×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Rodinná dovolená v Česku letos v lázních?

Sociální cestovní ruch je jednou z priorit rozvoje cestovního ruchu v Evropské unii. Navíc je po mnoho desetiletí budován a rozvíjen v mnoha turisticky vyspělých státech Evropy (např. Švýcarsko, Francie). V těchto zemích existují funkční systémy podpory sociálního cestovního ruchu včetně turismu dětí a mládeže či rodin s dětmi, které by bylo možné implementovat do podmínek Česka. Asi nejpropracovanějším je švýcarský systém Reka.

Mezi základní faktory vlivu cestovního ruchu na děti, mládež a rodiny s dětmi patří:

  • edukační (vzdělávací) význam, neboť je součástí vzdělávacího procesu, vhodně ho doplňuje a rozšiřuje. Děti a mládež se seznamují a poznávají nová místa a jejich přírodní a kulturní zvláštnosti;
  • zdravotní význam, neboť přispívá k utužování zdraví dětí a mládeže, k rozvoji pohybových aktivit, vede k otužování a posilování imunity;
  • zotavovací a zdravotní význam, neboť se podílí na léčení dětí a mládeže (lázeňství) a na alespoň částečné eliminaci nežádoucích vlivů životního prostředí apod. (školy v přírodě);
  • rekreační význam, neboť přispívá k zotavení a regeneraci organismu dětí a mládeže;
  • sociální význam, neboť přispívá k utužování pozitivních vazeb ve skupinách dětí a mládeže a také v rodinách, vede k smysluplnému využití volného času dětí a mládeže, k rozvoji společenských a kulturních činností a k omezení sociálně negativních aktivit u dětí a mládeže včetně sociálně patologických jevů;
  • výchovný význam, a to z hlediska pozitivního rozvoje osobnosti každého dítěte a mladého člověka.

Mezi vybrané skupiny sociálního cestovního ruchu patří senioři starší 65 let nebo důchodci (předčasně penzionované obyvatelstvo, které dostává benefity ve formě důchodu), mládež ve věku 18–30 let, zdravotně postižené dospělé osoby v doprovodu další osoby (pokud je to nutné) a rodiny (děti, rodiče a/nebo prarodiče), které jsou označeny národními autoritami za ty, které čelí sociálním obtížím (finančním, personálním a/nebo postižení).

S ohledem na pandemii COVID-19 přispěje letos stát v Česku lidem na lázeňské pobyty – budou moci dostat 40 procent ceny minimálně šestidenního lázeňského pobytu, maximálně 4 000 korun. Díky státní pomoci a voucherům by mohla lázeňská místa získat úplně novou klientelu. Dosud do českých lázní jezdili tuzemci spíše na wellness. Proto nyní lázeňské společnosti pracují na produktech, které by typově měly být dovolenou v lázních pro rodiny, která je spojena s aktivním objevováním okolí. Eduard Bláha, prezident Svazu léčebných lázní ČR, předpokládá, že by vouchery mohlo využít 150–200 tisíc návštěvníků.

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Petr1888 / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Úspěšná misie poličského muzea – příklad hodný následování

Dlouhodobým cílem Městského muzea a galerie Polička je přibližovat dětem z mateřských školek, žákům i studentům témata z historie, národopisu či umění.  V době „covidové“, kdy bylo pro školy i školky náročnější vydat se do muzea, obrátili gard. Místo zvaní...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vysočina West: Pelhřimovsko má nově destinační společnost

Turistickou nabídku Pelhřimovska začíná propagovat nová organizace destinačního managementu Vysočina West. Ve spolku mají zastoupení čtyři největší města regionu i podnikatelé v cestovním ruchu. Novinářům to řekl předseda představenstva Martin Ecler, který je zároveň ředitelem městské organizace...

Číst více
Foto: CCRJM

Jižní Morava díky influencerům oslovila půl milionu lidí

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava vsadila v loňském roce na spolupráci s cestovatelským portálem Worldee. V rámci kampaně „Nestůj, cestuj“ pozvala na jih Moravy trojici influencerů a nabídla jim prezentaci zaměřenou na příběhy lidí, kteří tvoří jedinečnost tohoto...

Číst více