Jak se rychle přizpůsobit novým trendům v cestování?

Cestovní ruch se zásadně proměnil a mnozí se zaklínají technologiemi jako řešením. Rychlé přizpůsobení se měnící se poptávce, snížení nákladů, zajištění bezpečnosti a větší flexibilita jsou hlavní oblasti, kde technologie zásadně pomáhají ve fungování i získávání turistů a budou do budoucna znamenat výhodu. Inspirujte se přístupy Prahy, Terezína, RegioJetu, Šternberku a dalších.

 

Jak uspět v nové době?

Aby mohly subjekty v cestovním ruchu  i nadále prosperovat, je vždy zásadní vyhodnocovat a reagovat na nové trendy a potřeby turistů a veřejnosti obecně. Ty jsou v současnosti přirozeně ovlivněny koronavirovou krizí. Mimo to ale existují i další aspekty a trendy, jejichž zohlednění může znamenat nejen snadnější překonání současné krize, ale také citelnou výhodu v dalším fungování. Jaké aktuální trendy tedy pozorujeme? 

bezpečnost cestování – cestovatelé rádi cestují individuálně, bez nutnosti kontaktu a raději navštěvují méně zalidněná místa, v rozhodování, které místo navštívit je pro ně důležitá důvěra v bezpečnost turistické destinace

zefektivnění provozu díky technologiím – moderní doba vyžaduje stále flexibilnější možnost reakce, inovace zároveň představují prostředek ke snížení nákladů

objevování nových zdrojů příjmů – nové a inovované produkty i využití digitálních distribučních kanálů k uspokojení měnící se poptávky. 

SmartGuide poskytuje pomoc ve všech třech následujících bodech.

 

Jak technologie zvyšuje bezpečnost?

Chytrá aplikace pomáhá zvyšovat bezpečnost turistů, ukazuje jim a odvádí je na místa, která nejsou turisty tradičně přeplněná, umožňuje jim projít si destinace bez průvodců i dalších turistů, mimo nejvytíženější hodiny a podle svého vlastního harmonogramu. Tím se vyhnou zbytečnému kontaktu s dalšími cestovateli. Během prohlídek se tak turisté zároveň vyhnou nehygienickým audioprůvodcům, které před nimi využily desítky jiných návštěvníků. Všechny destinace a trasy z různých koutů Česka, včetně tras uvnitř, naleznou v jedné jediné aplikaci, Ta inspiruje turisty k návštěvě okolních méně frekventovaných destinací a bodů zájmu, čímž přispívá k udržitelnosti podnikání v cestovním ruchu. Zároveň turisté nejsou nuceni stahovat různorodé a často ne zcela perfektně funkční místní aplikace. 

 

Jak zefektivnit provoz a snížit náklady?

SmartGuide pomáhá turistickým destinacím a operátorům také s dostupností a náklady cizojazyčných průvodců a zaujetím zahraničních cestovatelů. Aplikace je využitelná pro české i zahraniční turisty a prohlídky může nabízet v libovolné jazykové variantě bez nutnosti investice do nákupu a údržby žádných zařízení a fyzických nosičů informací. Zanesení destinací, tras nebo i výběr aplikace jako hlavního průvodcovského nástroje proběhne snadno v řádu týdnů, tedy 20x rychleji a levněji oproti vývoji vlastních aplikací. Systém se zároveň pravidelně technicky aktualizuje pro bezproblémový chod na měnících se systémech a zařízeních bez dalších vícenákladů. 

 

Kdo budou vítězové příštích let?

Ti, kteří se úspěšně přizpůsobí nové době, budou vítězi příštích let. Zásadně roste také podíl rezervací digitálními kanály. Pohodlí a jednoduchost jsou očekávanou samozřejmostí ve službách. Situace kolem koronaviru mění cílové skupiny téměř ze dne na den. SmartGuide umožňuje partnerům flexibilně přizpůsobit nabízené služby rychle se měnící situaci a poptávce nebo vytvořit nové – například nabízet navíc zpoplatněný digitální zážitek. Interaktivní aplikace poskytuje uživatelům co nejlepší zážitek a stala se tak moderním a jednoduchým prohloubením výletu. Audioprůvodci tak mohou sloužit jako krok k překonání potíží v době pandemie a zároveň zjednodušit nabídku služeb a provoz. Digitalizace obsahu znamená i do budoucna výraznou výhodu díky prodeji služeb přes multichannel a získáním nesmírně cenných dat o chování zákazníků. SmartGuide tedy přináší:

  • zvýšení důvěry návštěvníkům prostřednictvím implementace bezpečnostních opatření k minimalizaci nutnosti kontaktu
  • zjednodušení a zefektivnění procesů, snížení nákladů i flexibilnější alternativu
  • nový zdroj výnosů, pasivní příjmy z prohlídek zanesených v aplikaci

 

Kde už moderní technologie pomáhá?

Platforma SmartGuide spolupracuje se všemi subjekty turistického ruchu: obcemi, kraji, destinačními agenturami a společnostmi, hotely, tour operátory, dopravci, a také muzei, zoologickými zahradami, hrady a zámky. Úspěšnými příklady mohou být například památník a město Terezín, který SmartGuide využívá jako svou oficiální průvodcovskou aplikaci již 3 roky. Terezín od června díky aplikaci inspiruje návštěvníky památníku k návštěvě dalších méně známých míst ve městě. Platformu využívají také hop-on hop-off autobusy Info Prague, které turistům nabízejí komentované projížďky Prahou. Místo nehygienických audioguidů zabudovaných v autobusech mohou turisté využívat aplikaci na vlastním telefonu. Hopon-Hopoff tak snížili náklady, služba je flexibilnější, dokáže rychle měnit trasy a nasazovat menší vozidla a reagovat tak na aktuální situaci a tím i na potřeby zákazníků. 

Hrad Šternberk pomocí aplikace nahradil cizojazyčné průvodce

Hrad Šternberk využil aplikace primárně k nahrazení chybějících cizojazyčných průvodců, aby nedocházelo ke zklamání zahraničních návštěvníků a ztrátě tržeb. Po vyzkoušení platformy se hrad rozhodl nepoužívat nadále audioprůvodce. „Naši návštěvníci z ciziny využívají aplikaci SmartGuide. To nám zároveň pomohlo vyřešit problém s nedostatkem živých průvodců, hovořících cizími jazyky. Místo tradičních tištěných průvodců či audioprůvodců jsme vybrali SmartGuide, protože jejich aplikace je pro návštěvníky mnohem atraktivnější. Byli jsme pozitivně překvapeni výsledky, kdy během první sezóny spotřebovali uživatelé aplikace v průměru neuvěřitelných 80 % veškerého obsahu,” komentuje využívání platformy manažerka hradu Šternberk Helena Gottwaldová. 

Ve spolupráci s PCT se podařilo inspirovat 30 % turistů k objevování méně známých míst v Praze

Aplikaci využívá také dopravce RegioJet. Zážitek začíná komentovanou cestou vlakem a pokračuje v cílové destinaci. Díky brzkému rozšíření spolupráce s dopravcem nad současných 44 destinací, aplikace obsáhne další desítky destinací v České republiceg, ve kterých si cestující užijí digitálního průvodce. Ve spolupráci s Prague City Tourism se podařilo inspirovat 30 % turistů k objevování méně známých míst mimo přeplněné centrum Prahy. To pomohlo nejen minimalizaci kontaktu cestovatelů v době koronavirové krize, ale také turistickým subjektům mimo nejužší centrum města.

Česká technologická firma  SmartGuide před příchodem koronavirové krize působila zejména v zahraničí, je například oficiálním průvodcem univerzitního kampusu Harvardu, oficiálním průvodcem Singapore National Heritage Board nebo spolupracuje s Deutsche-Bahn. S příchodem koronavirové krize začal věnovat pozornost boji s dopady pandemie na turistický ruch v Česku. Získal podporu Ministerstva průmyslu a obchodu v programu Czech Rise Up a funguje pod jeho záštitou, získal také ocenění Evropské komise Seal of Excellence.  

 

Aktuálně může každý, kdo by rád do aplikace dodal zajímavý odkaz, turistickou trasu nebo destinaci, využít možnosti nahrání základní verze zcela zdarma. Díky Ministerstvu průmyslu a obchodu, které platformu podpořilo, tak v současnosti přibývají desítky destinací po celém Česku – za všechny zmiňme třeba Karlovy Vary, Pardubice, Berounsko, Jičín nebo Mladou Boleslav. Nahrát obsah zdarma a zúčastnit se soutěže o nejpopulárnější trasu je stále možné, pro více informací navštivte stránky platformy SmartGuide.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více