Mews. Z Česka až na kraj světa

Foto: Mews Mews. Český startup, který dobývá svět Foto: Mews

Ve svém oboru je regulérním světovým hráčem. Dokazuje tím, že působit sebevědomě může i firma původem z Česka. Řeč je o technologickém startupu Mews. Specializuje se na modernizaci ubytovacích zařízení, zejména na to, aby hosté mohli téměř všechny své požadavky včetně rezervací a check-inů provést jednoduše online. Firem s podobným zaměřením najdeme ve světě povícero. Českému startupu se ale podařilo některé z nich dostat pod svou značku.

(advertorial)

Vlastně už se o startup nejedná. Vhodnější označení je scaleup – tedy startup, který si svou pozici na trhu už dokázal upevnit a počáteční investice do něj vložená se začíná vracet. Mews poskytuje ubytovacím zařízením systém pro kompletní správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Automatizuje tak různé činnosti, které se dosud musely provádět ručně a s lidskou asistencí. Tím dává hotelům možnost minimalizovat provozní úkoly a ušetřenou energii investovat do služeb, které zlepší zákaznickou zkušenost jejich návštěvníků.

Aktuálně službu využívá na 2500 hotelů po celém světě. „Každý měsíc přibíráme osmdesát nebo devadesát hotelů a předpokládám, že příští rok toto číslo ještě poroste,“ říká spokojeně finanční ředitelka Mews Pavla Munzarová. „Chceme co největší spokojenost cestovatelů. Náš produkt není jen pro hotely, ale díky našim systémům si lidé více užijí pobyt, protože nebudou muset trávit čas ve zbytečných frontách,“ dodává Munzarová.

Foto: Mews Pavla Munzarová Foto: Mews

Jak na konkurenci? Koupit ji!

O tom, že se firmě na poli hotelového managementu daří, výmluvně mluví fakt, že dokáže skupovat svou konkurenci. Naposledy – na konci letošního léta – takto získala britskou společnost Hotel Perfect. „Byla to už třetí akvizice. Navyšujeme tím náš tržní podíl. Získáváme zahraniční talent a produkt. Je to customer based akvizice, takže stávající klienty převedeme na Mews,“ popisuje Munzarová. Že by působení na Britských ostrovech mohl firmě s českým zázemím zkomplikovat brexit, se Munzarová nebojí: „Už před akvizicí jsme v Británii měli dvě stě klientů a akvizicí jsme ten počet zdvojnásobili. Takže britský trh pro nás není novinkou, už čtyři roky tam působíme,“ vysvětluje Munzarová s tím, že Británii považuje za klíčový trh.

Už dříve Mews koupil službu Base7booking a společnost Planet Winner. A Munzarová nepochybuje o tom, že ještě nějaké další akvizice přijdou. Za úspěchem společnosti vidí fakt, že se nebojí riskovat: „Hned od začátku jsme se chtěli stát globálním hráčem. Chtěli jsme vymyslet nový způsob toho, jak dělat hotelnictví. Jako příklad uvedu noční audit. V běžném systému musí recepční udělat uzávěrku, zkontrolovat faktury, uzavřít všechny účty a systému říct, že je nový den. To my nepotřebujeme. Systém přece ví, kolik je hodin a že nový den začíná o půlnoci. Myslím, že právě to, že jsme se snažili ty hotelové systémy převymyslet a dívat se na ně novýma očima, je pramenem našeho úspěchu,“ hodnotí Munzarová.

Zkušenost z noční recepce

Mews vznikl v roce 2012 v Praze, kde má dodnes hlavní sídlo s téměř 300 zaměstnanci. Společně s kancelářemi v Londýně, Amsterdamu a New Yorku celkový počet zaměstnanců přesahuje 400 lidí a toto číslo každý měsíc narůstá.

Na nápad k založení startupu přišel Richard Valtr při stavbě hotelu Emblem v Praze, do kterého chtěl v rámci jeho novodobého designu připojit chytrý systém, přes který by se dalo přihlašovat a odhlašovat mimo recepci, objednat si jídlo z hotelové restaurace nebo spravovat aplikace třetích stran. Při hledání optimálního řešení však nenašel žádné, které by mu vyhovovalo, rozhodl se proto založit platformu vlastní.

Blízkost k hotelovému prostředí si Richard Valtr nese z rodiny, která v tomto odvětví podniká už od roku 1990. Při studiích si párkrát zkusil práci nočního recepčního, a právě tato zkušenost později také hrála svou roli při zakládání Mews. Uvědomil si totiž, že mnohé z toho, co recepční musí řešit, lze zautomatizovat.

Covidu navzdory

Koronavirová pandemie samozřejmě zasáhla i společnost Mews. Už jsme zmínili, že kanceláře má v Londýně, Amsterdamu a New Yorku, ale před koronakrizí jich měla více. Omezením počtu kanceláří svou činnost zcentralizovala. Zároveň rozšiřuje i nabídku. Systém tak už nemusí rezervovat jen hotelové pokoje, ale také například konferenční místnosti, úložné prostory či další vybavení. Zároveň se soustředí na větší klienty, tedy na hotelové řetězce. Munzarová tak věří, že obtížnou dobu zvládnou.

Touha po cestování, a tedy i využívání hotelů, totiž neutuchá. To společnost dokáže vyčíst ze statistik, které se díky systému Mews generují. Munzarová si tak například všimla, že obsazenost hotelů se v létě sice pohybovala kolem padesáti procent, ale na podzim nenastal jindy tradiční pokles obsazenosti. Hostů v hotelích je tedy na podzim stejně jako v létě, navíc klesá podíl korporátní klientely. To jinými slovy znamená, že se zvyšuje podíl lidí, kteří necestují za prací, ale za relaxací a dovolenou. To je podle Munzarové dobrým znamením toho, že i v těžké době lidé rádi vycestují za odpočinkem. Dalším novým jevem je, že lidé dokážou své pracovní povinnosti plnit i pomocí vzdálených přístupů – tedy i na cestách. A to prý je pro cestovní ruch také příznivé. Jaké události ale přinese letošní zima, si ale Pavla Munzarová netroufá odhadovat.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Chorvatsko se propaguje jako „zimní říše divů“

Chorvatské turistické sdružení (HTZ) spustilo novou zimní propagační online kampaň „Chorvatsko – zimní říše divů“, která poběží do 10. ledna napříč klíčovými trhy včetně Česka. Hlavním cílem kampaně je udržet viditelnost země zdůrazněním zimních krás chorvatských...

Číst více
Foto: Hradec Králové Region Convention Bureau

Královéhradecký kraj? Firemní akce od A do Z

Na pořádání konferencí, seminářů, workshopů, eventů či teambuildingů jsme tu my. A s námi v tom jede více než 50 partnerů z celého kraje! Společně vám vaši velkou i malou firemní akci připravíme na míru, a to včetně pestré nabídky doprovodných...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Zimní volno: Češi chtějí hlavně na vzduch!

Strávit zimní dovolenou v České republice plánuje podle listopadového průzkumu agentury CzechTourism 43 % Čechů. Do zahraničí by rádo vycestovalo 27 % respondentů. Ukázalo se rovněž, že většina našinců se chce věnovat aktivnímu pohybu na čerstvém vzduchu.

Číst více