Co rozhýbe incoming z Ameriky?

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Exportní workshop se zaměřil na příjezdy se Severní i Latinské Ameriky Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Odpovědi na tuto otázku mohli dostat účastníci včerejšího online exportního workshopu agentury CzechTourism. V hlavních rolích byli ředitelé zahraničních zastoupení národní turistické centrály pro země Severní a Latinské Ameriky.

USA a Kanada

Z hlediska cestování z USA se workshop nekonal v úplně ideální době – Spojené státy se aktuálně potýkají s vysokými nárůsty počtu nakažených covidem-19 (aktuálně asi 120 tis. denně) a na tuzemském cestovatelském semaforu svítí tato země tmavě červeně.

Jak ale s uspokojením konstatovala Michaela Claudino, ředitelka zastoupení CzechTourism pro USA a Kanadu, Česko konečně začalo uznávat tzv. CDC vaccination card, díky čemuž mohou očkovaní Američané nicméně mohou do České republiky bez restrikcí. Opačně zatím turisté cestovat nemohou, jak jsme ale již informovali, situace by se snad měla změnit v listopadu.

Foto: Screenshot z online workshopu

Složitější je situace, pokud jde o příjezdy z Kanady. Tato země je sice zařazena mezi státy zelené s nízkým rizikem nákazy, Kanaďané tedy do Česka přicestovat mohou, nicméně vzhledem k tomu, že jejich očkovací certifikáty nejsou u nás uznávány, jejich pohyb po Česku, vstup do restaurací, hotelů apod. by byl komplikovaný, resp. podmíněný opakovaným testováním.

Pokud jde o aktuální trendy, zmínila Michaela Claudino výsledky průzkumů společností Virtuoso či Expedia Group. Účastníci se tak mj. dozvěděli, že pozitivně se na vývoji zájmu o cestování podepisuje pokračující vakcinace. Zaznělo, rovněž, že podobně jako u nás je i v USA na vzestupu domácí cestovní ruch a že tento trend minimálně v dalších dvou letech neopadne. „Lidé mají zájem cestovat a budou chtít na cestách trávit delší dobu,“ podělila se o pozitivní trend Claudino. Informovala rovněž o tom, že se postupně zkracuje doby mezi rozhodnutím o cestě a její realizací. Američané jsou podle Michaely Claudino otevření novým podnětům, takže jsou senzitivnější i na informace o destinacích, do kterých dřív necestovali. To je pro řadu regionů jistě zajímavá zpráva.

Pozitivní také je, že většina Američanů své cesty kvůli covidu nezrušila, pouze odložila. Z dalších trendů zmiňme ten obyvatelé USA většinou při cestách do zahraničí kombinují destinace, nyní jich ale 60 % plánuje strávit více času v jedné destinaci. Přibývá individuálních cest, roste také počet amerických turistů cestujících v menších skupinách. Cena přitom není až tak důležitá, při rozhodování o cestách a jejich cílech mají nyní větší váhu zdravotní a bezpečnostní protokoly a certifikáty. V kurzu jsou méně exponovaná místa, exkluzivita a důraz je kladen na lokální zářitek. To souvisí i s tím, že stále větší podíl zaujímají ve skupině cestujících Američanů mileniálové a příslušníci Generace Z.

Zlepšující se situaci v americkém outgoingu potvrdil i průzkum USTOA, tedy asociace sdružující americké touroperátory, z kterého Michaela Claudino citovala několik závěrů. Předně toto šetření potvrdilo optimismus respondentů – 69 % aktivních členů USTOA je prý „opatrně optimistických“, že se business vrací do normálu. Lehce nadpoloviční většina funguje v současnosti normálně a prodává balíčky, z nichž dvě třetiny jsou mezinárodních. V prodeji cest na rok 2022 představují ty zahraniční dokonce 83 procent.

Američané a Kanaďané v Česku

V předcovidovém roce 2019 přicestovalo do Česka téměř 585 tisíc turistů z USA a bezmála 96 tisíc Kanaďanů.

Z údajů Destination Analyst ze září letošního roku pak podle Michaely Claudino vyplývá, že koronavirová varianta delta mírně zpomalila návrat k normálu, na americkém trhu je ale znát větší odolnost a zájem cestovat. Američané podle stejného zdroje nemají problém dodržovat proticovidová pravidla a regulace, vše jim ale musí být jasně vysvětleno a správně a na rovinu komunikováno. Trendem posledních měsíců je pak podle Destination Analyst flexcation, tedy kombinace dovolené a možnosti pracovat odkudkoli. „Šedesát sedm procent rodin zvažuje tento způsob cestování i pro příští rok,“ uvedla Claudino. Další průzkumy pak potvrdily rostoucí důležitost faktoru udržitelnosti. Dokonce 82 % amerických cestovatelů prý chce v důsledku pandemie napříště cestovat odpovědněji a jsou ochotni utratit více peněz. Těmto aspektům budou podřizovat výběr cestovních kanceláří a dalších partnerů svých cest. „Věří, že zážitek z destinace bude hlubší, pokud bude zakomponován prvek trvale udržitelného turismu,“ citovala z výsledků Claudino.

Marketing v Severní Americe

V druhé části své prezentace se Michaela Claudino lehce dotkla marketingových aktivit realizovaných agenturou CzechTourism v USA a v Kanadě v loňském a letošním roce. Není překvapením, že drtivá část se odehrávala v online prostoru – šlo o virtuální veletrhy, kulaté stoly, panelové diskuze, webináře aj. Podobně jako na dalších trzích i v Severní Americe spolupracovala agentura s bloggery a influencery, ve spolupráci s Lonely Planet ale realizovala kampaň na propagaci Česka a jeho regionů v kombinaci s prezentací tradičních designových a gastronomických značek. Co se týká aktivit plánovaných, ještě v letošním roce či na jaře roku příštího proběhne několik press a fam tripů představujících Česko například jako golfovou či cyklistickou destinaci. Z konkrétních aktivit pro rok 2022 pak Claudino zmínila plánovanou účast na ASTA Global River Cruise Expo 2022, jarní a podzimní roadshow, propagaci českých tradic formou press a fam tripů i kampaní či spolupráci s influencery na propagaci regionů v rámci tzv. Creator House Conceptu.

Rozvoj incomingu z USA a Kanady je pochopitelně vázaný na dostupnost letecké dopravy. Aktuálně není Česko s těmito zdrojovými trhy spojeno žádnou přímou linkou. Ke změně by mělo dojít v květnu příštího roku, na kdy společnost United Airlines naplánovala obnovení přímé linky mezi Prahou a letištěm Newark v New Jersey.

Latinská Amerika

Marketingové aktivity v zemích Střední a Jižní Ameriky vyvíjí CzechTourism již patnáct let. Ředitel tamního zastoupení Petr Lutter informoval účastníky workshopu o situaci na jednotlivých trzích.

Foto: Screenshot z online workshopu

 „Do České republiky mohou cestovat turisté z Argentiny, Brazílie, Chile, Mexika a Peru očkovaní vakcínami schválenými EMA, tedy přípravky firem Astra Zeneca, Pfizer, Moderna a Janssen/Johnson,“ uvedl v úvodu své prezentace. Očkovací certifikáty z těchto zemí jsou totiž uznány naším Ministerstvem zdravotnictví.

„Chile a Uruguay jsou na seznamu zemí s nízkým rizikem nákazy a očkovací certifikát Panamy je rovnocenný digitálnímu certifikátu EU Covid,“ dodal.

Nejvíce dotazů o možnosti cestování do Česka prý CzechTourism v současnosti dostává z Argentiny. Už proto, že pro Argentince je cestování součástí životního stylu. „Limituje je především to, že mnozí ještě nemají druhou dávku, nebo jsou očkováni vakcínou, která není mezinárodně uznávaná jako Sputnik V. V minulých měsících se proto jezdili očkovat do USA nebo Karibiku,“ vysvětlil Petr Lutter. Argentinci si za cíl cest přirozeně vybírají destinace, které uvolnily podmínky pro cestování (Turecko, Dubaj, Maroko, Španělsko apod.), nebo kde se touroperátor postará o jejich případné testování při vstupu do zemí, kam cestují například v rámci kombinovaných okruhů. Poptávka je prý především po individuálních cestách, programech na míru, ubytování s výlety, pronájem auta, cesty vlakem. Pokud EU nebude akceptovat vakcíny z Ruska a Číny, předpokládá se snížený zájem o cestování do Evropy, upozornil Lutter.

Brazílie patří podle Petra Luttera mezi země nejvíce postižené pandemií – ta si vyžádala už téměř 592 tis. mrtvých. Cestování uvnitř země je přesto povoleno bez omezení, výrazně omezena nebyla podle Petra Luttera během pandemie ani mezinárodní letecká doprava – s výjimkou letů do Velké Británie a Indie. „Naopak restrikce přijímané ve vztahu k Brazílii z řady zemí způsobily výrazné omezení letecké dopravy včetně letů z Evropy. Výsledkem bylo snížení počtu letů a vysoké ceny,“ vysvětlil Lutter a dodal, že situace se nyní rychle zlepšuje – v podstatě všechny letecké společnosti už prý své lety do Evropy obnovily a objevují se i cenově zajímavé nabídky.

Brazilci nyní cestují do těch evropských zemí, které se jim jako první otevřely a akceptují i „neevropské“ vakcíny (např. CoronaVac/sinovac) používané v Brazílii, tedy do Portugalska, Španělska, Francie a Švýcarska. K velkému boomu cest do zahraničí má dojít v prvním čtvrtletí příštího roku, informoval Lutter, podle kterého v posledních průzkumech vítězí zájem o cestování nad zájmem o setkání s přáteli a příbuznými. Třiačtyřicet procent dotázaných prý hodlá v příštím roce realizovat dokonce tři a více turistických cest. „Dominují cesty po Brazílii, ale mění se segmenty, které turisté preferují – cesty s rodinou a příroda,“ dodal Petr Lutter.

Pokud jde o Mexiko, to je dle slov Petra Luttera jednou z mála zemí, která se nikdy neuzavřela světu. Cestování uvnitř země i do zahraničí nemá omezení, jen pozemní hranice mezi USA a Mexikem je uzavřená pro cesty Mexičanů k severním sousedům. Letecké spojení mezi oběma zeměmi nebylo přerušeno. Postupně jsou obnovovány linky spojující Mexiko s Evropou a navyšuje se počet letů jak do Mexico City, tak do Cancunu. Ten je navíc se světem spojen i řadou charterový letů. Společnost Aeromexico pak podle Luttera oznámila zahájení nových přímých spojení z Guadalajary a Monterrey do Madridu.

Chuť cestovat je nyní v Mexiku velmi vysoká. V první polovině roku se podařilo částečně nastartovat prodej zájezdů nabídkou cest za očkováním do USA, informoval Lutter. V jeho prezentaci také zaznělo, že podle průzkumu časopisu Forbes dávají Mexičané přednost cestování na kratší vzdálenost po své vlasti, přičemž preferují pláže a kulturní turismus. „Je patrný příklon k přírodě a aktivní turistice. Důležitá pro výběr místa jsou také hygienická opatření,“ doplnil Lutter. V současné době se dle jeho slov prodávají evropské a dálkové destinace, kde jsou příznivé podmínky pro vstup Mexičanů, tedy kde není vyžadováno očkování, případně jsou uznávány i vakcíny necertifikované EMA. Profitují z toho země jako Turecko, Dubaj, Španělsko, Francie a další. Do zahraničí podle Petra Luttera cestují Mexičané nejčastěji individuálně, případně s rodinami či menšími skupinami. Poptávka je po balíčkách na míru a cesty do jedné nebo dvou sousedících zemí. „Mezi cestovními kancelářemi panuje také obava z možného posílení pandemie v Evropě a opětovného uzavírání hranic evropských zemí, některé proto doporučují svým klientům cestovat až v roce 2022,“ vysvětlil Lutter.

Složitá je situace, pokud se týká cestování, v Kolumbii. Tam se teprve nedávno začala uvolňovat pravidla pro cestování a mezinárodní lety se obnovují od 21. září. Z evropských cílů nicméně obyvatelé Kolumbie zatím mohou cestovat jen do Německa, Švýcarska, Španělska a Belgie. Přesto si prý 80 % kolumbijských cestovních kanceláří sdružených v asociaci ANATO myslí, že se na předcovidové výkony dostanou do 2 let. „V prvním pololetí 2021 se obrat cestovních kanceláří dostal na 35 % roku 2019, a to díky domácímu cestovnímu ruchu a cestování do USA,“ uvedl Petr Lutter.

V situaci pomalého rozvolňování proticovidových opatření se nyní nachází Chile. Cestovní ruch v této zemi byl dlouhým lockdownem postižen nejvíce ze všech odvětví – cestovní kanceláře například musely propustit 40 % zaměstnanců. Jak ale Petr Lutter naznačil, obor se postupně reaktivuje, zejména pak domácí cestovní ruch. Cesty do zahraničí přibývají jen pomalu. Vliv na cestování bude mít i výrazné omezení příjmů v době pandemie.

Poslední z trhů, na kterém je latinskoamerické zastoupení CzechTourism činné, je Peru. Tam sice stále platí relativně přísná proticovidová opatření (vč. nočního zákazu vycházení), cestovat do zahraničí ale mohou Peruánci bez omezení. Letecké spojení s Evropou je nicméně stále limitované. Oživování cestovního ruchu je i v této zemi spojeno zejména s domácím turismem a s cestami na krátkou vzdálenost. „V případě cest do zahraničí bude jedním z prvních segmentů luxus a obchodní cesty, segment MICE bude potřebovat na obnovení více času,“ uvedl Petr Lutter.

Také v Peru dochází v cestovním ruchu v důsledku covidu ke změnám. Poroste například význam přírody a očekává se růst poptávky úzce specializovaných cestovatelských segmentů, např. ekoturistů, sportovců a digitálních nomádů. Méně naopak budou kvůli obavám z onemocnění cestovat lidé třetího věku. Jasné prý ale zatím není, jaká bude cenová politika v cestovním ruchu – omezení kapacity hotelů a eventů, omezení dopravního spojení, dodržování hygienických opatření atd. zvyšují náklady a ani ekonomická situace potenciálních turistů není stejná jako před pandemií. Otázkou podle Petra Luttera je, zda budou k mání výhodné nabídky a jaká na ně bude reakce. Hlavním informačním zdrojem o destinacích, nabídkách a produktech kapždopádně bude internet. A jedním z hlavních faktorů při rozhodování o cílové destinaci pak „biosecurity” bude jedním z hlavních faktorů při rozhodování o cílové destinaci. „V letech 2021-22 se předpokládá obnovení domácího a příhraničního cestovního ruchu, mezi roky 2022-23 postupné obnovení cest do středně-vzdálených a vzdálených trhů,“ uzavřel pasáž věnovanou Peru Petr Lutter.

Marketing v Latinské Americe

Také Petr Lutter hovořil o realizovaných a plánovaných marketingových aktivitách na jemu svěřených latinskoamerických trzích. V době covidové se pochopitelně většina z těchto aktivit odehrávala virtuálně – formou příspěvků na sociálních sítích, podcastů, newsletterů, e-learningových programů apod. V druhé půli letošního roku nicméně přibývalo akcí odehrávajících se ve světě reálném. CzechTourism se tak například účastnil veletrhů IBTM Américas a World Meeting Forum, uspořádal sérii prezentací a workshopů na téma luxusní turisty, přírody, aktivní turisty a kulturního turismu, participoval také na workshopu ETC v Brazílii. Z plánovaných akcí zaměřených na konečného spotřebitele zmínil Petr Lutter třeba kampaň na sociálních sítích, která bude mít podobu tematických vide-famtripů o Praze se španělskými průvodci, na Prahu zaměřenou kampaň v Brazílii či kampaň připravovanou ve spolupráci se španělským zahraničním zastoupením a s leteckou společností Iberia.

Plánované akce cílící na odbornou veřejnost  zahrnují třeba velký famtrip, jeho 45 účastníků z Mexika zavítá nejen do Prahy, ale i do Kutné Hory, Olomouce, Brna, Lednice, Mikulova, Českého Krumlova, Českých Budějovic a Karlových Varů. V plánu je též press trip pro MICE časopis LM LatinAmerica Meetings, influencer trip, famtrip zaměřený na luxusní a zážitkovou turistiku či účast na veletrhu FIT Buenos Aires.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Unsplash

Letecké společnosti se zavázaly k respektování práv spotřebitelů

Šestnáct významných leteckých společností na evropském trhu se přihlásilo k větší transparentnosti, lepší informovanosti a včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu na základě iniciativy Evropské komise. Ta v prosinci 2020 upozornila orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC, Consumer...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Events Club Fórum v Česku

Czech Convention Bureau, které je součástí agentury CzechTourism, a Kongresové centrum v Praze se staly hlavními partnery a hostiteli zcela nové obchodní platformy Events Club Fóra. Cílem projektu je vytvoření jednoho hlavního MICE fóra, které se bude každoročně...

Číst více
Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Instagram: 5 taktik pro zvýšení zájmu o obsah

Pravidelná komunikace na Instagramu je pro úspěch nejenom na této sociální síti klíčová. Jak komunikovat nebo jaké kroky ideálně zvolit, aby obsah zaujal a cílové publikum s ním interagovalo? Nabízím vám 5 ověřených tipů, jak postupovat.

Číst více