Výzkum: Inovace v ubytovacích službách jako jeden z faktorů adaptace na současnou turbulentní dobu

Foto: Shutterstock.com Zapojte se do výzkumu inovací v ubytovacích službách Foto: Shutterstock.com

Jak se staví český sektor ubytování k inovacím? Jaké příležitosti a hrozby v nich spatřuje pro své budoucí podnikání? Jak moc a v jakých konkrétních oblastech hodlají čeští hoteliéři investovat do inovací a co si od toho v dnešní době plné nejistot slibují? Chtěli byste znát odpovědi na tyto otázky? Pokud ano, zapojte se do jedinečného výzkumu realizovaného Univerzitou Hradec Králové!

Cestovní ruch v České republice a ve světě prochází v posledních letech velmi složitým vývojem vlivem dvou dominantních nepříznivých a globálně působících faktorů. Přestože data o cestovním ruchu naznačují, že český trh cestovního ruchu vykázal v roce 2021 výrazný vzestup v porovnání s rokem 2020 ovlivněným covidem, údaje stále ukazují obrovský pokles v porovnání s rokem 2019 – obdobím před covidem. Se zhruba 15% meziročním poklesem pobytů zahraničních návštěvníků v místních ubytovacích zařízeních a přibližně 24% návratem mezinárodních turistů lze s jistotou říci, že český cestovní ruch a co je důležité, sektor ubytovacích služeb se stále zotavuje z dopadu covidu. Nebezpečí pandemie covidu a nedávná rusko-ukrajinská válka se projevuje jako dominový efekt na národní ekonomice a mezi mnohými odvětvími je těmito událostmi výrazně zasažen také cestovní ruch. Zatímco se průmysl postupně vzpamatovává z pandemie, ruská invaze postihuje nejen sousední státy, ale celý svět kvůli mnohým sankcím proti Rusku. Tyto politické změny představují míru nepředvídatelnosti prostředí, která často ovlivňuje procesy a výkon obchodních podniků. Na dnešním trhu se nejistoty staly normou, jelikož měnící se preference spotřebitelů a technologické turbulence se stále více dostávají do popředí přežití podniků.

Tváří v tvář současným výzvám nejsou tradiční řešení dostatečná. Rychlé změny v dnešním podnikatelském prostředí vyžadují, aby firmy navrhovaly efektivní a moderní strategie pro inovace a udržení jejich konkurenční výhody. Vzhledem k tomu, že sektor ubytovacích služeb v rámci cestovního ruchu hraje klíčovou roli v českém cestovním ruchu, tato studie bude zkoumat empirický model, který se snaží porozumět tomu, jak management ubytovacích zařízení maximalizuje příležitosti spojené s turbulencemi prostředí a podnikatelským marketingem při prosazování inovace obchodního modelu, která přináší benefity provozování ubytovacího zařízení, aniž by byla ohrožena udržitelnost životního prostředí.

Zatímco turbulence a environmentální nejistoty mohou být pro podnikání škodlivé, především pro podnikání v cestovním ruchu, které se vyznačuje vysokou citlivostí na turbulence, míra připravenosti odvětví může zmírnit nebo změnit průběh dopadu těchto nejistých událostí. Výsledkem je, že tento výzkum je součástí snahy porozumět indexu připravenosti odvětví a tomu, jak se můžeme na takové události lépe připravit. Na závěr studie budou výsledky výzkumu sděleny COT group a budou sdíleny praktické důsledky a doporučení, která se týkají nejen cestovního ruchu, ale všech odvětví, s cílem podpořit českou ekonomiku.

Výzkum formou dotazníkového šetření a rozsáhlého zpracování zahraničních zkušeností realizují společně dr. Lasisi a dr. Pásková, které předem obě děkují za váš čas, vaše názory a vaši inspiraci pro ostatní podnikatele v ubytovacích službách.

Dotazník, prosím, vyplňte zde: www.survio.com/survey/d/X7G6D3R9R6E2Q6L9W

Taiwo Temitope Lasisi

Taiwo je docentkou na School of Tourism and Hotel Management na Bahçeşehir Cyprus University (Nicosia, TURECKO) a postdoktorskou výzkumnou pracovnicí na Katedře rekreologie a cestovního ruchu Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové. Její výzkumný zájem zahrnuje brand management, chování organizací, řízení lidských zdrojů, kreativní pracovní prostředí, udržitelnost životního prostředí, ekonomické modelování a koncepce. Publikuje mimo jiné v několika oborově významných časopisech, jako jsou Current Issues in Tourism, Journal of Hospitality a Tourism Management.

Martina Pásková

Martina Pásková je odbornou asistentkou na Univerzitě Hradec Králové. Jejími výzkumnými doménami jsou humánní geografie, environmentální studia, etnoekologie a geoantropologie, včetně témat interpretace geodědictví, udržitelnosti cestovního ruchu, managementu geoparků a domorodých a místních znalostí o přírodě a Zemi. Je mj. členkou Globální rady geoparků UNESCO; Výboru pro životní prostředí Akademie věd ČR; České společnosti vědeckých odborníků cestovního ruchu; Výboru pro krajinu, vodu a biodiverzitu Rady vlády pro udržitelný rozvoj a České komise pro UNESCO. Působí jako recenzentka mnoha vědeckých časopisů.

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více