Pobyty bez dětí koronakrize příliš nepoznamenala

Většina rodičů si svých školou povinných dítek v posledních měsících užila dosyta – kromě běžných rodičovských povinností suplovali učitele, personál školních jídelen, lektory zájmových kroužků a do určité míry i kamarády. Budou si v létě chtít odpočinout a vyrazí na tuzemské pobyty bez dětí? Nahrála koronakrize těm, kdo nabízejí pobyty „adults only"? Po tom jsme pátrali u vybraných z nich.

Námi oslovení podnikatelé se shodují, že vliv koronakrize na růst poptávky po pobytech bez dětí není příliš patrný. „Tuto změnu nějak zásadně nezaznamenáváme, nové rezervace v současné době chodí v mnohem menším objemu, než tomu bylo v předcházejících letech v tomto období,“ uvádí například Václav Andrejs z náchodského HOTELU TOMMY, který nepřijímá k ubytování děti mladší deseti let. Ani generální ředitel Lázní Luhačovice a Léčebných lázní Jáchymov Eduard Bláha není názoru, že by letos poptávka po pobytech „adults only“ v souvislosti s koronakrizí vzrostla. „Poptávka po dovolené bez dětí je na trhu již delší dobu. Dnes, v prvních červnových dnech, není rozhodně patrné, že by ji koronakrize zásadně zvýšila či snížila,“ uvádí Bláha a vysvětluje, že dovolenou bez dětí využívají zpravidla dvě cílové skupiny: „První je tzv. prázdné hnízdo, to jsou lidé, kteří mají už své vlastní děti velké nebo dokonce dospělé. Druhá pak ti, kteří mají děti menší, ale chtějí přijet bez nich. Společný mají cíl – všichni chtějí účinně načerpat síly v klidném prostředí bez dětského křiku. V Luhačovicích jsme pro tento typ dovolené přizpůsobili nabídku v hotelu Alexandria.“

Ilustrace: Shutterstock.com

Výhradně na dospělou klientelu se tradičně zaměřuje PARKHOTEL – Šumavské bylinné lázně v Kašperských Horách. Jeho ředitel Jaroslav Fischer uvádí: „Zájem o pobyty je standardní. Vychází to asi z toho, že máme již za 8 let projektu Adults Only své koncové zákazníky. Velkou část tvoří stálí hosté nebo hosté na doporučení.“ Touha strávit alespoň pár dní v roce bez dětí je podle jeho slov dlouhodobým trendem, koronakrize v tomto ohledu nehrála velkou roli. „Od 15. března jsme prakticky měli vysokou obsazenost hotelu. Stát nás zavřel a poměrně značná část hostů čekala, kdy se hotel a lázně otevřou a postupně přesouvali původní termíny do zbylé části roku. Obsazenost se nám tedy rychle ‚přelila‘ a ve své podstatě doprodáváme,“ popisuje aktuální stav Jaroslav Fischer, podle kterého musel hotel z těchto důvodů do konce roku zavřít rezervační systém a zrušit nasmlouvané kontingenty u cestovních kanceláří.

Střízlivě zatím hodnotí letošní sezonu obchodní ředitel CK Atis Petr Krč: „Prodej se znovu rozjíždí. Nedá se ale říci, že přes letní sezonu letos roste poptávka pobytů bez dětí. O prázdninách dominují rodinné pobyty s dětmi.“ Hodně jsou však podle něj poptávány pobyty s „animačním hlídáním dětí“. „Tím mají rodiče šanci alespoň na malý oddych. Tento – v zahraničních letoviscích běžný – servis však v Česku zajišťuje jen málo ubytovatelů. Hotel, který tuto službu garantuje, získává velkou konkurenční výhodu,“ dodává Krč.

Senioři bez obav

Tradiční skupinou vydávající se na cesty bez dětí jsou pochopitelně senioři. Jenže ani u těch letos nelze vysledovat žádné zvláštní trendy. Jedna z teorií říká, že kvůli obavám o zdraví se letos řada lidí ve vyšším věku cestování vzdá, jenže v praxi se tento trend příliš neprojevuje. „Část seniorů obavy o zdraví mít může. Někteří proto léčbu a dovolenou posouvají na pozdější dobu. Na druhou stranu se nám stále častěji potvrzuje, že důvěra seniorů každým dnem roste. Ostatně už po znovuotevření lázní byla většina prvních dospělých hostů v seniorském věku, a jak během pobytů potvrzují, obavy podle nich nejsou na místě, a lázně vnímají jako bezpečné místo. Řadě z nich totiž pravidelná lázeňská péče zvyšuje kvalitu života a je pro ně velkou motivací do lázní jet co nejdříve. Mnozí si život bez lázní už nedovedou představit,“ uvádí ­Eduard Bláha. Podobně hovoří také Václav Andrejs z HOTELU TOMMY: „Rezervace chodí od seniorů pravidelně, nemyslíme si, že tato skupina klientů, která velice ráda cestuje po České republice, by si letos dovolenou odpustila. Naopak zaznamenáváme od konce května zvýšený nárůst rezervací dlouhodobých pobytů klientů věkové kategorie 60+, kteří si rezervují aktivní nebo seniorské balíčky.“ Rovněž podle Jaroslava Fischera z PARKHOTELU a Šumavských bylinných lázní byli senioři první, kdo se vrátil: „Nemusí do práce a doma ve městech už to byl pro ně neúnosný stres.“

Námi oslovení odborníci se shodli, že poptávka po pobytech bez dětí bude v příštích letech růst. A to nejen u koncových klientů, ale i ze strany cestovních kanceláří. Ze současných trendů to odvozuje Jaroslav Fischer: „Některé cestovní kanceláře se dříve orientovaly pouze na zahraničí a o domácí cestovní ruch prokazatelně zájem neměly. Nyní si uvědomují, že musí mít nabídku mnohem pestřejší, aby je případně ‚další vlna‘ ekonomicky nepoškodila. Proto hledají něco jiného, pro ně nového v oblasti domácího cestovního ruchu.“ Podle Eduarda Bláhy je s růstem poptávky po zmiňovaných pobytech spojen také růst konkurence. „Samotný klid od dětí nestačí. Stále více bude rozhodovat kvalita služeb, nápaditost, výjimečnost nabídky a v neposlední řadě i lokalita, úroveň gastronomie, volnočasové aktivity a především zážitky,“ věří Bláha.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více