Pro a proti firemních večírků

Foto: Shutterstock.com Zaměstnanci se mohou během večírků lépe poznat, utužit vztahy a sdílet zážitky Foto: Shutterstock.com

Firemní večírky jsou v jakékoliv době způsobem, jak zaměstnancům poděkovat za jejich práci a umožnit jim potkat se neformálně napříč odděleními a pracovními pozicemi. Konkrétní zaměstnanci i jednotlivá oddělení firmy, kteří se v každodenním kontaktu běžně nepotkávají, mají ideální příležitost se lépe poznat, utužit vztahy a sdílet zážitky.

Většina personalistů se shoduje na tom, že správně pojaté firemní večírky mají také velký smysl pro motivaci zaměstnanců, jejich pocit sounáležitosti s firmou a hrdost za odváděnou práci. Jsou také ideálním místem, kde mít motivační proslov nebo předat odměnu a pochvalu vynikajícím zaměstnancům, týmům či celým oddělením a vyzdvihnout tak jejich práci. Pochvala a ocenění od firmy a nadřízených jsou stále v některých firmách podceňovaným faktorem a pro mnoho zaměstnanců je mnohem důležitější, než jsou vedoucí pracovníci ochotni si připustit. Večírek je pro firmu ideálním místem, kde si hýčkat to nejdůležitější, co ve firmě mají – své zaměstnance.

Je konec roku nutnost?

Blížící se konec roku a adventní období je typicky nejrušnější dobou pro firemní večírky. Otázkou je, zda je tento čas nejvhodněji zvoleným termínem s ohledem na pravděpodobně napěchované diáře všech zúčastněných. Firemní večírky nejsou přeci jenom ty vánoční, firmy mohou organizovat setkání i za jinými účely, například výročí firmy, nového významného klienta nebo jiný speciální úspěch. On takový firemní večírek v lednu má také své kouzlo, a navíc není nutné soupeřit s ostatními o volné prostory jak časově, tak cenově. Jako bonus může takto firma podpořit některý z vybraných gastronomických podniků v typicky útlumové době nebo získat ještě lepší servis od nepřetíženého a odpočatého personálu těchto podniků.

Večírek? Pro některé nutné zlo

Mnoho firem večírek prezentuje jako jeden z benefitů firmy. Z pohledu zaměstnanců to takto může být vnímáno, ale také nemusí. Je potřeba si uvědomit, že i firemní večírek může být některými zaměstnanci vnímán jako nutné zlo, ne-li za trest. Ne každý se chce organizovaně družit. Zde záleží především na celkovém klima ve firmě, ale také například na společných zájmech a tématech, která mohou spojovat zaměstnance různého věku či pracovního zařazení. Jsou také zaměstnanci, kteří vnímají to, že firma večírkem v náročné ekonomické době utrácí a rozhazuje a spíše by ocenili finanční bonus nebo firemní příspěvek na charitu. Takoví zaměstnanci si většinou neuvědomí, že pokud by získali místo večírku finanční bonus, zdanění by jim z této částky ukrojilo značnou část. Problematické také bývá, pokud firma očekává, že si zaměstnanci částečně uhradí útratu sami, například za ubytování či alkoholické nápoje. Takto v konečném výsledku své zaměstnance spíše demotivuje. Zkrátka, pokud se firma nestará o své zaměstnance celý rok, neposkytuje jim pravidelnou zpětnou vazbu a své zaměstnance nemotivuje i jinak, jedním večírkem to zachránit nelze.

Na co dbát při organizaci

Při organizaci večírku firmy zpravidla začínají u rozpočtu. Dále je nutné mít zajištěný termín a místo, následně téma večírku, jídlo, nápoje, hudbu, program a vzpomínkový dárek pro zaměstnance. Také je potřeba vzít v úvahu další faktory jako například, zda budou součástí večírku i rodiny zaměstnanců nebo obchodní partneři, velikost a charakter týmů a dress code. Je nezbytné zohlednit, jakou zábavu si přejí samotní zaměstnanci. Zaměstnanci bývají senzitivní na to, zda mají možnost spolurozhodovat o formě a obsahu večírku. Případný doprovodný a teambuildingový program by měl být zcela dobrovolný.

Základní pravidlem je, že večírek musí být zapamatovatelný a s originálním nápadem. Často se využívají různé druhy adrenalinové zábavy jako chození po žhavém uhlí, bungee jumping. Klidnější aktivity mohou zahrnovat procházku městem s výkladem v netradičním pojetí, večeře v restauraci v oblacích, která je zavěšená na jeřábu, sportovní turnaj či společné grilování. Ani v náročné době covidové a souvisejících případných lockdownech se kreativitě meze nekladou a lze vymyslet mnoho jiných alternativ než přímé setkávání. Na trhu existuje také celá řada specializovaných firem, které vytváří obsah tradičních i online firemních večírků na míru a možnosti aktivit jsou nekonečné. Mezi osvědčené online nápady patří například degustace vín, kdy firma předem doručí zaměstnanci vína k testování, online úniková hra pro celý tým, online vaření, virtuální bingo nebo tombola. Lze také rezervovat venkovní vyhřívané prostory pro grilování, využít venkovní kluziště a podobně. Je dobré mít na paměti, že každý zaměstnanec se potřebuje cítit důležitý a vědět, že jeho práce má smysl, a právě firemní večírky k tomu poskytují skvělý prostor. Kde je vůle, tam je cesta – aneb stačí jen chtít!

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více