Jak efektivně využívat nástroje na sledování cen konkurence

Nástroje na sledování cen konkurence na různých veřejných portálech (tzv. rate shopper) jsou již dnes naprostou samozřejmostí u mnoha hotelů. Na výběr mají ubytovací zařízení z celé škály produktů od tradičních stabilních poskytovatelů, které jsou na trhu 15 let, až po nové, které přišly na trh v posledních letech. A další neustále přicházejí.

  • Prohlédnout galerii (5 fotografií)

V tomto článku bych rád poukázal na některá úskalí spojená s využívaním těchto srovnávačů cen a jak je zohlednit v rozhodování o cenové strategii a rozšířit jejich záběr též o celkové tržní informace. Ačkoli se může jakákoli analýza cen a tržního prostředí zdát v současné kritické době jako irelevantní, v momentě, kdy se cestovní ruch odrazí ode dna, budou naopak mít výhodu ta ubytovací zařízení, která s daty tohoto typu průběžně pracují, a budou tak schopna adekvátně a včas reagovat na opětovný růst poptávky.

Zde tedy několik tipů:

  1. Nikdy nestanovujte cenu pouze podle nejnižší ceny konkurence bez zohlednění vlastní obsazenosti, předpovědi poptávky a cenového positioningu. Jak ukazuje obr. 1, udržovat cenu podle nejlevnějšího hotelu by například 1. září vedlo ke značným potenciálním ztrátám v podobě ušlého zisku, jelikož ostatní konkurenční hotely již mají prodej zavřený.
  2. Spíše než podle výše ceny se orientujte podle změny cen u konkrétního hotelu za určitý časový úsek (ideálně týden), jak je znázorněno na obr. 2. Znázornění změny konkurenčních cen může celkový pohled zrelativizovat. Dne 21. října vykazují konkurenční ceny rostoucí tendenci, což může odpovídat zvýšené poptávce, a tudíž by mohl náš hotel uvažovat o navýšení svých cen.
  3. Vždy mějte na paměti, že pokud srovnáváte nejnižší ceny, může se jednat o různé typy pokojů. Před každým cenovým rozhodnutím byste si měli ověřit, k jakému typu pokoje se cena vztahuje. (viz obr. 3)
  4. V ideálním případě, pokud to funkcionalita rate shopperu umožňuje, lze sledovat různé typy cen podle podmínek (např. ceny s předplatbou, ceny bez možnosti storna atd.), tedy podobně jako v případě kategorií pokojů – viz obr. 4.
  5. Zajímavým doplňkem při stanovování ceny může být (opět v závislosti na funkcionalitě konkrétního rate shopperu) sledování vývoje ceny na konkrétní datum za posledních např. 30 dní. Tímto lze dedukovat, zda se obsazenost konkurence zvyšovala a v důsledku toho docházelo též ke změně ceny (viz obr. 5).
  6. V neposlední řadě by měl rate shopper umožnit v ideálním případě též sledování vývoje obsazenosti hotelu a trhu, a porovnat tak efekt změny cen.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Kiwi.com poskytne za zrušené lety kredity

Prodejce letenek, společnost Kiwi.com, vyčlení 60 milionů korun z vlastních zdrojů, aby po mnoha měsících čekání vrátila svým zákazníkům peníze za lety zrušené kvůli pandemii covidu-19. Lidé však nedostanou peníze přímo, ale jako kredit na nákup...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Čedok pokračuje se Smartwings

Letecká společnost Smartwings a cestovní kancelář Čedok podepsaly smlouvu na zajišťování letecké dopravy na další rok. Od listopadu tak budou klienty nejstarší české cestovní kanceláře dopravovat i nadále na Kanárské ostrovy, do Egypta, na Madeiru a desítek dalších...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Hostů na Slovensku přibylo, chybí ale cizinci

Služeb hotelů a dalších ubytovacích zařízení na Slovensku v červenci využilo více hostů než ve stejném období loni, jejich počet byl ale i letos nižší než před koronavirovou krizí. Do země jezdí výrazně méně turistů ze zahraničí. Vyplývá...

Číst více