Na úvod nabídnu krátké objasnění pojmu Internet věcí (IoT). Technicky to představuje vše, co je připojeno k internetu. Pojem IoT se používá pro zařízení, aplikace a „věci“, které prostřednictvím internetového spojení přijímají a vysílají data. Takto se z nich stávají „smart“ zařízení, která umějí komunikovat a interagovat mezi sebou. Dnešní technologie navíc umožňují tato zařízení kontrolovat, monitorovat a vzdáleně jejich činnost automatizovat.
Jaká je oblíbenost IoT? V roce 2015 se používalo na 4,5 mil. zařízení spadajících do skupiny IoT. Na konci roku 2015 se počet závratně zvýšil k hodnotě 3,9 mld. Na základě tohoto rychlého růstu odborníci již před několika lety očekávali další strmý růst v následujících letech. Předpovídá se, že do konce letošního roku (2020) by mělo být na 21 mld. zařízení připojených a spadajících do IoT. Finanční odhady do roku 2030 uvádějí, že IoT by mělo tvořit trh o hodnotě 2 bilionů USD.
Z výše uvedených čísel je zřejmé, že bude velmi těžké se vlivu IoT vyhnout, neboť jeho vliv a síla porostou. Jaké můžeme očekávat trendy hlavně v cestování? Prognózy stále více uvádějí služby poskytované prostřednictvím umělé inteligence, zavádění technologií pro rozpoznávání obličejů, využívání virtuální reality a vysoké míry personalizace, hlavně díky obrovskému množství získaných dat.
V cestovním ruchu jsme již viděli první vlaštovky v podobě zavádění nových technologických trendů, které měly výborné výsledky. V roce 2018 Amazon představil modifikovanou verzi virtuální asistentky Alexa, která byla určená primárně pro využití v hotelích. Hotelová verze Alexy dokázala objednat hotelové služby, úklid pokoje, kontrolovat teplotu, míru osvětlení v pokoji a zodpovědět různé dotazy.
Přínosy IoT pro turismus
Cestovní ruch může doslova těžit z výhod této technologie. IoT přináší možnost automatizace a větší personalizace, a tím i vyšší spokojenost zákazníků. Umí zefektivnit každodenní úkoly, které jsou spojené s provozem hotelu a při použití inteligentních zařízení dokáže pomoci s optimalizací fyzického stavu hotelu a snížit náklady na jeho provoz.
U leteckých společností IoT například poskytne cestujícím vyšší komfort při cestování a upozorní palubní personál, pokud u některého z pasažérů dosáhne úzkostný stav určité hranice.
Osobní nastavení
Nejvíce rozšířeným způsobem užití IoT v cestovním ruchu je poskytnutí větší personifikace, a to hlavně v hotelích. Za pomoci centrálního zařízení (tabletu) nebo svého chytrého telefonu mohou hoteloví hosté snadno ovládat vytápění nebo osvětlení, jak jsme již viděli při použití Alexy od Amazonu. Ve svém pokoji si takto vyberou konkrétní teplotu a úroveň světla a nechají zařízení, aby tyto úrovně udržovala automaticky. Podobnou technologii lze použít na letištích, kde IoT zašle informace ohledně nástupní brány, pokyny k nástupu do letadla a další informace nebo umožní regulaci teploty sedadla či klimatizace.
Plynulé cestování
Využití IoT přináší zvýšení celkového zážitku z cestování ve všech oblastech. Na letištích to mohou být senzory, které do chytrého telefonu zašlou cestujícímu zprávu, že zavazadlo je připraveno k vyzvednutí v cílové destinaci. IoT zavazadlo rychle lokalizuje a pasažér si ho snadněji a rychleji vyzvedne.
Dalším místem, kde se využití IoT doslova nabízí, je recepce hotelu. Při přihlášení nebo odbavení v hotelu obdrží host do svého telefonu svůj elektronický klíč, který se při použití automaticky zkontroluje. Host se tak nemusí na recepci vůbec fyzicky stavit.
S využitím IoT se nezapomíná ani na restaurace, kde senzor vyšle zprávu, že host je na místě a nahlásí obsluze i číslo stolu.
Zážitky na cestách
Jak dál umí IoT zpříjemnit cestování? Při návštěvě města snadno najdete ve svém chytrém telefonu informace o všem, co se při jeho návštěvě hodí. Od tipů na atraktivity či akce až po restaurace nebo obchody, kde si nakoupíte zboží dle svých preferencí. Zařízení a technologie vědí, co máte rádi.
Hlavním přínosem je nejenom zvýšit při cestování celkový komfort, ale hlavně získat data. Mít detailní přehled o tom, jaká místa cestovatelé vyhledávají a jaké služby a zboží nakupují, tedy znát detailně jejich preference, se pro další marketingovou a obchodní komunikaci více než vyplatí…
Foto: Shutterstock.com