Kde se dobře najíst na dovolené?

Známe to všichni. Vracíte se z pláže s prázdným žaludkem nebo chcete spláchnout prach z horských tras lahodným mokem a přemýšlíte, který podnik bude pro vás ten pravý. Jste poprvé v novém městě, rádi byste zašli na večeři a pak trávíte čas po ulicích studováním jídelních lístků, na kolik vás návštěva přijde a zda bude stát za to. Jak tedy najít dobrý podnik?

Univerzální návod, jak se nespálit a najít místo, kde se dobře najíte, úplně neexistuje. Rozhodně vám však můžeme dát několik praktických rad, jak alespoň snížit pravděpodobnost zklamání.

Rada 1 – Příprava je základ

Ať už jedete kamkoliv, pravděpodobně si před odjezdem pročtete bedekr nebo cestopisný blog, kde se mimo jiné dozvíte i o místní kuchyni, jaká jsou typická jídla a vyhlášené delikatesy. Součástí vaší přípravy tak může být již vytipování si několika restaurací, kde byste se mohli na svých cestách najíst.

Rada 2 – Vyhýbejte se turistickým pastím

Jak takové místo poznáte? Většinou je olemováno masivní reklamou, všude jsou fotky jídel, a kdybyste to náhodou minuli, místní naháněč vás bude zarputile přesvědčovat s jídelním lístkem v pěti jazykových verzích, že tady se opravdu dobře najíte. Směle vám můžeme říci: „Tohle neberte!“ V lepším případě to bude pouze průměr s nadprůměrným účtem na závěr. Tyto podniky najdete zejména poblíž významných turistických památek a díky velké koncentraci zákazníků většinou nemají ani moc potřebu se snažit dobře vařit.

Rada 3 – Opatrně s recenzemi na internetu

Pokud jste zdatní na sociálních sítích, vězte, že existuje množství portálů a aplikací, na kterých uživatelé hodnotí podniky po celém světě. Mezi nejužívanější pro vyhledávání restaurací patří Yelp, Google Maps a TripAdvisor. Po mnoha zkušenostech bychom to doporučovali jako velmi dobré vodítko, jen nevěřte všemu, co čtete. Jsou dva hlavní důvody, proč být opatrný.

Za prvé, ve světě se rozrůstá byznys s falešnými recenzemi na cokoliv. Majitel podniku si za určitý obnos může objednat určité množství kladných recenzí a dle částky, kterou investuje, budou tyto recenze více či méně autentické. A proč to dělá? Podle jedné nedávné studie 85 % uživatelů věří on-line recenzím, jako by to bylo doporučení od jejich známého. Polovina navštíví pouze podnik, který má hodnocení 4 a více hvězd a 68 % uživatelů se dle recenzí rozhoduje, zda nějaký podnik vůbec navštíví. Pokud tedy narazíte na podnik se samými kladnými nekritickými recenzemi, čtěte je pozorně.

Sázkou na jistotu bývá podnik, který s oblibou navštěvují místní

Sázkou na jistotu bývá podnik, který s oblibou navštěvují místní
 

Druhým důvodem, proč být obezřetný, jsou různá gastronomická očekávání u různých uživatelů. Můžete například navštívit město (a vězte, že jich pár takových známe), které má dost nadprůměrně hodnocených restaurací. Po vyzkoušení dvou z nich ale zjistíte, že na jiném místě by se svojí kvalitou neměli vůbec šanci obstát. Dobré je i bedlivě si pročíst oslavné recenze, protože důvodem, proč má restaurace vysoké hodnocení, může být třeba i to, že Franta má sice „zavíračku“ v 11, ale nechá tam hosty v klidu až do druhé do rána, což třeba nás rozhodně potěší, pro vás to ale neznamená, že se dobře najíte.

Rada 4 – Následujte místní

Jdete kolem podniku, který je k prasknutí plný místních? I když nikomu nerozumíte ani slovo, osmělte se a vyrazte si dát něco k jídlu. Možná narazíte na nevěřícné pohledy a jazykovou bariéru, ale nedejte se odradit. Dejte si to, co si dávají všichni, klidně stačí rukou ukázat, po čem váš žaludek touží. Odměnou za statečnost vám bude zpravidla chutné lokální jídlo, autentický zážitek místního koloritu, a pokud zapadnete, tak třeba i pár rund domácí pálenky na vytrávení.

Další možností je zeptat se na ulici, v taxíku nebo v hotelu, jen pozor, na co se vlastně ptáte. Pokud se zeptáte místního, co by vám doporučil za restauraci, pravděpodobně vás pošle do nějaké turistické, protože si bude myslet, že to je pro vás dobré. Je třeba se ptát, kam chodí za jídlem a zábavou většina domácích.

Rada 5 – Hledejte indicie dobré restaurace

Podnik, kde se dobře najíte, můžete poznat i dle několika následujících vodítek. Chtěl jsem na úvod napsat, že podle toho, zda je v restauraci čisto, ale jsou krajiny, kde se na toto moc nedbá (třeba v jihovýchodní Asii), a i když máte někdy problém vejít vůbec dovnitř, tak se můžete výtečně najíst. Berte toto doporučení tedy s jistou geografickou tolerancí.

Přivítá vás při vstupu nádherná vůně jídla? Tak směle dovnitř a ideálně se zeptejte po cestě ke stolu, co to tu tak voní, a to si také rovnou objednejte.

Vidíte skrz sklo kuchaře vyrábět ručně nudle, které vám pak čerstvé přistanou na talíři? Starou mamá, jak do pece přikládá další poleno, aby tam upekla čerstvou focacciu? To všechno jsou signály, že jste na správné adrese.

Ale hlavně: dejte na svůj instinkt! Když uvidíte restauraci, která vám bude z nějakého důvodu sympatická, prostě ji zkuste!

Tomáš KrubaHotel and Restaurant Transaction, JAN Hospitality
tomas.kruba@jan-reality.com
Tel: 725 293 935
www.jan-hospitality.com
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více