Koronakrize nám otevřela oči: už neplatí, že silnější vyhrává

Bez ohledu na covid-19 je jasné jedno. Velcí a silní nejsou ti, kdo současnou situaci v branži přežijí, ale ti, kdo jsou schopni neustále se co nejlépe přizpůsobovat podmínkám.

Nový druh koronaviru SARS-CoV-2 nás všechny drží v šachu. Cestovní ruch je na lopatkách, ostatní firemní akce a večírky, konference, semináře, prezentace, ale také plesy, bankety, promoce, výstavy, módní přehlídky, sportovní akce, koncerty nebo open-air festivaly – všechno tohle umřelo. Řešení pro vzkříšení našeho oboru není v tom zalézt do díry, hodně křičet a čekat s nataženou rukou, kolik stát z našich daní ještě vyždímá nebo přerozdělí. Jak přesně to vypadá v praxi?

Rychlotest jako cesta k opětovnému shromažďování a setkávání

Omezení shromažďování napříč téměř celou Evropou znamená, že organizátoři eventů a hoteliéři musejí dále rušit jednu akci za druhou. V Rakousku na nic nečekají a berou osud do svých rukou. První hotely mají za sebou novou zkušenost. „Za 15 minut zjistíte, jestli je testovaná osoba nositelem viru covid-19.“ Přesně tak se to píše na webových stránkách výrobce tohoto rychlého testu NADAL® COVID-19 IgG/IgM a Ag. Test může být řešením a adekvátní pomocí všem organizátorům a hoteliérům. Ačkoliv je prý test k dispozici pouze pro profesionální uživatele (např. zdravotnický personál), vidíte také to světlo na konci tunelu? Například lázeňské hotely, které mají zdravotnický personál, by mohly takový test nabízet svým hostům, případně s nějakým zdravotnickým zařízením spolupracovat a vyvinout zajímavý a především úspěšný projekt. Německá asociace hotelů a restaurace DEHOGA s velkým zájmem sleduje vývoj testování v Rakousku a apeluje na politiky, aby tento rychlotest vzali v potaz a začlenili ho do národní testovací strategie.

Restart aktivit dle fází

Restart aktivit dle fází

Zdroj: McKinsley

Virtuální je virtuózní

Věřím, že ačkoliv se co nevidět sen stane skutečností a menší, středně velké či velké tuzemské i mezinárodní akce se začnou opět pořádat, nebude už nic tak jako bylo před vypuknutím koronakrize. Do našich pracovních a soukromých životů vstoupila nová zkušenost – virtuální setkávání. Digitalizace.

Poptávka po digitálních formátech jednání, on-line setkávání, hybridních summitech, on-line veletrzích a výstavách pomalu, ale jistě stoupá a na tento trend reagují nejen velké hotelové řetězce, ale i další hráči na trhu. Vznikají nová mistrovská díla. Něco, o čem jsme dříve vůbec neuvažovali, že by se v našich hotelech mohlo objevit. Hotel Westin Grand v Mnichově představil pro své klienty nový digitální a hybridní koncept. V tom největším sále, který byl dříve využíván na velké akce včetně svatebních hostin, se nyní nachází streamovací studio (zdroj: www.events-magazin.de/hotels/the-westin-grand-muenchen-jetzt-mit-eigenem-streaming-studio). Sál si může pronajmout jakákoliv firma či jednotlivec, který potřebuje realizovat konferenci anebo jednání či streamovat jakoukoliv akci do celého světa. Prostorné studio, vzdušný home office s profesionálním týmem kameramanů, osvětlovačů, techniků a také se super rychlým a stabilním internetem pro dokonalý přenos zvuku a obrazu. Když k tomu přidáme pár účastníků při zachování min. odstupu 1,5–2 m, máme před sebou neuvěřitelný nový businessový model pro konferenční hotely.

Firma McKinsley provedla na přelomu června a července 2020 průzkum mezi travel managery o tom, co si myslí o tom, jak se bude cestovní ruch obnovovat. Nyní po půl roce vypuknutí koronakrize v Evropě už víme, že poslední sektor, který se „oklepe“, bude kongresový průmysl. Do té doby budou takové hybridní akce přenášené z hotelových konferenčních prostorů inovativním řešením.

Bez strategie to nepůjde

Vedle digitálních konferencí a hybridních summitů je naší povinností adoptovat nové pracovní procesy a vrátit se k myšlence udržitelného cestovního ruchu. Nové strategie zaměřené na ekonomický provoz, ekologický přístup a sociální odpovědnost jsou nyní v hledáčku nejen nás hoteliérů. Těmi nejdůležitějšími oblastmi jsou následující:

Mobilizace týmového ducha

Jde o to spojit hodnoty a nápady mladé generace, která prostě a jednoduše žije jinak, se zkušenostmi generace starší. Využití osobnostního rozvoje a mobilizace týmového ducha pomohou zvládnout současnou situaci. Ze strany hostů vidíme vracející se trend přímé komunikace – více si telefonujeme. Dojednávání businessu se dnes děje víceméně osobní formou a v tom má starší generace více zkušeností. Na druhou stranu může být určitá část naší práce digitalizována a interní komunikace lépe organizována. Vhodné nastavení produkčních systémů pro on-line řízení čehokoliv je pak víceméně doménou mladé generace. Společně pak mohou obě generace najít optimální cestu k inovativnímu procesnímu řízení, protože koronakrize nám dramaticky zamíchala karty v tom, jak efektivně pracujeme. Business dohodneme osobně, ale samotné „papírování“ týkající se smluv o spolupráci, potvrzení rezervací či konferencí se dnes dá řešit elektronicky. Už není potřeba nic tisknout a zakládat do šanonů. Vše zvládneme elektronicky, a to i včetně elektronického podpisu.

Prověření provozních nákladů

Poslední roky jsme si žili jako v bavlnce a mnozí z nás neřešili spoustu provozních nákladů. Až s masivním poklesem poptávky, kterou nelze nyní nikterak podpořit, jsme dospěli k tomu, že je třeba prověřit všechny provozní náklady od dodavatelů energií či telekomunikačních partnerů, a podívat se na podmínky, za kterých nám dodavatelé doručují naše objednávky. Kdy jste byli naposledy ve svém skladu? Kolik tam leží peněz? I jedna stará žárovka, kterou vyměníme za úspornější, nebo zajištění samoodečtů energií vždy po sezoně nám pomohou snížit tlak na cash flow. Třeba také objevíte na trhu nového dodavatele, na kterého byste nikdy nenarazili, pokud by vám sám nezaklepal na dveře vašeho ubytovacího zařízení.

Vybrousit značku

Dnes už do restaurace naši hosté nechodí, aby se najedli. Zákazníci nekupují, protože musejí, ale protože chtějí. Při rozhodování o rezervaci ve vašem ubytovacím zařízení nebo o organizaci konference už nehraje roli místo, kde se nacházíte, a dokonce ani cena. Hosté daleko častěji přihlížejí k tomu, jakým životním stylem žije vaše ubytovací zařízení. Jak fungujete a jaký máte vztah k jiným hostům. Naši hosté se v rezervačním procesu identifikují s naším DNA, s naší filozofií. Co jsme zač a jak jsme společnosti prospěšní.

Najít cestu k úniku

Poslední dobou se mezi námi objevuje více a více trend, o kterém se zatím moc nemluví. Eskapismus neboli únik od reality do imaginárního (iluzorního světa). Únik od pracovních povinností, od všedního života tam, kde na vše zapomeneme. Ten z nás, kdo hostům nabídne něco atraktivního, něco iluzorního (nebo pohádkového) a něco perfektního, a pomůže jim tak zbavit se každodenní tíhy života, pak bude mít vyhráno.

Analýza zákazníkovy cesty

Vizualizace a analýza specifického životního stylu našich současných i budoucích zákazníků je to, kam se chce většina poskytovatelů služeb dostat a co chce optimalizovat. Cílem je konkurenční výhoda, jež vychází z toho, že o svém zákazníkovi víme vše to, co mu pomůže zamilovat se do naší značky a využít naši službu či koupit náš produkt. Přenesme se do naší branže – udělat rezervaci, uskutečnit svatební hostinu nebo se jen setkat v příjemném prostředí naší restaurace s rodinou v neděli. Přesně jako tomu bývalo dříve. Klient, který si rezervuje konferenci v našem hotelu, má jiné potřeby než rodina s dětmi. Personalizace a detailní analýza nákupního chování jsou hnacím motorem každého z nás.

Formování zákazníkovy cesty

Hosté činí svá rozhodnutí nejen hlavou, ale také technologií. Používají mobilní telefony a tablety. Technické inovace změní i trh cestovního ruchu. Hoteliéři a restauratéři musí s hosty bezpodmínečně držet krok. Hovoříme tu o efektivní práci a správě sociálních sítí, SEO optimalizaci, používání QR kódů a zpětné vazby v reálném časem ještě během pobytu. Představte si, že byste měli pobytový dotazník, jehož prostřednictvím by hosté mohli z jakéhokoliv místa ve vašem hotelu sdělit svůj názor na současné zkušenosti z pobytu. Stačí být připojen na Wi-Fi nebo naskenovat QR kód, který host najde kdekoliv v hotelu. Vyzkoušet si to můžete sami s pobytovým dotazníkem Live Survey od TrustYou.

 

 Naskenujte kód, napište svoji zkušenost (buďte hodně kreativní) a do políčka Jméno napište své křestní jméno a COT2020.

Máte-li chuť vyzkoušet pobytový dotazník ve svém hotelu na 30 dní zdarma, přihlaste se!

www.trustyou.cz/vyzkousejte-trustyou

 

Reagovat na novou poptávku

Home office v hotelu. Pronájem hotelového pokoje na delší dobu. On-line objednávka oběda či Room Services díky externím partnerům jako je Dáme jídlo, Uber Eats nebo Lieferando. Dnes už nemusíte mít všechno uvnitř hotelu.

Anebo již zmiňované streamování z hotelu. Stačí si koupit hodinový, tříhodinový nebo denní konferenční balíček a máte luxusní streamovací nebo nahrávací studio na dosah ruky. Stejně tak může vaše hosty potěšit nabídka sdílení aut. Upřímně, naši hosté mají jasnou představu o tom, jak má budoucí hotel vypadat a fungovat. A vůbec nezáleží na tom, co si myslíme my. Náš host, náš pán.

A jakou máte strategii vy? Strategie přežití je nyní málo. Krize brzy pomine a vyhraje ten, kdo bude lépe připraven. Držím vám pěsti, abyste našli přesně tu cestu, která vyhovuje vám i vašim hostům.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Pražští radní schválili zvýšení poplatku z pobytu na 50 Kč

Vedení hlavního města schválilo zvýšení sazby místního poplatku z pobytu z nynějších 21 na 50 korun na osobu a noc. O včerejším rozhodnutí radních ještě budou hlasovat zastupitelé. Pokud zvýšení poplatku schválí, začne platit od příštího roku. Polovinu vybraných...

Číst více
Foto: Colin Cooke Photo / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Česko získá přímé spojení s Islandem

Počínaje 5. květnem příštího roku bude letecká společnost PLAY provozovat přímé lety mezi Prahou a letištěm Keflavík v islandském Reykjavíku. Linka bude obsluhována dvakrát týdně, informovalo Letiště Praha v tiskové zprávě.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Facebook: 4 tipy pro úspěšnou reklamu

Potřebujete, aby vaše facebooková reklama měla lepší výsledky, hlavně teď v době před Vánocemi? Aby získala více prokliků, více leadů a oslovila vaše potenciální publikum? Dnes pro vás mám 4 tipy, co by reklamním textům nemělo chybět,...

Číst více