2021: Trendy v on-line marketingové komunikaci

foto: Shutterstock.com foto: Shutterstock.com

Opět stojíme na startovní linii nového roku a letos s určitou obavou, po zkušenostech v tom minulém, vyhlížíme, co si rok 2021 pro nás přichystal. Co můžeme očekávat v on-line marketingu? Jaké nové trendy posílí nebo vstoupí do hry? Nabízím několik z nich.

Hlasové vyhledávání

Prvním trendem, o kterém se hodně mluví, je hlasové vyhledávání. Jeho popularita začala postupně růst od uvedení Apple Siri v roce 2011, ke kterému se později přidala Alexa a Google. Dnes přibližně 27 % světové on-line populace využívá na svém mobilním zařízení hlasové vyhledávání.

 Proč se na tento trend ale zaměřit? Kvůli covid-19 velká část uživatelů trochu zpohodlněla a začala tuto funkci více využívat. Nejenom pro vyhledání, ale také pro přímé objednávání nebo nákupy. Co to znamená pro marketéry? S ohledem na „nový zvyk“ bude důležité při dalších marketingových aktivitách pamatovat na optimalizaci firemní webové stránky a aplikací pro hlasové vyhledávání. S tímto spojený hlavně správný výběr klíčových slov, aby se zajistilo co nejlepší zobrazení webové stránky. Nabídnutých výsledků je při hlasovém vyhledávání podstatně méně než u běžného organického vyhledávání, tím pádem je důležité výběru klíčových slov věnovat opravdu pozornost.

Video marketing

Další oblastí, na kterou bude třeba se zaměřit, je videoobsah. Epidemie covid-19 zásadně podpořila jejich oblíbenost mezi uživateli nejenom v B2C, ale také v B2B sektoru. Spousta společností připravovala videa a živá vysílání, aby udržela spojení se svými stávajícími zákazníky a také oslovila ty potenciální. Primárním cílem bylo své publikum zabavit, edukovat a zpříjemnit často povinný pobyt doma.

Ve výzkumu společnosti Hubspot „The State of Video Marketing in 2020″, 92 % (z 656 respondentů) uvedlo, že video hraje v jejich marketingové strategii důležitou úlohu (pro srovnání 2015 pouze 78 %). Z toho 66 % běžných uživatelů potvrdilo, že pro představení výrobku nebo služby, se podívají raději na krátké video, než aby četli text a jen 18 % uvádělo, že dají přednost textu.

Kromě standardních videí budou „in“ také ta krátká. Jejich popularita narostla opět díky covid-19, protože uživatelé při pobytu doma hledali pro pobavení rozmanitý obsah a nikdo neměl zájem sledovat hodinová videa.

Oblíbenost sociální sítě TikTok (místo generace Z 1997–2012) a pak aplikace Reels, představené v srpnu 2020 na Instagramu, jež jsou obě určené pro prezentaci krátkých videí, bude i v tomto roce posilovat.

Interaktivní obsah

Díky videím je patrný trend, že tradiční obsah v podobě statických vizuálů již nebude stačit. Proč? Nedokáže uživatele tolik stimulovat a vtáhnout do děje. Interaktivní obsah to umí výborně a bude v roce 2021 dalším trendem.

Některé výzkumy dokládají, že interaktivní obsah dokáže až dvakrát zvýšit míru za­ujetí. Statistiky také uvádějí, že až 34 % marketérů se snaží tuto formu obsahu do svých strategií co nejčastěji začlenit. Co si pod interaktivním obsahem představit? Mohou to být různé kvízy, hlasování, interaktivní infografiky, aplikace.

Spolupráce s influencery

Na co ještě v 2021 nezapomenout? Na spolupráci s influencery. Společnost Internet Advertising Bureau ve své studii Influencer Marketing 2019 zkoumala vliv influencerů na nákupní chování a zjistila, že až 87 % lidí nakoupilo na základě informací od in­fluencera. Na sociálních sítích si najde svého influencera 53 % uživatelů, 48 % pak na doporučení přátel nebo rodiny.

V roce 2021 se očekává, že spolupráce s influencery bude dále růst, protože je to způsob, jak publikum ještě více zaujmout a motivovat k nákupu. Kde toto bude nejvíce vidět? Jak jinak než na poli sociálních sítí – Facebook, Instagram, YouTube.

V roce 2020 se objevil ještě jeden zají­mavý trend spojený s covid-19. Rozšířila se demografická skupina uživatelů pro ­on-line nákupy. Co mám na mysli? Generaci Z (2012–2015) a mileniály (1980–2000) potkáme na internetu zcela běžně. Díky covid-19 se zde začala objevovat generace baby boomers (1946–1964). Pandemická situace donutila i tuto generaci začít více nakupovat on-line. Přibližně třetina uživatelů ve věku 65 let v průzkumu společnosti Statista uvedla, že budou i nadále nakupovat on-line.

Který trend vás nejvíce oslovil a zkusíte ho do vaší marketingové komunikace začlenit? Přeji vám, aby volba byla úspěšná, stejně jako celý rok 2021.

 

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

AČCKA: Lidé si nechají proplatit zrušené zájezdy

Cestovní kanceláře (CK) podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) počítají s tím, že lidé, kteří vlastní poukaz za loni zrušený zájezd kvůli pandemii koronaviru a do 31. srpna ho neuplatní, o jeho vyplacení CK požádají. Ve využití poukazů...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Maďaři lákají: K nám můžete bez omezení

Jako za starých dobrých časů – Češi při vstupu do Maďarska nepotřebují žádné potvrzení o bezinfekčnosti a při pobytu můžou odložit roušky. I tak se Maďarská agentura pro cestovní ruch snaží přilákat české turisty. Zaznělo to při dnešní...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Třeboňské lázně jsou nyní plné

Slatinné lázně Třeboň jsou za první letošní pololetí ve ztrátě, zisk měly až za červen, 14 milionů Kč. Kapacita lázní je teď plná, vyprodáno je do poloviny září. Letos chtějí dosáhnout 80 procent tržeb z roku...

Číst více