Řada destinačních lídrů si klade otázku, jak dále rozvíjet destinace. Jaké jsou jejich priority pro nejbližší období, napověděla nedávná studie DestinationNEXT 2021, která vznikla na základě podrobného dotazníkového šetření mezi 706 zástupci DMO z 52 zemí světa a face-to-face rozhovorů s 150 lídry z oboru cestovního ruchu.
Co bude klíčové?
Udržitelný rozvoj
Destinace by se měla rozvíjet v rovnováze všech tří aspektů: ekonomického, společensko-kulturního a environmentálního
Strategická partnerství
Spolupráce veřejného a soukromého sektoru s občanskými iniciativami bude hnacím mechanismem skutečného výkonu destinace
Marketing založený na hodnotách
Hodnoty, cíle a kreativní energie místních lidí budou novou konkurenční výhodou destinace
Z pohledu organizační role DMO se destinační lídři chtějí intenzivněji zaměřit na následující oblasti:
tvorba produktu destinace
management dat
zlepšení kvality zážitku návštěvníků
akvizice nových talentových pracovníků do destinace
Z perspektivy klíčových ukazatelů výkonnosti bude kladen v nejbližších letech zvýšený důraz na měření a hodnocení:
spokojenosti turistů se službami v destinaci
postojů rezidentů k dopadům cestovního ruchu
dopadů společensko-kulturních a environmentálních
Stěžejním úkolem destinace v nejbližších letech bude vytvořit ideální rovnováhu mezi ekonomickým růstem, ochranou kulturního a přírodního bohatství, kvalitou života rezidentů a zážitků návštěvníků.
Co z výzkumu dále vyplynulo?
Klíčový vliv na konkurenceschopnost a brand má zapojení všech partnerů z nejrůznějších oborů, komunit a kompetentních organizací do rozhodování o dalším rozvoji destinace. Výrazně narůstá role místních komunit. Jejich zapojení a hlas v rámci rozhodovacího procesu o dalším rozvoji cestovního ruchu jsou již samozřejmostí. Stěžejním úkolem destinace v nejbližších letech bude vytvořit ideální rovnováhu mezi ekonomickým růstem, ochranou kulturního a přírodního bohatství, kvalitou života rezidentů a zážitků návštěvníků. Stále větší důraz je kladen na společensko-kulturní dopady cestovního ruchu s tím, že musí být zachována i autenticita destinace.
Speciální pozornost bude kromě tvorby atraktivního produktu kladena na prezentaci sdělení. Je zcela zřetelné, že klienti budou vyhledávat jedinečné a autentické cestovatelské zážitky, které je budou nejenom obohacovat, ale zároveň musí mít i pozitivní dopad na jejich osobní well-being. Od destinace budou vyžadovat personifikovaná sdělení přesně šitá na míru jejich požadavkům. Komunikační platformy musí být aktuální, operativně reagující na měnící se potřeby zákazníka. Pro destinace bude tak klíčová analýza dat. Nutností bude předvídat další vývoj a vytvořit takové digitální systémy a služby, s jejichž pomocí bude destinace schopna udržet krok s měnícími se požadavky klientů. Přestože se stále drží v popředí priorit, výrazně klesá role sociálních médií při efektivním zacílení klientů. Propad zaznamenává i výhradní zaměření na klienty používající pouze mobilní zařízení. Dle vyjádření DMO, je potřeba komunikovat všemi dostupnými kanály. Se složitější finanční situací bude nezbytné intenzivnější zapojení do nových ekonomických projektů rozvoje a diverzifikovat příjmy nejen k udržení, ale i k expanzi dalšího možného fungování destinace. Bude potřeba přijmout za své takové schopnosti a dovednosti, které destinacím pomohou efektivně odolávat krizovým situacím v turbulentně se měnícím světě.
Článek vznikl na základě podkladů DestinationNEXT 2021.
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...