Za čím přijedou Britové, Švédi a Dánové?

Foto: Shutterstock.com (koláž: COT group) Zářijový workshop byl věnován Velké Británii, Irsku, Švédsku a Dánsku Foto: Shutterstock.com (koláž: COT group)

Seriál exportních workshopů agentury CzechTourism ve středu pokračoval šestým dílem, který byl věnován situaci na trzích cestovního ruchu ve Skandinávii a ve Velké Británii. O prezentaci se postaraly tamní zástupkyně naší národní turistické centrály, tedy Lucie Vallin a Katarína Hobbs. Online event tentokrát přilákal bezmála pět desítek zájemců z řad podnikatelů v příjezdovém cestovním ruchu, regionů a dalších subjektů a institucí.

Švédsko

Od minulých exportních workshopů se tento lišil mimo jiné tím, že turisté už konečně mohou do Česka reálně přijíždět. Platí to i o Švédsku, byť tedy tato země svítí na aktuálním cestovatelském semaforu červenou barvou, což znamená, že neočkovaní turisté by museli po příjezdu do Česka do minimálně pětidenní karantény. Pro turisty očkované ovšem žádná omezení neplatí. A plně naočkováno je už asi 70 procent švédské populace.

Účastníci workshopů jsou vždy zvědavi na to, jaké cestovatelské plány mají obyvatelé daných zemí. Zklamáni nebyli ani tentokrát. Lucie Vallin je seznámila s výsledky červnového průzkumu, podle kterého se v letošním druhém pololetí chystalo strávit dovolenou v zahraničí 40 procent Švédů. Nejčastěji měli v plánu vycestovat do Španělska, Dánska a Německa. Obecně podle Vallin platí, že Švédové mají velkou touhu cestovat, ovšem pandemie se podepsala na jejich cestovatelských zvyklostech. „Lidé nereagují stejně citlivě na vývoj pandemické situace, kupují však zájezdy v kratším časovém horizontu. Většina stále váhá s volbou destinace, což může znamenat, že odkládají cesty na podzim a Vánoce,“ uvedla. V létě se obyvatelé Švédska vydávali na cesty za svými příbuznými a známými, zájem byl o camping a pronájem chat, dovolenou u pobřeží a v přírodě. V menší míře se prodávaly i městské pobyty. Každopádně největší šanci na úspěch na švédském trhu mají nabídky zaručující větší bezpečí. Konkrétně tedy produkty postavené na individuální dopravě, vyhýbající se místům s větší koncentrací lidí a umožňující snadný návrat domů. Poklesl zájem cesty letadlem a autobusem. Roli hrají i možnost zrušit nebo změnit rezervaci,  pojištění, nízké riziko nákazy v cílové destinaci a také její proočkovanost.

Co se týká příjezdů do České republiky, v prvním pololetí letošního roku k nám zavítalo více než 2 000 turistů ze Švédska a bezmála 1 800 Dánů, což představuje zhruba 89procentní, resp. 88procentní meziroční pokles. Lucie Vallin připomněla i další incomingové statistiky a poukázala na jeden zajímavý trend – v důsledku covidu se zmírnila někdejší jednoznačná dominance Prahy coby cílové destinace turistů z obou zmiňovaných trhů. Zatímco v roce 2018 byla Praha cílem pro více než 80 % švédských turistů směřujících do Česka, v letošním roce je její podíl jen asi 56procentní. Kromě Prahy míří letos Švédové hlavně do Jihomoravského, Libereckého, Středočeského a Karlovarského kraje. U Dánů je situace podobná – v roce 2018 jich téměř 70 % mířilo do Prahy, letos si metropoli za svůj cíl vybralo jen o něco víc než 43 procent. Z dalších krajů mají zájem o Královéhradecký, Jihomoravský, Liberecký či Karlovarský.

Dánsko

Také tato země je na našem cestovatelském semaforu mezi zeměmi s vysokým rizikem nákazy a platí pro ni tedy stejná omezení, o jakých byla řeč v případě Švédska. Cestování z Dánska do Česka je navíc komplikováno opatřeními dánského ministerstva zahraničí – to z důvodu významných omezení při vstupu zařadilo Českou republiku mezi země, u kterých odrazuje od zbytných cest.

I v případě Dánska citovala Lucie Vallin z výsledků průzkumu cestovatelských plánů. Ten citovaný proběhl v dubnu a květnu a mimo jiné potvrdil přetrvávající poptávku po domácí dovolené. Do zahraničí se podle tohoto šetření chystalo v létě vycestovat asi jen 20 procent Dánů. Jejich představa ideální dovolené se pojila s termíny „klid a pohoda“, s aktivitami ve společnosti rodiny a přátel, s cestami do přírody a s gastroturistikou. Průzkum potvrdil neutuchající popularitu ubytování v pronajatých chatách a chalupách, naznačil ale i rostoucí zájem o hotelová zařízení. Ukázalo se rovněž, že Dánové nejčastěji cestují v párech či s rodinami, mírně roste počet cest v menších skupinách. Dánští turisté měli v létě namířeno hlavně do Německa a Španělska. I na tomto trhu se potvrdil trend cestování autem a na kratší vzdálenosti, trendem je také udržitelný cestovní ruch. „Zájem o dovolenou u moře nebo v přírodě je srovnatelný s rokem 2020, roste však také zájem o dovolenou ve městech a o citybreaky,“ poznamenala Lucie Vallin.

Jak se prezentujeme ve Skandinávii?

Nedílnou součástí exportních workshopů jsou informace o marketingových aktivitách příslušných zastoupení agentury CzechTourism na jednotlivých trzích. Došlo na ně tedy i v případě Švédska a Dánska. Lucie Vallin hovořila například o jarní kampani na podporu kempingu, o aktivitách na Google Display, self-drive kampani v Dánsku, propagaci gastroturistického potenciálu Česka ve vybraných médiích či o plánovaných cestách pro novináře a influencery. Těm bude v září představena například Stezka železné opony či liberecké Křišťálové údolí, v říjnu dojde třeba na MTB trip s Jessicou clarén, na propagaci české moderní gastronomie a kultury či na vybrané zajímavosti Prahy. V prosinci se novináři a influenceři vydají za kouzlem českých Vánoc. Skandinávské zastoupení národní turistické centrály také na podzim spojí síly se zastoupením pro Benelux a společně zrealizují online kampaň představující Prahu a významná regionální města. Cílovou skupinou budou lidé jezdící na dovolenou v páru nebo s přáteli v období mimo školní prázdniny. Pozornost věnuje skandinávské zastoupení i MICE a veletrhům.

Velká Británie a Irsko

Prezentací věnovanou aktuální situaci ve Velké Británii a plánům tamních cestovatelů provedla účastníky ředitelka londýnského zastoupení agentury CzechTourism Katarína Hobbs. Ta připomněla, že Britové mohou do Česka znovu cestovat od 23. srpna. Tato možnost se ovšem reálně týká pouze plně očkovaných turistů – Velká Británie je našimi úřady aktuálně považována za zemi s velmi vysokým rizikem nákazy covidem-19 (tmavě červené země). Na druhou stranu uzavřené očkování má v současnosti už více než 75 % dospělé populace Velké Británie.

Katarína Hobbs zároveň připomněla, že situaci v cestovním ruchu komplikuje nejen covid, ale také Brexit. „V době pandemie se Velká Británie stala vůči EU třetí zemí. Export služeb cestovního ruchu mezi Velkou Británií a EU v letošním prvním čtvrtletí meziročně poklesl o 66 procent,“ uvedla Hobbs.

Brity pak Katarína Hobbs obecně vykreslila jako náročné turisty vyhledávající kvalitní služby. 27 milionů dospělých podle jejích slov podniká alespoň jednu zahraniční dovolenou ročně, téměř čtvrtina z nich pak dvě a více zahraničních dovolených do roka. Nejoblíbenější jsou prý city breaky a plážová dovolená. Pokud jde o letošní rok, vycestovat do zahraničí mělo v plánu 31 % Britů. „Nejvíce vyhledávanými destinacemi jsou Španělsko, Řecko, Itálie, Francie a USA,“ doplnila Hobbs. Pozitivní je, že 40 % účastníků nedávného průzkumu vyjádřilo ochotu utratit za dovolenou více prostředků než před pandemií. „Klíčovým faktorem jsou pro Brity možnost vrácení peněz, flexibilita rezervací a stav vakcinace v cílové destinaci,“ citovala dále Katarína Hobbs z výsledků průzkumu. V prvním pololetí letošního roku přicestovalo do Česka víc než 4 600 britských turistů, což bylo o více než 95 procent méně než ve stejném období roku 2020.

Pokud jde o Irsko, které je rovněž v gesci londýnského zastoupení, situace je o malinko jednodušší. Irové mohou do zahraničí vycestovat již od 19. července. Na našem cestovatelském semaforu je nyní Irsko zařazeno mezi země červené (tedy s vysokým rizikem nákazy), plně očkovaní Irové mohou přicestovat bez omezení. A takových je v současnosti podle informací Kataríny Hobbs víc než 64 %.

Marketingové aktivity v Británii a Irsku

Těžiště marketingové práce londýnského zastoupení agentury CzechTourism bylo v uplynulých měsících ve spolupráci s influencery. Katarína Hobbs detailně informovala mimo jiné o proběhnuvších kampaních #CheersFromCzech a 21 for 21, o dvouměsíční kampani Long Covid (Time To Heal) zaměřené na postcovidovou léčbu v tuzemských lázních (vč. návazné konference pro zástupce privátních klinik a další odborníky) i dalších aktivitách.

Aktuálními marketingovými aktivitami se britské zastoupení zaměřuje mimo jiné na tzv. silver turisty, tedy cílovou skupinu 50+. Ta byla první, která mohla cestovat s minimálními omezeními, má v oblibě delší pobyty a disponuje vysokými příjmy. „Tito turisté jezdí mimo hlavní letní sezonu a nejsou závislí na školních prázdninách,“ připomněla Katarína Hobbs některé z výhod této cílové skupiny. Její příslušníci patří k náročnějším turistům – cestují za historií a kulturním dědictvím, lákají je gastro zážitky a lokální tradice, důraz kladou na autenticitu. Upřednostňují jistotu, bezpečnost a vysoce kvalitní služby a ubytování. Propagace probíhá zejména prostřednictvím webu Silver Travel Advisor, probíhat bude do letošního prosince. Další cílovou skupinou jsou golfisté, na které CzechTourism cílí prostřednictvím příloh golfových časopisů. Napomoci má také říjnový fam a press trip. Londýnské zastoupení využívá také vysoké popularity aktivní a zážitkové dovolené (za zážitkem z objevování prý cestuje asi 38 % Britů) a realizuje kampaň v magazínu Rough Guide. Další aktivity se týkají propagace MICE potenciálu Česka, vlakové turistiky, adventních tradic apod.

Příští exportní workshop agentury CzechTourism je naplánován na 6. října. Věnován bude situaci a plánům agentury v USA a v Latinské Americe.

Autor

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více