Marketing v gastru a turismu – kde můžete ušetřit a kde rozhodně ne?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Mantra všech marketingových pouček a stratégů velí, že v krizi se marketingové výdaje neškrtají, ideálně se rovnou zvyšují. Tuto zásadu rozhodně nechceme zpochybňovat. Tím, že přestanete investovat do kanálů, které prodávají, se z problémů nedostanete. Na druhou stranu ekonomická realita bývá občas neúprosná - vládní kompenzace byly často spíše výsměchem než účinnou pomocí, zahraničních turistů znatelně ubylo, oslovení těch domácích komplikují stále platné restrikce. Proto občas některému podnikateli nezbyde nic jiného než vzít tužku do ruky a některé výdaje zkrátka seškrtat. Je-li to váš případ, ukážeme vám, kde škrtat marketingové výdaje nejcitlivěji.

Kde lze škrtat snadno?

Platíte si členství v různých katalozích firem? Zrušte ho. Jeho dopad na vaše tržby je minimální. Nevěříte? Koukněte se do vašich Google Analytics, kde zjistíte, že z něj neplynou prakticky žádné návštěvy na web.

Dalším bodem jsou webové stránky. Pokud nejste zrovna velký kongresový hotel/restaurace, častokrát si vystačíte s jednoduchým šablonovitým řešením (například Webnode či upravená šablona WordPressu). V případě hotelů pak můžete sáhnout po řešení od dodavatele vašeho rezervačního systému, která také často bývají velmi kvalitní (osobně mám dobrou zkušenost například s řešením od Previa).

Nový web od Fresh Services

Naše agentura Fresh aktuálně chystá moderní řešení pro marketing restaurací, kempů a malých hotelů, ve kterém si můžete naklikat moderní dechberoucí webové stránky během pár minut. Pro více info mi můžete napsat na bily@freshservices.cz. 🙂

Kde škrtat s rozumem?

Často platí, že méně je někdy více. Platí to třeba u placených kampaní. Je-li váš rozpočet napjatý, nemusíte být všude. Je lepší mít jednu pořádně fungující kampaň, než využívat deset kanálů polovičatě. Stanovte si proto priority – zrušte méně efektivní kanály a část rozpočtu směrujte do těch efektivnějších.

I zde vám mohou pomoci staré známé Google Analytics. Pokud v nich měříte své konverze, vidíte kanály, ze kterých tyto konverze pochází (Akvizice – Všechny kanály – Zdroj/Médium).

Zdroj: Google Které propagační kanály zachovat a které zrušit? Napoví pohled do Google Analytics Zdroj: Google

Jestliže však nevyužíváte komplikované atribuční modely, může být toto dělení matoucí. Na konverzi se obvykle podílí větší množství kanálů (jeden návštěvníka na web přivede poprvé, další jej přesvědčí k provedení nákupu), ale Google Analytics ukazují zpravidla jen ten poslední. Proto je dobré porovnat data z nich s interní analytikou jednotlivých platforem (z nich si můžeme udělat obrázek, jestli se daný kanál na konverzi podílel též).

I u kanálů, na kterých se rozhodnete nešetřit, doporučujeme provádět jejich kontinuální optimalizaci. Na ni je dobré si čas od času povolat externí agenturu/specialistu, aby se na kampaň podíval nezaujatýma očima a odhalil ty inzeráty, u kterých neutrácíte peníze efektivně.

Kde neškrtat?

Na obsahu. Reklamou jsme zavaleni, a proto jen ta originální má šanci uspět. Kvalitní fotky, poutavé texty, originální video jsou ty důvody, proč nás reklama zaujme v moři jejích konkurentů. Máme konkrétní příklady, kdy nafocení nových fotek a videí rapidně zvýšilo proklikovost kampaní a snížilo jejich průměrnou cenu za proklik. Díky tomu naše klienty stojí získávání nového zákazníka méně peněz. Úspory jsou pak většinou natolik značné, že se jejich prvotní investice do obsahu rychle zaplatí.

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Hostů na Slovensku přibylo, chybí ale cizinci

Služeb hotelů a dalších ubytovacích zařízení na Slovensku v červenci využilo více hostů než ve stejném období loni, jejich počet byl ale i letos nižší než před koronavirovou krizí. Do země jezdí výrazně méně turistů ze zahraničí. Vyplývá...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Spor o podporu incomingu: zakopou ACK ČR a MMR tomahawk?

Jedno z tradičních klišé říká, že o peníze jde až v první řadě. Mediální přestřelka, která se v posledních týdnech strhla mezi Asociací cestovních kanceláří ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj, tuto úvahu podporuje. Zároveň ale relativizuje. Přestože jádrem sporu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vznikne nová norma pro online platformy pro rezervaci ubytování?

Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) zvažuje vytvoření nového pracovního bodu, jehož účelem by byl vznik normy pro online platformy pro rezervaci ubytování vedoucí ke standardizaci jejich provozu.

Číst více