Technologická řešení v turismu

Foto: Shutterstock.com Do restauračních provozů čím dál více pronikají robotické technologie Foto: Shutterstock.com

Automaty na bagety, různé pochutiny nebo nápoje nejsou dnes ničím neobvyklým. Jak moc svět cestovního ruchu proměňují různé technologie, je v současné době viditelné v každé jeho oblasti. Můžeme do určité míry hovořit o tzv. technologických trendech. Kromě využívání virtuální reality, umělé inteligence či hlasem ovládané technologie, jsou i takové technologie, s kterými mohou přijít do kontaktu koneční spotřebitelé každý den.

Jsou to technologie, které zákazníkům usnadňují uspokojit jejich některé základní potřeby, a jež jsou zhmotněny v praktická řešení. Takovým příkladem mohou být samoobslužné 24hodinové obchody s regionálními bioprodukty, automaty na čerstvou pizzu a sushi nebo mobilní robotický barman. Automatizace se rozšiřuje v řadě činností a služeb spojených s turismem, ať už to chceme, nebo ne. Jde o nový trend „automatizovaných restaurací“ či menších obchodů, které vyhledává zejména mladší generace.

Vybavení tzv. bezobslužných obchodů (myšleno zcela bez asistence pokladní) umožňuje přizpůsobení se jakémukoliv zboží, stejně tak i sezónnosti. Tyto multifunkční prodejny jsou pak vyhledávanou alternativou běžných obchodů k nákupu suvenýrů, lokálních produktů, osobních potřeb nebo základních potravin. V případě nabídky regionálních bioproduktů lze hovořit o spojení udržitelnosti a pohodlí. Sortiment produktů odpovídá dnešním požadavkům zákazníků, v regálech tak nechybí mléčné výrobky, čerstvé pečivo, ovoce a zelenina. Základ prodejny často tvoří vyřazené lodní kontejnery, které jsou zpravidla designově vylepšeny dřevěnými obklady. Nedílnou součástí bývá zabezpečený dvojitý vstup zabraňující současně průchodu jiné nebo neidentifikované osoby, dveře jsou připojeny na čtečku čárových kódů nebo QR kódů z mobilní aplikace, která je také nutná k registraci každého zákazníka před prvním nákupem. Ke zvýšení bezpečnosti celý obchodní prostor nepřetržitě snímá kamerový systém. Platba se provádí na jednoduše ovladatelné samoobslužné pokladně kartou, PayPal nebo v hotovosti. V souladu s předpisy a s požadavky hygieny v kontejnerových obchodech odpovídá jak osvětlení, větrání, vnitřní teplota, tak požárně bezpečnostní řešení. Prodejny jsou vybaveny elektrickou zabezpečovací jednotkou připojenou na požární a bezpečnostní senzory.

Další oblastí, kde se projevují nová technologická řešení v turismu, jsou již zmíněné způsoby stravování, tj. prostřednictvím automatů. Existují dva odlišné přístupy. U prvního se pokrmy vaří v běžné kuchyni, zamrazí, uloží, rozmrazí a následně se rozváží do automatů. Druhý přístup lze považovat za revoluční nápad, neboť se jedná o výrobu jídla, kdy může zákazník živě pozorovat celý průběh přípravy skrze malé okénko. Za nejrozšířenější lze v současné době považovat automaty na pizzu. Nejnovější zařízení dokážou během pár sekund promíchat mouku s vodou a hotové těsto vylisovat do průměru 27 cm, rozmístit na něj rajčatovou omáčku a předem zvolené ingredience, standardem bývá výběr ze čtyř druhů. Infračervené paprsky zajistí, že se pizza upeče dokřupava. Celý proces trvá maximálně tři minuty. Ani stánek s nápoji dnes nepotřebuje obsluhu, může být snadno nahrazen mobilním plně automatickým robotickým barmanem, který obsluhuje nonstop. Robot zvládá kromě běžných nápojů namíchat i koktejly, nabízený sortiment lze naprogramovat. Ke kontrole věku zákazníka u prodeje alkoholických nápojů se používají speciální čipové karty. Mezi další přednosti patří čistota provozu, spolehlivost a efektivnost.

K urychlení a rozšíření těchto služeb určitě přispěla také současná pandemická situace vzhledem k různým omezením a zákazům. Pravděpodobnost, že se bude nadále rozšiřovat využití samoobslužných systému v oblasti poskytovaných služeb v turismu, je vysoká. Odpověď na to, zdali to nebude mít značný vliv na vlastní podstatu a zvláštnosti cestovního ruchu, budeme však znát až za několik let.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Petr Manuel Ulrych

Kulhánek: Turismus se v létě přiblížil předcovidové situaci

Po Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) se tento týden za končící letní turistickou sezonou ohlédlo také Ministerstvo zahraničních věcí (MZV). O vývoji zejména výjezdového turismu novináře během dnešní tiskové konference informoval ministr Jakub Kulhánek. Představeny byly...

Číst více
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tunisko přispěje cestovkám na podzimní chartery

Cestovním kancelářím, které vypraví do Tuniska charterové lety na okraji sezony, se dostane od této země finanční podpory. Snahou destinace je podpořit pandemií silně poznamenaný turismus. Českým novinářům to řekl generální ředitel Tuniského národního úřadu...

Číst více