Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Foto: Shutterstock.com Německo je zelené a všemi cestami razí tematiku udržitelnosti Foto: Shutterstock.com

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Německo v obecném povědomí hraje právem roli ekonomického i politického velikána; v turistice se o něm hovoří valnou většinou hlavně jako o vysílající než jako o cílové zemi. Ale má hodně co nabídnout – a nebylo vůbec na chvostu. Proč je tak důležité zvednout prapor právě teď? Dopad covidové éry na cestovní ruch se v Německu táhl déle než v některých jiných zemích. Obrovský propad v roce 2020 zasáhl všechny. Jak to bylo loni? Jakkoliv bylo Německo s počtem 23 miliónů příjezdů v roce 2021 stále ještě druhou nejúspěšnější zemí Evropy (po Španělsku s 32 miliony a před Itálií s 22,8 milionu), vykázal německý incoming oproti roku 2020 pokles, a to ve všech ukazatelích: o 2 % méně bylo příjezdů, o 3 % méně realizovaných přenocování a příjmy poklesly o celých 18 % . Naproti tomu trend v Itálii a Španělsku byl rostoucí: do Itálie přicestovalo turistů o 30 % více a do Španělska dokonce o 69 % více než v roce 2020.

Čeští turisté a dovolené

Po dvou letech covidového půstu jsou lidé na cestování natěšení. Jan Pohaněl uvedl, že v loňském říjnovém průzkumu vyjádřilo 71 % Čechů plán cestovat letos do zahraničí, z toho 63 % cestovat na dovolenou, převážně v prázdninových měsících. Když jet do zahraničí, tak v 62 % k moři, 30 % do přírody, 26 % wellness a 18 % na kratší návštěvy měst (respondenti mohli udávat více možností). Toto rozdělení koresponduje s oblíbenými destinacemi: Řecko 35 %, Chorvatsko 32 %, Itálie 31 % – a Německo s 16 % na sedmém místě, těsně před Francií, Švýcarskem a Tureckem. Dle německého statistického úřadu realizovali Češi v roce 2021 v Německu 676 tisíc přenocování (celkem, vč. obchodních cest). Bylo to o 5 tisíc více než v roce 2020.

Globální tematické kampaně Německa 2022

German. Local. Culture.

Tak zní titul prvního pilíře i propagačního videa. I s těmi tečkami, které možná mají naznačit, že půjde o city breaks, a podtrhnout rozmanitost nabídky německých měst. Pod hesly „Taste“, „Green“, „Craft“ a „Flair“ ukazuje architekturu, průmyslovou tradici a řemesla, jakož i kulturní aktivity a lokální kuchyni. A spolu s důrazem na ekologii a zeleň ve městech i okouzlující výlety do okolní přírody.

Embrace German Nature

Německá příroda má věru co nabízet. Třetina pevninské oblasti Německa je pod zvláštní ochranou jako národní přírodní krajina. 300.000 km značených turistických cest, více než 76 000 cyklostezek, 104 přírodní parky, 16 národních parků a 16 biosférických rezervací UNESCO, více než stovka tematických tras a více než 350 klasifikovaných léčebných lázní. A také 13 vinařských regionů. Pokud by někdo byl o tom vínu trochu na pochybách, ať si uvědomí, že moselské je prostě pojem a že v Německu má kořeny rýnský ryzlink, přeneseně i doslova, mimochodem na velmi romantických svazích rýnského údolí, však tamtudy vede Romantische Straße.

FEEL GOOD

Název třetího pilíře může být trochu zavádějící. Dobře se cítit neznamená v tomto případě nabídku wellness ani jiného hýčkání či přívětivé atmosféry. Německo je prostě zelené a razí tematiku udržitelnosti všemi cestami a do důsledků. Takže si na webech můžete najít certifikované eko-ubytování, gastronomii, šetrné trasy i kolik kde uspoříte emisí CO2. Má to přispět k dobrému pocitu z dovolené. Proč ne, v Německu toto téma rezonuje. Průzkum institutu Forsa v Německu v říjnu 2021 ukázal, že na tuto notu slyší téměř dvě třetiny dotázaných, nejvíce mladí do 30 let a také senioři. Až na to, že méně než polovina z nich se o co nejekologičtější turistiku zajímá i v případě výběru dovolené. Takže praktická stránka nad dobrou vůlí dosud docela vítězí. Mimochodem, v tom průzkumu oznámilo až 46 % dotázaných ochotu akceptovat vyšší cenu dopravy, pokud se tím sníží exhalace, a 42 % bylo ochotno ze stejného důvodu věnovat více času na dopravu. Ovšem nakolik to udělají ve skutečnosti, zatím nikdo nezkoumal. Osobně se domnívám, že čeští turisté jsou v tomto ohledu ještě o dost méně pokrokoví. Nebo překvapí?

Zdroj čísel: DZT, DRV

Autor

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více