou). Na tvorbě obsahu budou s redakcí portálu spolupracovat třeba Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) a další partneři.

V letošním roce se agentura CzechTourism podílela na tvorbě hned na několika cyklo pořadů pro Českou televizi. Jde o seriál Po trailech přes hory, Cyklotoulky a Českem nejen za sportem. Inspirativní pořady nejen o cyklistice shlédlo už přes milion a pul diváků.

Součástí podpory cyklo a mountainbiku je také spolupráce na sportovních akcích. V roce 2021 jde na propagaci České republiky v rámci cyklo eventů (např: SP horských kol 2021, Kolo pro život, Závod Míru, Enduro Race 2021, Metrostav handy cyklo maraton 2021 a další) zhruba 1, 6 milionu korun.

Cykloturistika a mountainbiking je součástí produktu aktivní turismus, který Česká centrála cestovního ruchu využívá při propagaci České republiky v zahraničí. K aktuálně probíhajícím zahraničním marketingovým aktivitám patří online a tisková kampaň na téma Stezka Železné opony ve Skandinávii a zemích Beneluxu, jejíž cílem je představení české části dálkové cyklostezky Eurovelo 13 s veškerými službami a atraktivními místy v její blízkosti. V přípravě jsou press tripy pro média z Francie a Beneluxu do libereckého sklářského regionu s MTB výlety a návštěvou sklárny vyrábějící trofej Tour de France nebo představení bike parků, originálních MTB tras a trailů formou společného putování české top bikerky Terezy Votavové a přední švédské cyklo influencerky Jessicy Clarén s její novinářskou družinou v kombinaci s odpočinkem v horských lázních.

V dalších zemích probíhají nebo jsou na podporu cykloturisty a mountainbikingu naplánovány například tyto aktivity: Rakousko – press trip Vinařské stezky, tisková a online kampaň cyklo + MTB, Slovensko – online a tisková kampaň na téma dovolená s dětmi, TV pořad Po trailech přes hory, workshop Stezka železné opony, Itálie – online a tisková kampaň, Německo – cyklo obsahy pro online aplikaci Komoot pro plánování cyklo, MTB a hikingových tras, online a tisková kampaň, Velká Británie – on-line a tisková kampaň v magazínu Rough Guide.

Podle předsedy České mountainbikové asociace (ČeMBA) Václava Vlka Volrába k nám kromě jezdců z Německa, Polska, Slovenska, zemí Beneluxu nebo Skandinávie přijíždějí bajkeři třeba i ze Spojených států. Jedním z největších benefitů Česka je podle něj volný přístup do krajiny, který je v zahraničí spíše výjimečný. Zahraniční bajkeři prý také oceňují zdejší stálé klima.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Gorics / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje získaly lázně i terénní stezky

Absolutními vítězi loňského a letošního ročníku Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje jsou Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové na Jesenicku a Hanácká stezka na Prostějovsku, což jsou terénní stezky pro jízdní kola. Výsledky Cen cestovního ruchu Olomouckého kraje...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Hýbejte se s Teribearem a pomozte ohroženým dětem

Úderem dnešní 10. hodiny byl na pražské Letné odstartován 7. ročník charitativního happeningu Nadace Terezy Maxové dětem. Akce nazvaná „Hýbejte se s TERIBEARem aneb Prima pohyb s medvědem powered by ŠKODA AUTO“ je i letos virtuální, vše funguje přes mobilní...

Číst více