Většina hotelů je dnes zavřená kvůli epidemii koronaviru. Pro hoteliéry je to doslova katastrofa. Nejsou hosté, a tudíž ani příjmy, zato výdaje a náklady (zejména režijní – lidi, energie, splátky úvěrů) zůstaly. Všichni si klademe otázku, jak to bude dál. 

  • Budou hotely zase v plné síle někdy otevřené? – Ano budou!
  • Budou zase do nich jezdit turisté? – Ano budou!
  • Změní se struktura hostů v hotelech? – Změní!

 

Proč se změní struktura hostů?

Protože spousta lidí přijde o práci nebo o část příjmů. Zejména nižší střední vrstva bude šetřit na zbytných výdajích – a mezi ně ubytování v hotelu na dovolené patří. Tito hosté se vrátí až za rok či dva.

Kdy se otevřou hotely a hranice, aby mohli přijíždět i zahraniční turisté, nikdo neví. Lze předpokládat, že hotely se budou otevírat v létě. Doufejme. Ale nejspíš zůstanou zatím zavřené. Respektive přivřené. Dá se očekávat, že první týdny a měsíce budou do hotelů jezdit hlavně Češi. Stojí proto za zamyšlení vytvořit nabídku „lokálních“ pobytových balíčků obsahující F & B či další služby a orientovat ji na místní.

Co tedy mají dělat hoteliéři v této těžké době?

Je potřeba si znovu říci, pro jakou klientelu je náš hotel vhodný. Znovu promyslet, jestli infrastruktura v hotelu odpovídá našemu marketingovému zacílení. Máme dobré webové stránky, fotografie a marketingovou strategii? Komunikujeme vhodně na sociálních sítích? Lze domluvit s firmami, které dodávají web, že vám stránky upraví teď a vy jim zaplatíte postupně nebo až otevřete a budete realizovat alespoň nějaké tržby.

 Mezičas je dobré též využít k údržbě hotelu, Foto: Shutterstock.com

Mezičas je dobré též využít k údržbě hotelu, Foto: Shutterstock.com
 

V Čechách si hoteliéři zvykli hodně používat Booking.com. Je to tak snadné. Ale je to pěkně drahé. Hotel by neměl být závislý na Booking.com nebo na komkoli jiném, koho nemá pod kontrolou. Hotel by měl pracovat na tom, aby měl svůj vlastní kmen věrných a vracejících se hostů. Na to je potřeba perfektní databáze hostů. A tím pádem CRM systém, software s evidencí a komunikací s vašimi zákazníky.

Celá věc funguje tak, že s hosty, kteří mají přijet do hotelu, komunikujeme předem a komunikujeme i po jejich odjezdu a žádáme například hodnocení na TripAdvisor, Booking.com nebo kamkoli jinam, kde je to důležité a kde to potencionální hosté čtou. Do budoucna určitě bude klíčovým místem pro reference a hodnocení Google – generace Z se orientuje především podle něj.

Pokud se naučí rezervační oddělení, obchod či recepce s tímto pracovat, pak získáte základní bázi svých hostů, získáte základní obsazenost, se kterou už můžete pracovat, a to bez jediné koruny nákladů na komise Bookingu, Expedii nebo komukoli jinému.

Mám zlevnit?

Jednou reakcí na pokles trhu může být snížení vašich cen, ale to není něco, co bychom vám doporučili. Mějte na paměti, že snižování cen obecně nestimuluje poptávku – to se ukázalo opakovaně. Snížením cen jen zvýšíte riziko ztráty svého zisku, což situaci nepomůže a v budoucnu může být obtížné ceny zvýšit. A také se vám může stát, že snížení cen nepřinese více hostů, ale spíše „nesprávných hostů“.

Lepší alternativou je uzavřít některé části/služby hotelu, abyste snížili přímé náklady provozováním „menšího hotelu“. Nebo přidáním něčeho „extra“ k základní sazbě.

Jak ještě využít tento mrtvý čas?

Určitě je nutné si projít všechny své náklady a uvědomit si, jestli jsou nutné a pokud ano, jestli není možné je například vytendrovat a získat lepší ceny. Nejedná se jenom o elektřinu a plyn, ale také o praní prádla, nakupování drogerie a samozřejmě surovin do restaurace.

Mezičas je dobré též využít k tomu, abychom hotel spravili. Ideálně se domluvit se zaměstnanci, kteří obvykle mají na starosti jinou agendu, aby též vypomohli a lehké technické práce zvládli oni sami.

Je tu ještě jedno velké téma, a to personální. Stává se, že spousta lidí pracuje na pozicích, které jim tak úplně nevyhovují. Je otázkou, jestli by bylo možné probrat se všemi zaměstnanci hotelu, jakou pozici by nejraději vykonávali. (Snad nebudou všichni hned chtít dělat ředitele…) Spíše jde o to, pokud třeba paní účetní perfektně komunikuje na Facebooku – jestli by ona do budoucna neměla mít na starosti on-line komunikaci. Nebo ten, kdo dělá rezervace, by měl velkou chuť více komunikovat s lidmi a líbila by se mu práce na recepci. To samé samozřejmě platí i o promíchání pozic a lidí mezi restaurací a hotelovou částí.

Nevěřili byste, když dáte lidem příležitost a možnost se seberealizovat, s kolika nápady přijdou a s jakou novou energií se do práce vrhnou. Výsledky jsou hned vidět. To ostatně také doporučujeme v tomto mezidobí. Udělat si sérii brainstormingů nebo prostě porad, kde by všichni zaměstnanci říkali svoje nápady, co a jak změnit a zlepšit na hotelu, jeho marketingu, ale i třeba v okolí. A pak vyhodnotit nejlepší nápady a rovnou se do nich pustit.

Kdo přijede první? Firemní hosté. Účastníci školení, konferencí a meetingů. Zaměřte tedy na ně už nyní svůj marketing! Až se situace uvolní a hosté zase začnou jezdit, musíte být perfektně připraveni.

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 
Tomáš KrubaHotel and Restaurant Transaction, JAN Hospitality
tomas.kruba@jan-reality.com
Tel: 725 293 935
www.jan-hospitality.com
 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více