V horských pustinách i rušných podnicích

Foto: Ecocapsule Soběstačný mikrodomek na vrcholu hory Titlis ve Švýcarsku Foto: Ecocapsule

Všude tam přijdou vhod ty nejmodernější technologie. Rádi byste nabízeli pohodlné ubytování na vysoké hoře, ale chybí tam jakákoliv infrastruktura? Chcete v reálném čase vědět, jak se cítí hosté ve vaší restauraci? A potřebujete rychle rozdělovat úkoly, aby vaši zákazníci dlouho nečekali? A nebo vás prostě jen zajímá, co je dnes všechno možné? Pak uvítáte naše tipy.

Malej, ale šikovnej

Takový je mikrodomek Ecocapsule. Vyrábí se na Slovensku a naši východní sousedé jsou na něj tak hrdí, že se stane součástí slovenského pavilonu na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji. Kvůli pandemii se její začátek odložil až na letošní říjen.

„Ecocapsule je krásný, mobilní a energeticky nezávislý mikrodomek. Je poháněný pouze zelenou energií, tedy z větru a ze slunce. Proto je nejvhodnější do míst bez infrastruktury. Tato energie se skladuje v bateriích, které se můžou nabíjet i ze sítě, respektive z nabíječky elektroaut. Kromě toho Ecocapsule sbírá a filtruje vodu na užitkovou. Celý její provoz je kontrolován mobilní aplikací,“ popisuje Tomáš Žáček, který firmu na vývoj a výrobu Ecocapsulí založil. A doplňuje, že nejlepší je mikrodomek umístit do co nejkrásnějšího místa mimo civilizaci.

Jedním z takových míst, kde Ecocapsuli najdeme, je od letošního července vrcholek švýcarské hory Titlis. Do třítisícové výšky nad mořem ji dopravil vrtulník a od té doby slouží turistům, kteří chtějí strávit noc v horském tichu pod hvězdami, a přitom užívat komfort takřka hotelového pokoje. Mikrodomek do sebe pojme dvě osoby a nabízí jim kuchyň, koupelnu a ložnici. A provozovatel ubytování na Titlisu k tomu slibuje i lákavé občerstvení. Jedna noc na Titlisu vyjde v přepočtu na více než 16 tisíc českých korun. Ale zájem je tak velký, že do konce letošního roku už jsou všechny termíny vyprodané.

Dalším místem, které turistům nabídne ubytování v Ecocapsuli, by se v dohledné době měl stát miniresort u maďarského Balatonu. „Na Slovensku nebo v České republice zatím žádnou kapsuli nemáme, ale jednáme s vícerými zájemci a jsme otevřeni nabídkám,“ říká Žáček. Pro soukromé účely už si slovenské soběstačné mikrodomky objednali zákazníci například z Japonska, USA, Švýcarska nebo z oblasti Karibiku. A zájem podle Žáčka stále roste – a to zejména v době covidu.

Foto: Dominika Pokorná, Iterait Zařízení Vividi Foto: Dominika Pokorná, Iterait

Jak se cítí zákazníci

V době pandemie širokého uplatnění dosáhla technologie Vividi. Využití našla hlavně v supermarketech, které díky ní mohly regulovat počet zákazníků a těm čekajícím zároveň říct, když přibližně na ně vyjde řada. Technologii ale využijí i další obchodníci včetně provozovatelů restaurací. Chytrá krabička totiž v reálném čase prozradí, kolik je na daném místě mužů a kolik žen, jak jsou staří – a co může kdekoho překvapit – technologie si všímá i toho, jak se zákazníci aktuálně cítí.

Ve skutečnosti se jedná o analýzu výrazu obličeje. Vividi funguje na základě umělé inteligence, která se neustále dokáže učit z obrázků, které jí dáváme. Naše zařízení se učí emoce z různých obrázků se škálou nejrůznějších výrazů emocí a potom, stejně jako přibližný věk, odhaduje emoce podle toho, jak se člověk tváří. Tuhle analýzu jde používat například pro testování novinek, tedy nových produktů a služeb, nebo například při hodnocení výkonů zaměstnanců ve službách,“ popisuje Dominika Pokorná ze společnosti Iterait, která technologii vyvíjí.

Jak Pokorná dále vysvětluje, Vividi je inovativní chytré zařízení, které shromažďuje zcela anonymizované informace o zákaznících. Jedná se o multifunkční marketingový nástroj pokrývající všechny aspekty off-line marketingu. Zjišťuje, kdo jsou cíloví zákazníci, zkoumá jejich chování a návyky. Klient dostává v reálném čase statistiky návštěvnosti, včetně demografických údajů, jako jsou věk a pohlaví zákazníků, informace o celkovém počtu osob a délce jejich návštěvy.

Data slouží například ke zlepšení zákaznického zážitku, porozumění a přizpůsobení se potřebám zákazníků. Například heatmapy nám říkají, kudy lidé nejčastěji chodí a kde se nejvíce zdržují. Taková data pak pomáhají při optimalizaci prostorového designu. Další využití může být například při plánování směn podle vytíženosti restaurací nebo obchodů. Podle statistik poznáme, jaká cílová skupina na dané místo chodí, kdo je typický zákazník a pomocí ‚živých‘ dat můžeme například řídit počet lidí v daném prostoru. Systém sleduje aktuální počet lidí v prostoru a v případě překročení stanoveného limitu na to upozorní a doporučuje dalším lidem vyčkat na uvolnění,“ dodává Pokorná s tím, že se nikdo nemusí bát přílišného vniknutí do soukromí. Žádný obrazový záznam se prý neukládá ani neodesílá do cloudového úložiště a veškeré obrazy jsou ze zařízení ihned smazány. To podle Pokorné znamená, že řešení zajišťuje úplnou anonymizaci a maximální zabezpečení dat i dodržování GDPR.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Rychlá komunikace i při lockdownu

Ke spokojenosti zákazníků přispívá i to, když se svých objednávek dočkají co nejdříve. K tomu je potřeba co nejrychlejší a nejjednodušší komunikace, což v pohostinství platí dvojnásob. Hlavně v době covidu se proto osvědčila aplikace Commis. „Díky tomu, že jsme vytvořili jednoduchý přehledný komunikační kanál a propojili veškeré zaměstnance na jedno místo s důrazem na každodenní potřeby provozů v oboru HORECA, se z naší aplikace stal během pandemie jediný, rychlý a naprosto nepostradatelný krizový komunikační nástroj,“ hrdě říká Petr Pičman, spolumajitel firmy, která aplikaci vyvíjí.

„Situace, kdy ze dne na den byly provozovny jednotlivých podniků uzavřeny, se vedoucí pracovníci potýkali s neskutečným tlakem delegovat rychle a jasně veškeré informace mezi své zaměstnance a nejen mezi ně. Ten den řešili nejen to, aby zaměstnanci vůbec nechodili do práce, popř. přestali chystat provoz. Ale i to, co s plnými sklady zboží a surovin, jak zakonzervovat provozovny za účelem minimalizace už tak drastických ztrát atd. Následně také, jak držet informované zaměstnance během pandemie,“ pokračuje Pičman s tím, aplikace nahrazovala tisíce e-mailů, telefonů či údajně nepřehledné alternativy ostatních komunikačních aplikací.

Díky Commisu se můžou předávat provozní informace směrem od managementu k jednotlivým pracovníkům, a to jak přes počítač, tak mobilní telefon. Zaměstnanci si pak můžou sdílet informace ohledně směn a můžou podávat denní reporty o dění v provozu. „K dispozici je i komplexní úkolový modul, který hravě a perfektně nahradí knihu údržby,“ popisuje dále Pičman. A funkcí, které nahradí složité papírování a šetří čas, má systém prý mnohem více.

Před pandemií byli podle Pičmana hoteliéři a restauratéři k elektronické komunikační aplikaci zdrženliví, teď prý ale o ni projevují velký zájem. „Sektor služeb, detailněji obor hotelnictví a pohostinství, už není tak konzervativní v používání digitálních nástrojů v každodenním provozu, ba naopak. Aktuálně zažíváme poptávku jako nikdy předtím a aktivujeme aplikaci v dalších a v dalších provozech napříč velikostmi jednotlivých provozů a napříč celou Českou republikou. V roce 2022 plánujeme vstup na slovenský trh. Jsme rádi, že tak můžeme oboru hotelnictví a pohostinství poskytovat jednoduchý nástroj pro perfektní řízení a chod podniku a maximálně je tak podpořit v jejich podnikání po celé té těžké době, která bohužel u některých zařízeních stále přetrvává,“ uzavírá Pičman.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více