Anketa: Co čekat od zimní sezony?

Foto: Shutterstock.com, archiv Foto: Shutterstock.com, archiv

Předpovědět, jaká bude nadcházející zimní sezona, je úkol hodný zkušené kartářky. Přesto jsme se o to pokusili – s několika anketními otázkami jsme oslovili jak specialisty na exotické a poznávací zájezdy, tak cestovní kanceláře zaměřené na pořádání lyžařských zájezdů.

 

  1. Jakých hlavních změn doznala nabídka vaší CK pro nadcházející zimní sezonu oproti minulým letům?
  2. O které destinace a typy zájezdů předpokládáte, že bude během zimy největší zájem a proč?
  3. Jaká máte obecně očekávání od blížící se sezony?

 

Zdeněk Kříž Zdeněk Kříž, CK Siam Travel International

  1. Nabídka Siam Travel pro nadcházející zimní sezonu doznala samozřejmě mnoha změn s ohledem na aktuální situaci. Celková nabídka destinací se sice nijak zásadně nezměnila, ale nabízíme destinace na konkrétní období tak, aby byly již nyní pro zahraniční návštěvníky otevřené – a to buď bez omezení – anebo jen s minimem restrikcí. Zároveň se jedná o destinace, kam funguje letecké spojení s dobrou návazností. Nabízíme na nadcházející období také destinace, které již oficiálně oznámily, že se plánují k nějakému konkrétnímu datu pro zahraniční návštěvníky otevřít a souběžně oznámily za jakých podmínek.
  2. Aktuálně jsou již otevřené některé destinace, do nichž jsme i v průběhu července a srpna zorganizovali dovolenou pro naše klienty. Mimo jiné se jedná o destinace, které jsou v naší nabídce dlouhodobě velmi populární, například Maledivy, Zanzibar a Dubaj. S ohledem na aktuální náladu klientů očekáváme, že jejich zájem bude směřovat především k pobytovým zájezdům v resortech, které nabízejí ubytování v bungalovech, suitách a vilkách.
  3. V současné době je velmi obtížné predikovat konkrétně vývoj celé nadcházející zimní sezony. Nicméně již s ohledem na vývoj během posledních týdnů se domnívám, že zájem klientů o cestování bude vyšší, než předpokládaly některé zcela pesimistické scénáře.
    Lidé, kteří byli zvyklí několikrát do roka cestovat a pro které se stalo cestování nedílnou součástí životního stylu, si dovolenou dopřejí, pokud to bude jen trochu možné (např. povinnost nechat se po návratu v ČR otestovat na covid vnímají jako určitou momentální daň za to, že mohou cestovat). Viděli jsme již v průběhu léta, že se lidé s novou situací sžívají a snaží se v rámci daných možností žít co nejnormálněji, tedy i cestovat.

Miloš Podpěra Miloš Podpěra, CK China Tours

  1. Zimní sezona, to je u nás v China Tours především jihovýchodní Asie a indický subkontinent. Rozlišujme změny nabídky běžné a vynucené okolnostmi. V rámci trendu posledních let se část naší nabídky posouvá směrem k „lenivějším“ cestám, tj. k cestám se zvýšeným podílem pobytu u moře, ať již je to např. v Thajsku, ve Viet­namu nebo na Filipínách. Tyto programy se tak více podobají našim asijským silvestrům, které jsou již řadu let součástí naší nabídky. Smutnější jsou samozřejmě změny vynucené. Ke dni této odpovědi máme v Asii jedinou reálně turisticky přístupnou zemi, a to jsou Maledivy. Další nejblíže očekávanou otevřenou zemí dle našeho interního asijského semaforu na webovkách je prozatím Šrí Lanka. Připravili jsme proto do těchto zemí o něco více cest než obvykle. Za zajímavou novinku považuji Silvestr na Maledivách na malé velmi pohodlné lodi pro nejvýše 12 pasažérů, křižující mezi atoly a ostrůvky.
  2. Vlastně už jsem odpověděl v minulé otázce. Zájem bude o všechny, které se otevřou pro cestovní ruch.
  3. Pokud se jedná o zimní sezonu, půjde z naší strany o trpělivé vyčkávání, zda se otevřou další destinace. S tím bude spojena naše následná doslova „akční“ marketingová reakce. Jakákoliv nově otevřená země bude pozitivum a tak tahle zima bude především o vyhlížení lepších zítřků, na které se již dnes intenzívně připravujeme…

Jan Papež Jan Papež, CK Marco Polo International

  1. U CK Marco Polo došlo k radikální změně oproti minulým rokům. Před Vánocemi 2019 jsme převzali klienty CK Neckermann, a to nejen do exotiky, ale i na hory, především do Rakouska a do Itálie. Kolektiv mých spolupracovníků rozšířili někteří pracovníci CK Neckermann, odpovědní za Rakousko, Itálii, Slovensko a další destinace v Evropě a za Dominikánskou republiku a Bulharsko. Zároveň jsme převzali smlouvy CK Neckermann v těchto destinacích. Tím se radikálně rozšířila naše nabídka a stala se i atraktivní pro prodejce, pro agentury. Nyní budujeme agenturní síť, která by naše produkty prodávala.
  2. Věřím, že právě Rakousko, Itálie a Slovensko budou stěžejním produktem, který u nás budou klienti vyhledávat, kromě našich tradičních destinací. Z exotiky věříme nejvíce Tanzanii se Zanzibarem, Keni, Maledivám a doufáme, že bude k dispozici i Thajsko.
  3. Bude to sezona plná zmatků, změn, falešných očekávání a zvratů.

Michaela Vaňková Michaela Vaňková, CK AGL travel

  1. Více jsme se v letošním roce zaměřili na exotické letecké zájezdy, kde jsme rozšířili naši nabídku v pobytových i v poznávacích zájezdech. V sekci poznání nabízíme kromě zimní varianty programu v Petrohradu a na Bajkale také nově cesty za teplem. Přibyla nám např. Šrí Lanka, Barma, Kostarika, Mexiko nebo Kuba. Zaměřujeme se na destinace, kde se nepředpokládá velká kumulace osob. Pro zimní sezonu také nově představujeme pobytové zájezdy na Mauriciu, v Dominikánské republice nebo na Maledivách. Exotické destinace jsou ve výběru pro dovolenou stále častější volbou. V zimním období by si každý rád zaletěl do teplých krajin a ohřál se na bílé pláži s palmami u průzračného moře, s míchanými drinky a netradiční kuchyní, daleko od běžných starostí a stresu. Co se týká lyžařských zájezdů, zde máme převážně pobyty s vlastní dopravou do Rakouska, Itálie nebo České republiky. Nabídka ohledně zemí se moc nezměnila. Nicméně změnil se způsob zajištění tak, že je s ohledem na současnou situaci, více flexibilnější. Veškerá lyžařská střediska plánují oproti jiným letům navíc rozšířenou nabídku pěší turistiky v zimě.
  2. Předpokládáme, že klienti budou stále jezdit na lyžařské pobyty, a to právě převážně vlastní dopravou a ubytovat budou chtít v menších objektech, kde bude nižší riziko shromáždění většího počtu osob. Tam se budou cítit komfortněji a bez obav si budou užívat svých dovolených. Cestovat, pokud to hranice umožní, ale budou i klienti, kteří chtějí přečkat alespoň část zimy v teple, i když do této kategorie bude letos určitě patřit mnohem méně osob než v dřívějších letech.
  3. Stále všichni doufáme, že se situace již co nejdříve uklidní a s příchodem zimy nastane klidnější a „zdravější období“ a cestovní ruch dostane druhou šanci pro svou reinkarnaci. Aktuální stav není moc dlouho udržitelný. Očekáváme také v mnohem větší míře nákupy last minute, kdy budou mít klienti jistotu, že se jejich zájezd uskuteční a za jakých podmínek. Klienti očekávají naše rychlé přizpůsobení se novým podmínkám.

Michal Kužel Michal Kužel, CK America Tours

  1. Vzhledem k faktu, že naše letošní sezona vlastně ani nezačala a do jejího konce s jistotou ani nezačne, ponecháváme program zájezdů na 2021 bez větších změn. Jedinou změnou je snížení počtu termínů některých zájezdů. Samozřejmě předpokládám, že příští sezona proběhne bez větších překážek… Pokud jde o prevenci onemocnění, tak samozřejmě počítáme se zvýšenou hygienou při dopravě, ubytování a obecně během zájezdů, v souladu s požadavky a nařízeními v zemích Ameriky. Pokud jde pouze o zimní sezonu, tam se to týká hlavně jihoamerických a středoamerických destinací, které jsou ve velké většině uzavřené pro turistiku, zatím bez jakéhokoli výhledu nebo prognózy. Myslím, že plánovat tam zájezdy s odletem do konce roku je docela odvážné – i když bych si to moc přál!
  2. + 3. Mám pocit, že o „naše“ americké destinace v období zimy velký zájem nebude. Souvisí to se situací – čísla nakažených sice stagnují nebo i klesají, ale k normálu má situace daleko. Navíc informace o situaci v daleké cizině jsou jak od vlády ČR (oficiální linie), tak od médií (zpravodajská linie) naprosto katastrofální. Objektivní zpravodajství neexistuje, a při dlouhodobé absenci osobní cestovatelské zkušenosti je tu obrovský prostor pro spekulace, fámy a mýty. A těm se v Čechách tradičně daří… Takže shrnuto dohromady, od zimy 2020/21 opravdu neočekávám nic jiného, než že poskytne čas na ustálení situace pro sezonu 2021, kterou si už dovedu představit jako relativně normální…

Yvetta Federici Yvetta Federici, CK FEDE

  1. Naše cestovní kancelář se úzce spe­cializuje na lyžování v Dolomitech a za dobu naší působnosti na českém trhu – víc než 27 let – jsme získali tisíce věrných klientů. Mnozí z nich nás v době krize podpořili, jejich loajálnost jsme tedy ocenili tím, že pro příští rok jim nabízíme výhodné řešení jejich cestování, a to zejména při cestě autobusem. Nabídku pro sezonu 2020/2021 jsme rozšířili o několik novinek, které jsou na českém trhu absolutně bezkonkurenční. Pro klienty cestující busem nabízíme dvousedačku, obsazenost autobusů je tedy poloviční a právem můžeme razit heslo „nižší obsazenost, vyšší bezpečnost“. Náš dlouhodobý dopravce i my jsme se museli spokojit s nižší marží. Vybavení autobusů ozonovými generátory a dezinfekčními prostředky je pro nás automatickým hygienickým normativem. Nově nabízíme speciální pojištění COVID. Jedná se o komplexní pojištění klientů, kterým tak bude zaručeno, že v případě nákazy před odjezdem nebo během pobytu bude kompenzováno 80 % celkově uhrazené částky. V letošním roce vyhrála naše cestovní kancelář výběrové řízení pro marketingovou podporu lyžařské oblasti Gitschberg-Jochtal, která se nachází v Jižním Tyrolsku. Hlavní tváří kampaně je naše olympijská vítězka Ester Ledecká. V podzimních měsících bude pro naše klienty uspořádána beseda s touto českou celebritou.
  2. Naši nabídku jsme vzhledem k nejisté situaci ponechali standardní, především také proto, že Italové své ceny nesnižují, ba naopak se snaží ceny zvýšit či ponechat stejné tak, aby zachovali kvalitu svých služeb. Zvýšený zájem jsme zaznamenali zejména ve středisku Livigno, které je u českých lyžařů velmi oblíbené, zvláště pak v období free ski. Ve vybraných prosincových a dubnových týdnech jsou ceny srovnatelné, a v některých případech i nižší než na tuzemských horách. Toto středisko dává klientům 100% záruku sněhu a kromě toho nabízí obrovskou nabídku après-ski, které využívá hlavně mladší generace.
  3. Pro nadcházející sezonu předpo­kládáme navýšení klientů, kteří s námi budou cestovat autobusy, a opětovný zájem našich stálých klientů, kteří se již nyní hromadně na zájezdy při­hlašují.

Jan Bezděk Jan Bezděk, CK NEV-DAMA

  1. Předprodej zimních zájezdů letos začíná o něco později než v posledních letech, protože i naši partneři v zimních střediscích se museli vypořádat s následky covidu. Postupně ale do nabídky zařazujeme jednotlivá střediska a klienti tak budou mít na výběr v podstatě ze stejných možností jako v minulých letech.
  2. Aktuální prodeje napovídají, že bude znovu největší zájem o italské Alpy a tamní oblíbená střediska, následuje Rakousko a Francie. V tuto chvíli klienti nejvíc nakupují apartmány, které jsou přímo na sjezdovce nebo mají vynikající poměr cena/výkon. Jde o kapacity, u kterých klienti vědí, že pokud by je kupovali později, mohly už by být naplněné.
  3. Věříme tomu, že to bude úspěšná sezona. V tuto chvíli už si svoji lyžařskou dovolenou koupily tisíce klientů a další rychle přibývají.

Aleš Paděra, CK Alpina

Přidali jsme víkendové zájezdy na skialpy a na sněžnice do nejbližších zemí – do Rakouska a do České republiky. Loni jsme zaznamenali výrazný nárůst zájmu především o skialpy, takže jsme počet termínů rozšířili.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více