Jeseníky konečně jednotně

Foto: Petr Manuel Ulrych Milan Rác (vlevo) a Adam Kalous po podpisu memoranda o spolupráci Foto: Petr Manuel Ulrych

Chvály (a následování) hodná věc se podařila. Tak by se dalo zhodnotit úsilí všech těch, kteří se v posledních letech snažili docílit toho, aby se Jeseníky prezentovaly jako přirozená turistická oblast. Memorandum o partnerství na projektu Společné Jeseníky včera v Praze podepsali zástupci destinačního společností Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu a Euroregion Praděd, tedy regionů, do kterých spadá největší část jesenického pohoří.

Běžného turistu moc nezajímá, v kterém kraji leží ta která turistická atraktivita či ubytovací zařízení v Jeseníkách. Jeho cílem jsou zkrátka Jeseníky. A poslední, po čem touží, je hledat informace o jím vybrané oblasti na stránkách dvou (resp. dokonce tří) krajů, kupovat dvě různé mapy apod. Proto zaslouží pochvalu odpovědní zástupci Moravskoslezského a Olomouckého kraje, kteří dokázali pragmatismus nadřadit partikulárním zájmům a za spolupráce zmiňovaných DMO připravili projekt „Společné Jeseníky“. Díky této kooperaci se budou Jeseníky nově propagovat jako přirozená turistická oblast. Vzniklo nové logo, v přípravě je kompletní jednotný vizuální styl, v plánu je společná propagace, účast na veletrzích, infrastrukturní projekty i konkrétní turistické materiály.

Jak zaznělo na dnešní tiskové konferenci u příležitosti podpisu memoranda, pro maximální efektivitu prostředků vložených do rozvoje turistické destinace Jeseníky se oba kraje se svými destinačními managementy dohodly na maximální možné míře spolupráce při rozvoji Jeseníků. Realizují se (příp. se realizovat budou) infrastrukturní projekty typu obnovy a propojování turistických tras, opravy turistických map, údržby lyžařských běžeckých tratí, unikátní sítě nabíjecích stanic pro elektrokola atp. V rámci marketingu a propagace pak půjde o zejména o propojení všech aktivit a realizaci společných kampaní, prezentací, tiskovin, akcí a produktů cestovního ruchu. Destinace nebude mít vlastní management, na jejím rozvoji se budou „rukou společnou a nerozdílnou“ podílet Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu a Euroregion Praděd. To je mimochodem příslibem toho, že by prezentace Jeseníků měla být do značné míry rezistentní vůči tlakům vyvolaným případnou změnou politické reprezentace po volbách apod.

Foto: Petr Manuel Ulrych Nové logo projektu Společné Jeseníky Foto: Petr Manuel Ulrych

Každopádně ta současná reprezentace obou krajů je myšlence jednotné společné prezentace Jeseníků nakloněna. „My jako kraje jsme připraveni poskytnout maximální podporu a součinnost pro obě organizace destinačního managementu, které na svých územích rozvíjejí Jeseníky a propojují své aktivity,“ konstatovala Milada Sokolová, uvolněná zastupitelka pro oblast vnějších vztahů a cestovního ruchu Olomouckého kraj, a slíbila, že kraj i jeho turistická centrála budou aktivním partnerem při rozvoji zmiňovaného projektu. Dnes představené logo Jeseníků pak označila za začátek spolupráce. „Její úspěšnost se ukáže až při realizaci společných aktivit a činností,“ dodala Sokolová.

„Oba kraje už dlouho pracují na tom, aby mezi nimi byla pouze administrativní hranice. Společně se účastní veletrhů cestovního ruchu Regiontour v Brně a na společné expozici jsou hlavním tématem právě Jeseníky,“ připomněla na včerejší tiskové konferenci Beata Meierová, vedoucí oddělení cestovního ruchu Moravskoslezského kraje. Zmínila rovněž úspěšnou realizaci společného „superprojektu“ sítě nabíjecích stanic pro elektrokola.

„I přes to, že administrativní hranice Jeseníky stále dělí, jednotný vizuální styl bude Jeseníky spojovat.“

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblast regionálního rozvoje a turistického ruchu Jan Krkoška

Jak už bylo řečeno, projekt Společné Jeseníky budou rozvíjet příslušné organizace destinačního managementu z obou stran krajské hranice. Předseda správní rady Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu Adam Kalous k tomu řekl: „Spojením aktivit a propagace budeme využívat společné energie, personálních a finančních zdrojů a vytvoříme velmi efektivní synergie obou dvou destinačních managementů. Podpis dnešního memoranda vnímám jako velmi důležitý krok správným směrem a silný závazek pro všechny, kdo jsme tady k tomu, aby se nám všem společně podařilo vytvořit silnou značku turistické destinace Jeseníky, která si to zaslouží.“

Předseda Euroregionu Praděd Milan Rác připomněl, že snaha o společnou prezentaci Jeseníků započala již před deseti lety, nevedla ale ke zdárnému konci. „Vztahy obou destinací nebyly vždy ideální a o to více mě nyní těší, že se zde všichni setkáváme v přátelské atmosféře u příležitosti podpisu společného memoranda o partnerství, jež je příslibem navázání dlouhodobé spolupráce mezi oběma organizacemi destinačního managementu,“ doplnil.

Odhodlání spolupracovat při prezentaci Jeseníků ocenil také Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.  „Turistu nezajímá, jestli je na straně jednoho nebo druhého kraje. Zajímá ho, aby skibus jezdil bez ohledu na to, jestli je v té nebo oné vesničce, aby turistická karta, která mu dává slevy, platila na celém území,“ uvedl Herget a naznačil, že kooperace v Jeseníkách může být inspirací například pro některé další tuzemské horské oblasti, kde se zatím podobnou spolupráci nastartovat nepodařilo.

Závěrem nezbývá než vyslovit naději, že k iniciativě Olomouckého a Moravskoslezského kraje se časem přidá i kraj Pardubický, do jehož území Jeseníky taktéž spadají. Ostatně o zapojení Dolní Moravy se prý v kuloárech začíná debatovat…

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více