×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Blízký východ a Indie, trhy zaslíbené?

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Turisté z Indie a Blízkého východu jsou zajímaví mj. svými nadprůměrnými výdaji Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Na cestování mají vysoké rozpočty a nebojí se je použít. Očekávají luxus. Dost možná přijedou na konferenci. Rádi poznají naše tradice, okusí českou kuchyni a uneseni budou z našich památek. A nejlépe je oslovíte online. Tak by se dal na dřeň zestručnit obsah posledního z letošních exportních workshopů agentury CzechTourism, který byl věnován specifikům turistů z Blízkého východu a Indie.

Aktuální situaci na zmiňovaných trzích i marketingové aktivity na podporu incomingu z nich necelým pěti desítkám účastníků včerejšího workshopu představil Marek Kroutil, manažer agentury CzechTourism pro mezinárodní marketing na nových trzích.

Blízký východ

Padne-li ze strany zástupců naší národní turistické centrály zmínka o Blízkém východu, vězte, že primárně je řeč o Spojených arabských emirátech, Saúdské Arábii, Kuvajtu a Kataru. Teprve v druhém plánu o Ománu či Bahrajnu. Každopádně jde o oblast s více než 60 miliony obyvatel a řadou specifik. Ta vyplývají třeba z toho, že v každé ze zemí tohoto teritoria žije vedle domácích i velké množství přistěhovalců z Indie, Pákistánu, Filipín a dalších  koutů světa. A jelikož i ti chtějí cestovat, je potřeba na ně pamatovat i v komunikačních aktivitách, připomněl Kroutil. Kromě arabštiny se tak velká část komunikace odehrává v angličtině.

Přestože má každý z blízkovýchodních trhů jistá specifika, v řadě ohledů jsou si podobné. Společné je těmto zemím třeba to, že turisté z nich přijíždějící jsou movití a rádi si dopřávají luxus, za který jsou ochotni zaplatit. Jsou citliví na přímá spojení, proto je z hlediska České republiky dobře, že v současnosti mohou tito klienti vybírat z nabídek hned čtyř leteckých společností (Emirates, flydubai, Smartwings a Qatar Airways). A pozitivní je, že příjezdům ze všech čtyři primárních blízkovýchodních trhů nebrání žádné zásadní překážky.

Dobrou zprávou je, že pandemie covid-19 neubrala občanům zmiňovaných zemí chuť cestovat. To Marek Kroutil doložil výsledky průzkumu z jara 2020, podle kterého plných 86 % respondentů ze Spojených arabských emirátů a Saúdské Arábie plánovalo postcovidové zahraniční cesty. Pravda, rok je za současné situace opravdu dlouhá doba, během které se může vše několikrát změnit, ale vyjděme z předpokladu, že touha po cestování jen tak nepomíjí. Citovaný výzkum prý také ukázal, že respondenti jsou při plánování svých cest poháněni touhou poznat pro ně nezvyklé scenérie (46 %) a unikátní krajiny (38 %), případně nová města a kulturní i historické pamětihodnosti (37 %). To je pro Českou republiku opět dobrá zpráva.

Z hlediska budoucích trendů je podle Marka Kroutila třeba počítat například s rostoucí poptávkou po outdoorových programech a cestách do přírody. V kurzu bude aktivní turismus a rozhodně se nesníží již dnes velká poptávka po wellness a lázeňských pobytech. Turisté z Blízkého východu budou na cesty vyrážet se svými (často velmi početnými) rodinami, hybnou silou tamního turismu ale budou i mileniálové (ve věku 18-34 let) se všemi svými specifickými rysy. I na těchto trzích bude růst poptávka po pobytech kombinujících volnočasový a pracovní program. A víc než dřív budou turisté z těchto zemí dbát na poměr ceny a hodnoty. Pamatovat je třeba také specifickou cílovou skupinu, kterou jsou novomanželé vyrážející na líbánky.

Jak už zaznělo výše, turisté z Blízkého východu vynikají nadprůměrnými útratami – tuzemský průměr převyšují 2-3x, uvedl Kroutil. A zůstávají u nás také déle než turisté z většiny ostatních zemí. Kdo ale o takového klienta usiluje, musí počítat s některými specifiky. Třeba v oblasti stravování – blízkovýchodní turisté upřednostňují halal pokrmy, není-li ale k dispozici maso připravené dle halal předpisů, vezmou většinou zavděk jídly vegetariánskými či veganskými. Služby cestovního ruchu s oblibou nakupují u cestovních kanceláří, a to formou ucelených balíčků, v kterých by neměly chybět možnosti zábavy či nákupů, ale ani sightseeing. Velmi ocení přístup do mešit, případně modliteben. Chtějí mít pocit bezpečí a důvěry. Rezervace obvykle činí s dostatečným časovým předstihem.

Chcete-li klienty z těchto zemí marketingově oslovit, musíte to podle Marka Kroutila učinit pomocí internetu a sociálních sítí. Téměř všichni obyvatelé Blízkého východu již dnes mají přístup na web a tráví na něm mnoho času – online jsou údajně sedm hodin denně, z toho témě tři hodiny na sociálních sítích.

Výhodou Česka v souboji o blízkovýchodní klientelu jsou již zmiňovaná dobrá dopravní dostupnost, diverzita produktu a také popularita Prahy a lázní. „Prahu a Karlovy Vary zná dnes prakticky každý,“ poznamenal Kroutil a dodal, že tato dvě města dnes nepotřebují na zmiňovaných trzích prakticky žádnou propagaci. O to víc se musí CzechTourism snažit prezentovat jiná města a jiné regiony. Snaží se to například pomocí speciálního instagramového profilu a další online komunikací, ale také během dalších marketingových aktivit. Z těch nedávných Marek Kroutil zmínil třeba účast na MICE Arabia Luxury & Travel Congress v září letošního roku, prezentaci lázeňství v rotační expozici českého pavilonu na Všeobecné světové výstavě EXPO 2020, jógový event v Dubaji zaměřený na prezentaci wellness potenciálu Česka, průběžnou spolupráci s vybranými blízkovýchodními touroperátory apod. Na příští rok jsou pak v plánu třeba influencerské tripy do Česka, podzimní roadshow v Saúdské Arábii nebo účast na několika kongresech či veletrzích zaměřených zejména luxusní turismus nebo MICE průmysl. Nově by se měla Česká republika na trzích Blízkého východu prezentovat i jako golfová destinace, protože popularita golfu v tomto regionu v době pandemie výrazně vzrostla.

Indie

Po všech stránkách zajímavým trhem je také Indie, druhá nejlidnatější země světa. Zároveň také země ohromných sociálních a kulturních rozdílů a také jedna z nejrychleji se rozvíjejících ekonomik této planety. Přestože z celkového počtu 1,4 mld. obyvatel Indie jen 75 mil. drží cestovní pas, hraje tato země čím dál důležitější roli ve světovém turismu. V roce 2019 uskutečnili Indové víc než 27 mil. cest do zahraničí. A ve světovém kontextu patřili mezi velmi bonitní klientelu, o kterou všichni usilovali.

Před příchodem pandemie covid-19 vyráželi Indové do světa za obchodem, na klasické dovolenkové cesty a také navštívit své známé a příbuzné, průběžně ale roste poptávka po luxusní dovolené, sportovních a dobrodružných cestách, plavbách a svatebních cestách. I na indickém trhu jsou patrné globální trendy typu bleisure či luxusních „staycations“, informoval Kroutil. Zvláštní kapitolou jsou indické svatby – průměrná velikost skupiny vyrážející s nastávajícími manželi do světa je 200 osob! Rychle se rozvíjí i segment MICE.

S ohledem na zmíněné charakteristiky a trendy je logické, že se o indické turisty uchází také Česko. Překážkou je ale neexistence přímého leteckého spojení, takže případní zájemci musí cestovat přes některý z populárních světových hubů. Marek Kroutil nicméně uvedl, že před příchodem pandemie probíhala jednání s několika dopravci o případném přímém spojení Indie a České republiky a že CzechTourism bude usilovat o jejich obnovení.

Indové se do světa vydávají nejčastěji s rodinnými příslušníky (62 %), pětina v páru či sólově, 18 procent preferuje cesty v rámci očkovaných skupin. Téměř polovina plánuje vycestovat do zahraničí. A pro 70 procent je klíčovým faktorem při výběru destinace a cestovních služeb bezpečí (nikoli jen nízké riziko nákazy covidem). Zvláštností indických cestovatelů je odkládání finálního rozhodnutí o vycestování, což s ohledem na fakt, že pro cesty do Česka potřebují víza a že vízový proces zabere určitý čas, může přinášet praktické problémy.

Podobně jako obyvatelé Blízkého východu i Indové během svých cest po světě preferují stravu, na kterou jsou zvyklí. Jak již bylo uvedeno, pro cestování mají vyhrazeny relativně vysoké rozpočty, zároveň ale patří k těm cestovatelům, kteří vyhledávají výhodné nabídky. Jejich cesty v cílových destinacích obvykle vedou do dobře známých lokalit. V Česku, které bývá jen jednou ze zastávek při jejich cestách do střední Evropy, tak Indové míří hlavně do Prahy. Snahou agentury CzechTourism je dostat do itinerářů cestovních kanceláří také třeba Brno.

Kdo chce efektivně oslovit potenciální indické klienty, měl by tak učinit především online formou. A pamatovat by měl na to, že poptávka bude v příštích měsících po odpočinkových a regeneračních pobytech, po pobytech zahrnujících pracovní i volnočasový program, po delších pobytech v pronajatých vilách a chatách apod.

Česko se na indickém trhu se prostřednictvím svého zahraničního zastoupení druhého stupně prezentuje jako země vhodná pro rodinnou dovolenou, zároveň i jako destinace nabízející luxusní zážitky. Též jako líbánková destinace, případně jako země, kterou je možno snadno a bezpečně procestovat vypůjčeným autem. V komunikačních aktivitách hraje roli také gastronomický potenciál Česka, MICE infrastruktura, svatební služby, nákupní možnosti atp. A samozřejmě také lázně a wellness. Komunikační aktivity národní turistické centrály se odehrávají zejména ve virtuálním prostoru. Nejen prostřednictvím Instagramu a Facebooku, ale také formou workshopů a webinářů. Připravuje se též třeba česko-indický online workshop zaměřený na naši gastronomii. Z offline aktivit zmiňme třeba B2B roadshow připravovanou na září příštího roku, účast na kongresu MILT v Bombaji, influencerské tripy nebo poznávací cesty pro zástupce indických cestovních kanceláří.

Ilustrace: Shutterstock.com

Exportní workshopy 2022

Informace o jednotlivých trzích, na kterých CzechTourism prostřednictvím svých zahraničních zastoupení působí, získají podnikatelé i v příštím roce, kdy by měly exportní workshopy v nějaké formě pokračovat, řekl během včerejšího online setkání Marek Kroutil. Detailní informace s přesnými termíny budou s předstihem zveřejněny na stránkách agentury.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Thajsko už nebude posílat očkované turisty do karantény

Thajsko od příštího měsíce obnoví bezkaranténní vízový program pro očkované turisty. Země, která je závislá na cestovním ruchu, se po zmírnění počtu nových případů nákazy koronavirem zaměřuje na hospodářské oživení. Zahraniční návštěvníci ze všech zemí...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Japonsko hlásí rekordní pokles mezinárodních příjezdů

Počet zahraničních turistů v Japonsku klesl loni na 245 900, což bylo nejméně od roku 1964, odkdy se tento údaj sleduje. Meziročně se jejich počet snížil o rekordních 94 procent, ve srovnání s rokem 2019, tedy s dobou před pandemií...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Thajská zátoka známá z filmu Pláž byla opět otevřena

Zátoka Maya v souostroví Pchi Pchi, kterou proslavil film Pláž s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, se po více než třech letech znovu otevřela pro návštěvníky. Ti ale musí dodržovat přísná opatření, která mají tento přírodní skvost chránit...

Číst více