Jaké trendy přijdou v následujících letech do našich hotelů?

Neustále se zabývám tím, co nás čeká, a zaměstnává mě přicházet na to, jak trendy tvořit, jak je ovlivnit a být u toho, protože to je snazší, než vývoj ignorovat a trendy dohánět. Vše se mění a nic není navždy.

Sedm ze sedmadvaceti let v oboru hospitality se věnuji mentoringu a poradenství. Jsem rádcem při startujících hotelových projektech i při zásadních změnách anebo ve fázi, kdy si slovy jednoho mého šéfa (Jan Kolařík) hotel „rovná peří“. Či pokud chcete naším současným slovníkem: restart. To může být proto, že investor chce zvýšit výnosy, nebo má exitovou strategii.

V začátcích projektů dávám praktický rozměr nápadům svých klientů, často vizionářů. Sleduji a analyzuji kromě psychologie účastníků procesu také praktické a dlouhodobě výnosné chování podniku. To vše děláme před rozsáhlými investicemi a prokázali jsme, že to je efektivní cesta. Díky podílu v Institutu pro pracovní psychodiagnostiku mám přístup do strategických týmů korporací, a to nejen v hotelnictví, a také soustavně monitoruji globální trh. Nejvíce si všímám naprosto fascinujícího chování zákazníků, hostů. Při poslední listopadové návštěvě Londýna jsem si v několika špičkových hotelech promluvil s managementem o tom, do jaké míry se projevují technologie v aktualizaci jejich služeb a standardů a nakolik je oni sami integrují. Z tohoto zdánlivě nesouvisejícího proudu informací lze předpokládat následující trendy.

Velké pokoje se mírně zmenší ve prospěch společných prostor. V hotelovém pokoji se objeví novější formát postelí, výrazně širší i delší, objeví se i tvarované matrace s vyšším komfortem. Bude možné si vybrat povrch podlahy a hosté při výběru tento parametr zohlední podle toho, zda chtějí slyšet kroky po podlaze, či se bořit do koberce. Vypínače, tlačítka a konektory se sjednotí, budou mít snazší ovládání a v nábytku přibudou místa s bezdotykovým nabíjením. Nábytek v pokoji se bude inte­grovat. Tlak na úspory energií způsobí, že časový spínač se stane součástí každého vypínače. A to i když bude vše reagovat na přítomnost hosta v pokoji. Zmizí rádia a telefony a porostou plochy a rozli­šení displejů. Po odhalení technologie retina displejů, které dokážou převádět obraz oběma směry, vyvstanou požadavky na mechanické clony, objeví se rolety a dvířka, aby zakryla displejům a očím za nimi poslední zbytky soukromí. V pokojích se zabydlí dotykové obrazovky a inteligentní reproduktory, reagující na hlasové příkazy a gesta. Objeví se asistenční tlačítka a aplikace, které nahradí telefon a zvýší pocit bezpečnosti. V posteli s vámi pohodlně ulehnou Alexa, Siri nebo Senhor, jejichž služby budou stále dokonalejší. 

V pokojích se zabydlí dotykové obrazovky a inteligentní reproduktory, reagující na hlasové příkazy a gesta.

V hotelovém lobby se vedle recepčních objeví roboti na rutinní úkony, kteří ulehčí administrativu a podporu, ale ani v nejmenším nesníží kvalitu služby. A stále bude přítomen člověk. Možná potkáme mobilní automatický bar, ze kterého si odebereme vodu nebo nápoj a bezdotykově zaplatíme. Pořád ale budeme preferovat lidskou službu.

Eventové prostory budou multifunkčnější, dokonce se někdy propojí s lobby nebo s dalšími středisky. Klasická uspořádání nahradí nové flexibilní a neformální útvary, jako například studiové dílny. Do účastnických „badgů“ (průkazů, visaček) přibude čip, což otevře možnosti ke konzumaci, účtování útraty a v kombinaci s dotykovými obrazovkami to zjednoduší orientaci hosta, obsluhy i pořadatelů. Výrazný vliv budou mít technologie na samotný průběh akcí, na prezentace a sdílení dokumentů pomocí cloudu a virtuálních diskusních panelů. Eventy se budou kombinovat s videokonferencemi a setkáme se s prvními on-line organizátory. Osobně doufám, že ve slově on-line přestaneme psát pomlčku. K bowlingovým drahám přibudou koncepční virtuální herny v designu ponorky, kosmické lodě atd. Odpovědné a dlouhodobě udržitelné standardy hotelů se rozšíří i na konferenční prostory hotelů s požadavkem na vyrovnávání uhlíkové stopy každé akce, sníží se plýtvání potravinami a plasty na jedno použití, což ovlivní jak obsah, tak formu cateringu.

V hotelovém baru se objeví displeje, a tak zjednoduší objednávku; barman bude věnovat pozornost hostům při přípravě i konzumaci drinku. Restaurace budou buď stále více otázkou třetích stran, anebo naopak, pokud budou součástí hotelu či resortu, budete si objednávat i konzumovat na různých místech v hotelu i mimo něj, zmizí hranice mezi středisky. Zvýší se přidaná hodnota jídla jako zážitku a host bude mít možnost zvolit si standard.

Technologie a robotizace přinese mnoho nového, nahradí rutinní procesy, nenahradí ale lidskou kontaktní práci v očekávaném standardu. Lidé v pohostinství nebudou nahrazováni roboty, ale stále schopnějšími a dražšími kolegy v pohostinství. Globálním poznatkem, který nám nesmí uniknout, je, že zdrojem úspor není kvalita, ale jsou to efektivita a jednoduchost procesů.

Foto: Shutterstock.com

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Ubytování

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Instagram: 5 taktik pro zvýšení zájmu o obsah

Pravidelná komunikace na Instagramu je pro úspěch nejenom na této sociální síti klíčová. Jak komunikovat nebo jaké kroky ideálně zvolit, aby obsah zaujal a cílové publikum s ním interagovalo? Nabízím vám 5 ověřených tipů, jak postupovat.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Turisté v Praze si možná připlatí

Vedení Prahy chce zvýšit turistický poplatek za ubytování z nynějších 21 na 50 korun za den. Důvodem je snaha zvýšit příjmy města, které jsou nižší než výdaje spojené s turismem. Město proto schválilo memorandum se svou firmou...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Praze

Turisté v Praze. Přiznejte si, že i vám toto slovní spojení evokuje opilé britské mladíky potácející se od baru k baru, německé turisty vysedávající nad orosenou sklenicí u Fleků nebo asijské návštěvníky mířící za neustálého cvakání fotoaparátů od Karlova...

Číst více