Optimalizace webu v době recese

Jelikož současnou krizí byl zasažen kompletně celý sektor cestovního ruchu a pohostinství, a to včetně příslušných vertikál v rámci nejrozšířenějších vyhledávačů, mohlo by se zdát lákavé v rámci úsporných opatření odsunout investice do udržování viditelnosti ve vyhledávačích na druhou kolej.

Ačkoli se vyhledávací aktivita v posledních měsících propadla pod loňské hodnoty, vykazuje opět rostoucí tendenci. Navíc Google jako dominantní vyhledávač kontroluje více než 90 % celkového vyhledávání v Evropě (zdroj: Phocuswire). Optimalizace webových stránek především na Goog­lu je tedy nezbytná v jakékoli době.

Optimalizaci webu lze vnímat ze dvou úhlů pohledu. Jedním je celostní aktivita zahrnující vlastní webovou stránku, péči o profily na sociálních sítích, které na webové stránky odkazují, vytváření partnerství s komplementárními produkty, blog atd. Druhým je užší pohled čistě na webovou stránku a její optimalizaci. Tato užší perspektiva je pak základem té širší, a proto je třeba se na ni dívat jako na podmínku nutnou pro úspěch celkové optimalizace.

Z velkého množství faktorů, které optimalizaci ovlivňují, čím dál více vyčnívá obsah a především jeho kvalita, relevantnost a také prezentace, což jsou oblasti, pro které není třeba žádné zvláštní technické znalosti (na rozdíl od například tzv. meta obsahu, url struktury, 301 redirecting, xml sitemap, schema markup atd.). Podívejme se na hlavní okruhy, které by ne­měly být opominuty:

  • Vzhledem k tomu, že téměř 70 % návštěvníků nyní prohlíží webové stránky na mobilních zařízeních, je nutný design webu zaměřený na mobilní zařízení a obsah vhodný pro mobilní zařízení.
  • Je rychlost stahování vašeho webu z různých zařízení na stejné úrovni? Díky aktualizaci algoritmu Mobile Index začal Google trestat web s nízkou rychlostí načítání. Podle Googlu je 53 % návštěv webových stránek opuštěno, pokud načítání mobilního webu trvá déle než tři sekundy. Kromě toho nízká rychlost nevyhnutelně ovlivňuje konverzní poměry na webových stránkách hotelu. Webové stránky s cloudovým hostováním a sítí CDN (Content Delivery Network) poskytují mnohem lepší odezvy serveru a rychlejší načtení bez ohledu na lokalitu.
  • Ujistěte se, že vaše agentura může poskytovat průběžnou Google optimalizaci a dokáže zpracovat velmi složité technické požadavky specifické pro Google, včetně schema.org, XML Sitemap Google, Google Search Console a dalších. Následující kategorie jsou nicméně plně pod kontrolou hoteliérů:
    Obsah: jedinečný, vysoce relevantní a lákavý obsah webových stránek, který je profesionálně napsaný, informativní, užitečný a kvalitní.
    Příchozí odkazy: odkazy na webové stránky hotelu z autoritativních neplacených webů, jako jsou turistické centrály, on-line časopisy a noviny, blogy, sociální média atd.
  • Máte víkendové speciální balíčky pro odstranění stresu, lázeňské balíčky, pro rodiny, balíčky umožňující práci z hotelu atd., které můžete použít k cílení na lokální trh nebo trhy s kratší dojezdovou vzdáleností?
  • Zkontrolujte a aktualizujte svůj zápis ve službě Google My Business (business listing na Googlu). Ujistěte se, že je záznam plně optimalizován, a to včetně dalších lokálních adresářů. Kdy jste naposledy aktualizovali informace o hotelu, popis vybavení a služeb, pracovní dobu, obrázky hotelů a videa? Kdy jste naposledy odpověděli na recenze Google? Máte nastavenou strategii komunikace o anti-covidových krocích, které podnikáte?
  • Investujte do on-line kampaně, byť s omezeným rozpočtem, zaměřené na relevantní klíčová slova s nízkou nákladovostí a cílenou na stálé hosty či potenciální hosty z blízkého okolí. Tito hosté již mohou hotel znát, a proto nejdůležitějším krokem je přesvědčit tuto cílovou skupinu, že hotel je bezpečný a má nabídku, která odpovídá jejich aktuálním potřebám.

Je samozřejmě logické, že Google se snaží maximalizovat monetizaci nejlukrativnějších pozic ve vyhledávači, a proto skutečně význam inzerce na vyhledávačích roste, nicméně nelze se v žádném případě domnívat, že inzerce může nahradit optimalizaci stránek. Inzerci lze chápat pouze jako doplněk optimalizace, který ji do určité míry může pomoci prostřednictvím lepšího povědomí o hotelu. Navíc inzerce je placená aktivita a značně krátkodobá – jakmile přestaneme investovat, naše pozice se okamžitě vytratí. Strategicky je tudíž třeba kombinovat standardní péči o webové stránky s placeným zobrazením.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Petr Manuel Ulrych

Kulhánek: Turismus se v létě přiblížil předcovidové situaci

Po Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) se tento týden za končící letní turistickou sezonou ohlédlo také Ministerstvo zahraničních věcí (MZV). O vývoji zejména výjezdového turismu novináře během dnešní tiskové konference informoval ministr Jakub Kulhánek. Představeny byly...

Číst více
Foto: Shutterstock.com, Vysočina Tourism, Koruna Vysočiny (montáž: COT group)

Vysočina Tourism povede Oľga Königová

Novou ředitelkou organizace destinačního managementu Vysočina Tourism se stane Oľga Königová, která ve funkci nahradí Tomáše Čiháka. Ten měl chod krajské DMO na starosti od roku 2009. Oľga Königová doposud stála v čele destinační společnosti Koruna...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tunisko přispěje cestovkám na podzimní chartery

Cestovním kancelářím, které vypraví do Tuniska charterové lety na okraji sezony, se dostane od této země finanční podpory. Snahou destinace je podpořit pandemií silně poznamenaný turismus. Českým novinářům to řekl generální ředitel Tuniského národního úřadu...

Číst více