×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Nic proti Otíkům, ale…

Psát v době (post)covidové o problematice hotelových a restauračních dodavatelů není nic záviděníhodného, to mi můžete věřit. Byť bývám zlými jazyky označován za škarohlída a negativistu, osobně – a tím se liším od velké části novinářské obce – mnohem raději píšu o věcech pozitivních. Tentokrát to ovšem šlo o poznání hůře.

O tom, že koronavirová krize tvrdě dopadla na tuzemský sektor horeca, netřeba psát, to všichni vidíme – zavřené hotely, poloprázdné restaurace, provozovny na prodej. O tom, jaké dopady měla a má krize na dodavatele zboží a služeb pro hotely a restaurace, se ale prakticky nemluví. Přitom ani jim není dvakrát do zpěvu, jak si můžete přečíst v naší hlavní tematické rubrice.

Je to těžké, ale i na současné situaci lze najít nějaká pozitiva. Tak například příklon k tuzemským výrobcům a dodavatelům. Alespoň tedy v některých segmentech. Dovážet některé komodity z Číny či jiných vzdálených končin je dnes složité a zdlouhavé, proto někteří odběratelé hledají náhradu v tuzemsku. Bude ale jejich poptávka stačit na to, aby udržela dodavatele nad vodou? Toť otázka… Dodavatelům ale budiž ke cti, že na odpověď jen pasivně nečekají. Někteří pozměnili sortiment, jiní se snaží svojí nabídkou vyjít vstříc novým segmentům. I tak si ale myslím, že nadchází čas pro heslo „Podpoř svého dodavatele“.

Tím nechci říct, že by měli hoteliéři a restauratéři bez rozvahy nakupovat do zásoby zboží či vybavení, které aktuálně nepotřebují. Jen bych možná apeloval na ty, kterým se letošní letní sezona nakonec vydařila (a není jich podle všeho úplně málo), a rozhodují se, zda do obnovy kuchyňských technologií, uniforem, povlečení či jiného vybavení investovat teď, nebo až později, aby tak učinili pokud možno nyní. A aby dali šanci v první řadě tuzemským dodavatelům.

Pozitivně hodnotí odborníci také fakt, že současná situace přímo vybízí hoteliéry k přehodnocení jejich dosavadního fungování. Zbavit by se například mohli přílišné závislosti na „Otících“, tedy na OTAs, on-line rezervačních systémech. Podaří-li se jim zvýšit podíl přímých rezervací, ušetří na provizích Otíkům. A zůstane jim víc na investice. Třeba do vybavení…

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Japonsko hlásí rekordní pokles mezinárodních příjezdů

Počet zahraničních turistů v Japonsku klesl loni na 245 900, což bylo nejméně od roku 1964, odkdy se tento údaj sleduje. Meziročně se jejich počet snížil o rekordních 94 procent, ve srovnání s rokem 2019, tedy s dobou před pandemií...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Profesní svazy volají po kompenzacích, vláda se jimi bude zabývat příští týden

(aktualizováno 20. 1.) Seznam profesních svazů kritizujících postoj vlády k podpoře cestovního ruchu se neustále rozrůstá. Nově se ozvala Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK) - kabinetu vyčítá, že bez náhrady zrušil program Antivirus jako jedinou fungující podporu...

Číst více