Tržby cestovních kanceláří rostou jen pozvolna

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) předpokládá, že cestovní kanceláře (CK) letos dosáhnou tržeb za prodej zájezdů a spojených cestovních služeb nejvýše 20 miliard korun, o deset miliard korun vyšších než loni. Tržby v příštím roce by mohly být 25 až 30 miliard korun. Přesto jsou cestovky s letošní letní sezónou spokojeny, jak zjistila ČTK.

CK za loňský rok očekávaly tržby za prodej zájezdů zhruba 34 miliard korun. V důsledku pandemie koronaviru a omezení cestování se ale propadly na deset miliard korun. I letošní reálné tržby budou podle MMR záviset na vývoji šíření koronaviru v České republice a v zahraničí. Další nárůst tržeb resort očekává v následujícím roce. Pozitivní očekávání plyne podle informací MMR ze zavedení tzv. covid pasů, které mají usnadnit cestování v rámci Evropské unie, postupujícímu očkování proti koronaviru a zavádění koordinovaných opatření na ochranu veřejného zdraví v unijních zemích.

Češi mají podle CK letos největší zájem o dovolenou v Řecku, Bulharsku, Turecku nebo Egyptě. V případě vlastní nebo autobusové dopravy vede Chorvatsko. Vlastním vozem nebo autobusem vyrážejí lidé přes CK ale také například do Maďarska nebo Rakouska. Podle průzkumu společnosti Sodexo Benefity uskutečněném na přelomu června a července změnilo kvůli koronaviru své plány na dovolenou 44 procent Čechů. V tuzemsku hodlá zůstat 67 procent dotazovaných, 18 procent lidí vyrazí do zahraničí, 15 procent Čechů chce dovolenou strávit zčásti v ČR a částečně v cizině.

MMR letos k 1. červenci evidovalo 626 aktivních CK. Činnost k tomuto datu od začátku roku podle resortu přerušilo 63 kanceláří, osm bylo zrušeno a šest vyhlásilo úpadek, vznikly dvě nové. Loni ke stejnému datu fungovalo 782 CK, předloni dokonce 851.

Cestovní kanceláře letošní letní sezónu hodnotí kladně

Jak ale vyplývá z ankety, kterou mezi cestovními kanceláři provedla ČTK, letní sezona se podle cestovních kanceláří a agentur z hlediska prodejů přes neustálé změny protiepidemických opatření vyvíjí dobře. Velmi silným měsícem byl červen, který podle některých CK překonal prodeje z roku 2019. Poptávka je podle pořadatelů a prodejců zájezdů více kolísavá než před pandemií, přesto se jim daří plnit nastavené cíle.

Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny, která se zaměřuje na cestovní pojištění, uvedl, že zatímco v květnu si každý klient pořizoval i pojištění na nemoc covid-19, nyní je to zhruba 70 procent zákazníků. Pojišťovna zaznamenala i případy, kdy měli v zahraničí pozitivní test plně očkování nebo lidé, kteří covid-19 prodělali.

Vývoj sezony jako dobrý hodnotí CK Blue Style, podle její mluvčí Ilony Topolové mají Češi zájem cestovat. „Snažíme se proto navyšovat kapacity tam, kde ochranná opatření nelimitují jejich příjezd do destinace, nebo naopak jejich návrat do ČR,“ řekla pro ČTK.

Lidé mají podle marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného podle očekávání největší zájem o destinace, které jsou jednoduše dostupné. Obrovský zájem je podle Šatného o Bulharsko. „Nyní kulminuje natolik, že k již tak bohaté nabídce mnoha letadel týdně ještě přidáváme další,“ uvedl.

Pomyslnému žebříčku prodejů spolu s Bulharskem vévodí podle Šatného Řecko. Turecko bylo podle něj silné v předprodejích, nárůst zájmu ale limituje zařazení země na české cestovatelské mapě mezi ty s velmi vysokým rizikem nákazy. Kromě lidí, kteří si destinaci vybírají opakovaně, tak do něj podle Šatného míří hlavně ti, kteří mají dokončené očkování nebo covid-19 prodělali. Velký propad je podle Šatného vidět u Egypta a Tuniska, druhou jmenovanou zemi se Alexandria rozhodla letos nenabízet.

CK Fischer podle svého mluvčího Jana Bezděka ještě na začátku června prodávala o třetinu zájezdů více než v roce 2019. Momentálně, vzhledem k často se měnícím opatřením, je zájem slabší a prodeje jsou srovnatelné s předloňským rokem.

Cestovní agentura Invia podle své mluvčí Andrey Řezníčkové minulý týden zaznamenala kvůli náhlým změnám cestovatelských podmínek drobný pokles prodejů. Překotné úpravy opatření podle ní nemají Češi rádi. Jakmile se ale dozvědí další informace a mají jasno v tom, co je čeká, zájem se zvýší. „Pokud se dívám na odlety za červen a červenec, evidujeme 150procentní meziroční nárůst,“ uvedla.

Karanténní opatření v nejvyhledávanějších destinacích pro letecké zájezdy:

zeměkoho se týká karanténadélka karanténynáklady
BulharskoČlověk pozitivní na covid-19 a další, se kterými byl v kontaktu14 dní pozitivní člověk, 10 dní negativní spolucestujícíPodle ceny původního ubytování
ŘeckoČlověk pozitivní na covid-19 a další, se kterými byl v kontaktu10 dní pozitivní člověk, 14 dní negativní spolucestujícíNáklady hradí řecká vláda
ŠpanělskoČlověk pozitivní na covid-19 a další, se kterými byl v kontaktu10 dníPodle původního ubytování
TureckoČlověk pozitivní na covid-19 a další, se kterými byl v kontaktu10 až 34 dníNáklady hradí vládní program pro certifikaci hotelů
EgyptPouze člověk pozitivní na covid-195 až 7 dní50 až 100 eur (asi 1300 až 2600 Kč) za pokoj a noc

Zdroj: ERV Evropská pojišťovna

Pojištění na covid prý ocení i očkovaní

Prodeje CK v červnu podle vyhledávače dovolených Skrz.cz překonaly hodnoty z června 2019. „V červenci tento trend mírně zvolnil, ale objem prodejů se drží vysoko. Ve srovnání s loňským rokem je to téměř pětinásobný růst,“ uvedl ředitel portálu Matěj Dvorský. V uplynulém měsíci mnoho lidí podle něj vyráželo do Chorvatska, ale po zpřísnění opatření pro vstup do země se poptávka zmírnila. Zájem je podle něj nyní hlavně o letecké zájezdy, kde lidem s vyřízením testů na koronavirus pomůže CK a zákazníci si jejím prostřednictvím mohou sjednat i připojištění na covid-19.

Právě pojištění na covid-19 není podle Divokého z ERV Evropské pojišťovny přes zvyšující se proočkovanost radno podceňovat. Do karantény se podle něj může dostat člověk i z preventivních důvodů kvůli kontaktu s nakaženým. Stávají se podle něj také případy, kdy je člověk označen za pozitivního kvůli špatně provedenému testu a v karanténě musí čekat několik dní na výsledky kontrolních testů.

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Hostů na Slovensku přibylo, chybí ale cizinci

Služeb hotelů a dalších ubytovacích zařízení na Slovensku v červenci využilo více hostů než ve stejném období loni, jejich počet byl ale i letos nižší než před koronavirovou krizí. Do země jezdí výrazně méně turistů ze zahraničí. Vyplývá...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

Kulhánek: Turismus se v létě přiblížil předcovidové situaci

Po Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) se tento týden za končící letní turistickou sezonou ohlédlo také Ministerstvo zahraničních věcí (MZV). O vývoji zejména výjezdového turismu novináře během dnešní tiskové konference informoval ministr Jakub Kulhánek. Představeny byly...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

MMR: Incoming a městský turismus ožijí na podzim

Pokud jde o výjezdový a domácí cestovní ruch, letní turistická sezona se vydařila. Mimo jiné díky řadě podpůrných programů a zákonu „lex voucher“. Tak by se dalo lakonicky shrnout, jak se včera na tiskové konferenci za děním v cestovním...

Číst více