2021: Trendy v on-line marketingové komunikaci

foto: Shutterstock.com foto: Shutterstock.com

Opět stojíme na startovní linii nového roku a letos s určitou obavou, po zkušenostech v tom minulém, vyhlížíme, co si rok 2021 pro nás přichystal. Co můžeme očekávat v on-line marketingu? Jaké nové trendy posílí nebo vstoupí do hry? Nabízím několik z nich.

Hlasové vyhledávání

Prvním trendem, o kterém se hodně mluví, je hlasové vyhledávání. Jeho popularita začala postupně růst od uvedení Apple Siri v roce 2011, ke kterému se později přidala Alexa a Google. Dnes přibližně 27 % světové on-line populace využívá na svém mobilním zařízení hlasové vyhledávání.

 Proč se na tento trend ale zaměřit? Kvůli covid-19 velká část uživatelů trochu zpohodlněla a začala tuto funkci více využívat. Nejenom pro vyhledání, ale také pro přímé objednávání nebo nákupy. Co to znamená pro marketéry? S ohledem na „nový zvyk“ bude důležité při dalších marketingových aktivitách pamatovat na optimalizaci firemní webové stránky a aplikací pro hlasové vyhledávání. S tímto spojený hlavně správný výběr klíčových slov, aby se zajistilo co nejlepší zobrazení webové stránky. Nabídnutých výsledků je při hlasovém vyhledávání podstatně méně než u běžného organického vyhledávání, tím pádem je důležité výběru klíčových slov věnovat opravdu pozornost.

Video marketing

Další oblastí, na kterou bude třeba se zaměřit, je videoobsah. Epidemie covid-19 zásadně podpořila jejich oblíbenost mezi uživateli nejenom v B2C, ale také v B2B sektoru. Spousta společností připravovala videa a živá vysílání, aby udržela spojení se svými stávajícími zákazníky a také oslovila ty potenciální. Primárním cílem bylo své publikum zabavit, edukovat a zpříjemnit často povinný pobyt doma.

Ve výzkumu společnosti Hubspot „The State of Video Marketing in 2020″, 92 % (z 656 respondentů) uvedlo, že video hraje v jejich marketingové strategii důležitou úlohu (pro srovnání 2015 pouze 78 %). Z toho 66 % běžných uživatelů potvrdilo, že pro představení výrobku nebo služby, se podívají raději na krátké video, než aby četli text a jen 18 % uvádělo, že dají přednost textu.

Kromě standardních videí budou „in“ také ta krátká. Jejich popularita narostla opět díky covid-19, protože uživatelé při pobytu doma hledali pro pobavení rozmanitý obsah a nikdo neměl zájem sledovat hodinová videa.

Oblíbenost sociální sítě TikTok (místo generace Z 1997–2012) a pak aplikace Reels, představené v srpnu 2020 na Instagramu, jež jsou obě určené pro prezentaci krátkých videí, bude i v tomto roce posilovat.

Interaktivní obsah

Díky videím je patrný trend, že tradiční obsah v podobě statických vizuálů již nebude stačit. Proč? Nedokáže uživatele tolik stimulovat a vtáhnout do děje. Interaktivní obsah to umí výborně a bude v roce 2021 dalším trendem.

Některé výzkumy dokládají, že interaktivní obsah dokáže až dvakrát zvýšit míru za­ujetí. Statistiky také uvádějí, že až 34 % marketérů se snaží tuto formu obsahu do svých strategií co nejčastěji začlenit. Co si pod interaktivním obsahem představit? Mohou to být různé kvízy, hlasování, interaktivní infografiky, aplikace.

Spolupráce s influencery

Na co ještě v 2021 nezapomenout? Na spolupráci s influencery. Společnost Internet Advertising Bureau ve své studii Influencer Marketing 2019 zkoumala vliv influencerů na nákupní chování a zjistila, že až 87 % lidí nakoupilo na základě informací od in­fluencera. Na sociálních sítích si najde svého influencera 53 % uživatelů, 48 % pak na doporučení přátel nebo rodiny.

V roce 2021 se očekává, že spolupráce s influencery bude dále růst, protože je to způsob, jak publikum ještě více zaujmout a motivovat k nákupu. Kde toto bude nejvíce vidět? Jak jinak než na poli sociálních sítí – Facebook, Instagram, YouTube.

V roce 2020 se objevil ještě jeden zají­mavý trend spojený s covid-19. Rozšířila se demografická skupina uživatelů pro ­on-line nákupy. Co mám na mysli? Generaci Z (2012–2015) a mileniály (1980–2000) potkáme na internetu zcela běžně. Díky covid-19 se zde začala objevovat generace baby boomers (1946–1964). Pandemická situace donutila i tuto generaci začít více nakupovat on-line. Přibližně třetina uživatelů ve věku 65 let v průzkumu společnosti Statista uvedla, že budou i nadále nakupovat on-line.

Který trend vás nejvíce oslovil a zkusíte ho do vaší marketingové komunikace začlenit? Přeji vám, aby volba byla úspěšná, stejně jako celý rok 2021.

 

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více