Horeca v útlumu, dodavatelé loví i jinde

Dramatický pokles poptávky po ubytovacích službách v době pandemie nového koronaviru poznamenal nejen hotely, penziony a další ubytovací zařízení, ale také jejich dodavatele. Ti museli v rámci boje o přežití přistoupit k více či méně výrazným úpravám své činnosti, někteří své služby začali nabízet i jiné klientele.

 

Pro dokreslení situace, v jaké se ubytovatelé a jejich obchodní partneři nacházejí, připomeňme, že celkový počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních se během druhého čtvrtletí snížil o téměř 83 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. „Propad návštěvnosti v dubnu dosáhl 98,9%, v květnu 94,1% a výsledky za červen hovoří o poklesu počtu ubytovaných hostů o 60,8 %,“ uvádí Český statistický úřad. Celkem se ve druhém čtvrtletí v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo 988 000 hostů, oproti stejnému období loňského roku to byl pokles o 4,8 milionu hostů. Tržby ubytovacích zařízení byly ve druhém kvartálu meziročně nižší o 80,1 procenta.

Hlad po dezinfekcích

Z výše řečeného je jasné, že se propad poptávky po ubytovacích službách musel projevit i na poptávce ubytovatelů po zboží a službách. Podle zástupců některých hotelových dodavatelů se poptávka po jejich sortimentu snížila dokonce víc než poptávka po ubytování jako takovém. „Poptávka po kosmetických produktech klesla o 90 procent,“ uvádí například Miloš Morávek ze společnosti ADA International, která vyrábí a dodává hotelovou kosmetiku, koupelnové a pokojové doplňky a cestovní sady. Logickým krokem byla pro tuto firmu úprava sortimentu. „Naší velkou výhodou jsou naše vlastní výrobní prostory v Čechách a Německu. Dokázali jsme na nastalou situaci reagovat docela pružně a část výrobní haly jsme upravili pro výrobu dezinfekčních bezoplachových gelů Spirit of Travel ve velikosti 30ml, 50ml a 300 ml.“ Společnost se ale také začala poohlížet i po jiných než hotelových zákaznících. „Zjistili jsme, že naše produkty jsou zajímavé i pro maloobchodní řetězce. Z toho důvodu jsme začali oslovovat i nový segment zákazníků jako jsou drogerie, internetové obchody a farmaceutické řetězce. Úspěšně jsme zareagovali i na výrobu produktů na zakázku pro různé firmy. Tímto způsobem jsme zajistili práci i pracovní místa pro naše zaměstnance ve výrobě,“ vysvětluje Miloš Morávek, podle kterého každá recese v oboru přinese vždy i něco léčivého pro danou společnost. „Nás krize naučila ještě větší flexibilitě a poskytla našim zákazníkům více alternativ, jak využít naše nové portfolio výrobků. Budeme si budovat jméno a pozici také v retailovém segmentu, kde výrobky v námi poskytované kvalitě mají co nabídnout. Naším standardem je výroba kvalitní, nadčasové, ekologické a bezpečné kosmetiky, která je konkurenceschopná a má srovnatelné vlastnosti s předními výrobci kosmetiky,“ uvádí Morávek.

Hotelový segment ale ADA International v žádném případě neopouští, do budoucnosti hledí s optimismem. „Společně všichni věříme, že trend se brzy vrátí do normálu. Nicméně někteří hoteliéři si uvědomili, že nechtějí podporovat kosmetiku dováženou ze vzdáleného východu a hledají variantu kvalitního produktu, který je vyroben v Evropě, splňuje veškeré legislativy a má záruku kvality. V tuto chvíli máme z tohoto důvodu i více poptávek,“ vysvětluje Morávek a dodává, že do popředí se také dostává téma dávkovacích systémů, jelikož hotely mají stále na paměti i ekologické řešení. Všímá si také toho, že hotelový segment začal uvažovat „proevropsky“ a nákupem kvalitních českých značek podporuje lokální firmy.

Podobně hodnotí dění v uplynulých měsících i Attila Balogh ze společnosti VECTOR INTERNATIONAL. I ta podniká v oblasti hotelové kosmetiky. „Zhruba od poloviny března jsme pozorovali naprostý úbytek poptávek po standardním hotelovém zboží a náhlý nárůst poptávky po nedostatkových dezinfekčních produktech, jako jsou tekutá mýdla, dezinfekční gely bez oplachování, čisticí prostředky a automatické dávkovače mýdel,“ uvádí Balogh a dodává, že jelikož dosavadní dodavatelé nebyli schopni pokrýt všechny objednávky, musela firma hledat náhradu. „Pro poptávané zboží jsme naštěstí našli nové výrobce v přijatelném časovém horizontu, a byli jsme tak schopní zvládnout poměrně dobře březen a duben,“ vysvětluje. Na dotaz ohledně budoucnosti však neodpovídá příliš opti­misticky. Trh s uvedeným sortimentem se podle něj poměrně rychle nasytil a od května eviduje firma pokles obratu. „Znovuotevření hotelů by mělo přinést jistá zlepšení, ale obávám se, že hotely jak v Praze, tak v Bratislavě, budou mít ještě dlouho problémy s obsazeností. Nejistá situace předešlých měsíců navíc vedla k tomu, že se několik velkých projektů muselo pozastavit nebo zcela zrušit. Mám obavy, že v důsledku této krize nás čeká ‚sedm hubených let‘,“ uvádí jednatel VECTOR INTERNATIONAL, který se ale i za této situace snaží dle vlastních slov být optimistou a počítat s tím, že hotely využijí tuto nepříliš výdělečnou dobu pro rekonstrukce a jiná zlepšení svých zařízení. „Pevně doufám, že to pro náš sektor bude znamenat dostatečně velký obrat a nebudeme muset řešit finanční problémy,“ uzavírá Balogh.

A hotelová kosmetika do třetice. Tu spolu s dalšími produkty na tuzemský trh dodává také společnost CARE TRADE. Podle její zástupkyně Denisy Vitákové kopíruje aktuální poptávka současné trendy v poptávce po ubytování: „Objednávky, které aktuálně dostáváme, jsou ve velké míře od mimoměstských menších hotelů a penzionů, od ubytovacích zařízení, která jsou více orientovaná k přírodě, horám, jezerům a podobně.“ Objemově jsou prý tyto objednávky menší a většina klientů chce platit na dobírku. „Mají spočítaný rozpočet a nechtějí ho překračovat,“ komentuje trendy Vitáková. Majitelé menších penzionů a hotelů podle ní chtějí opečovávat své hosty a začínají jim poskytovat více kosmetiky, kupují vůně a kvalitní froté textilie, které společnost dováží z Turecka.

I tato společnost reagovala na změny v poptávce během koronakrize úpravou sortimentu. „Primárně jsme se zásobili produkty, které jsou dnes velmi žádané, totiž dezinfekčními prostředky. U nás se ale jedná o produkty jiného typu, než které jsou běžně dostupné – jde o jednorázové dezinfekční kapesníčky, které se dávají hostům buď při check-inu, případně jako pozornost na ručník. Dalším takovým produktem jsou nízkoobjemové, chcete-li kabelkové dezinfekce vhodné na prodej do recepcí. A konečně také nabízíme certifikovanou dezinfekci na všechny povrchy na bázi nanotechnologie, která neobsahuje alkohol, takže krásně jemně voní, působí 10 dní a vyznačuje se kompletním antibakteriálním a antivirucidním účinkem,“ vysvětluje Vitáková. „Už od začátku jdeme spíše cestou kvality než kvantity. Nabízíme velmi kvalitní produkty pod svými značkami, což se odráží i na ceně. Hotelové produkty nabízíme v maloobjemových baleních, které jsou výhodné pro ubytovací zařízení s menšími kapacitami. I v budoucnu se budeme snažit jít touto cestou,“ dává nahlédnout do plánů firmy Vitáková a dodává: „Určitě zařadíme nové produkty, které budou přispívat k čistotě a dezinfekci prostředí. Plánujeme nakoupit kosmetiku s dezinfekčními účinky. Stále budeme hledat nové, zajímavé a také designové produkty. Máme v plánu komplet ekologických produktů. Už nyní například máme papuče v eko sáčku, který se za pár týdnů rozloží.“ Obecně pak k situaci v tuzemském hotelnictví Denisa Vitáková poznamenává, že by si hoteliéři ze současné situace měli vzít ponaučení a zamyslet se nad tím, jak i po skončení epidemie působit na českého hosta a jak si udržet jeho loajalitu v situaci, kdy se k nám ve velkém vrátí zahraniční hosté.

Je čas se poohlédnout i jinde

Významně se koronakrize dotkla také výrobců a prodejců profesních oděvů. „V souvislosti s karanténou se na dva měsíce zcela zastavily objednávky z hotelového sektoru a velmi omezené byly i objednávky z restaurací. V současné době je objem objednávek na cca 20% objemu z loňského roku,“ uvádí například Ilona Šlemrová ze společnosti ILLA & Partners. Firma se tak podle jejích slov více zaměřila na obory, které nebyly situací tak postiženy, tedy na obchod, dopravu a další segmenty. Další vývoj si ale v tuto chvíli netroufá předpovídat: „Situace je velkou neznámou. Netušíme, co nás čeká na podzim. Doufáme jen, že se nevrátí celoplošná karanténa, která by byla asi rozsáhlým hospodářským problémem.“ Sama Ilona Šlemrová však přidává důkaz, že budoucnost hotelového segmentu by nemusela být úplně negativní: „V poslední době nás oslovilo několik společností, které investují prostředky do stavby nových hotelů a resortů. Jejich odhodlání a odvahu obdivuji a doufám, že se jejich plány uskuteční bez zmiňovaných překážek.“

Podobně se vyjadřuje také Jitka Toufarová ze společnosti Altreva, která je dalším dodavatelem profesních oděvů: „Vzhledem k celkové situaci v tomto sektoru se poptávka omezila pouze na to opravdu nejnutnější.“ Také Altreva v minulých měsících těžila z toho, že není závislá jen na hotelovém segmentu. „Současná těžká situace se neprojevila ve všech oblastech stejně, a tak pro nás není tak kritické, pokud se v některém segmentu v určitém období poptávka sníží. Umíme nabídnout standardní pracovní oblečení určené do různých sektorů průmyslu, zdravotnictví a služeb, ale i ochranné certifikované oděvy, a to včetně návrhu, vývoje i případné certifikace kolekcí na míru pro zákazníky, kteří mají jasně danou korporátní identitu a chtějí se odlišit od konkurence.“ Na diverzifikaci bude firma sázet i do budoucna, pomůže jí totiž snížit rizika. „A nutností bude také schopnost rychle reagovat na vývoj trhu. Příkladem může být třeba poptávka po rouškách v době pandemie,“ dodává Toufarová.

Specifickým druhem dodavatelů jsou pro hotely (resp. některé z hotelů) firmy nabízející služby v oblasti facility mana­gementu, bezpečnostních služeb apod. Jednou z nich je čtenářům tohoto magazínu dobře známá společnost M2C. Podle její zástupkyně Terezy Rýparové je segment horeca v tuto chvíli jedním z nejvíce postižených. Společnost se ale nikdy nezaměřovala pouze na tento obor, spektrum jejích služeb a zákazníků je velmi bohaté, což samozřejmě diverzifikuje rizika. A na co že se firma nyní soustředí? „Poté, co začala postupně odeznívat opatření proti šíření koronaviru, nastala doba, kdy bylo potřeba vypočítat ekonomické dopady a zavést potřebná úsporná opatření. Mnohé firmy začaly řešit efektivnější nastavení procesů. Vyvstalo také téma šetření energií, které je nyní aktuálnější než kdy jindy. V rámci této skutečnosti nyní zaznamenáváme zvýšení zájem o službu vzdáleného dohledového centra M2C Space. Vzdálený dohled prostoru, odečtu energií či technologických procesů může uspořit značnou část výdajů na provoz. Navíc pokud bychom službu zkombinovali ještě se sledováním a vyhodnocováním energií, úspora dále roste,“ vysvětluje Rýparová. Poptávka po zmiňovaných službách podle ní přetrvá v dalších měsících, kdy budou již budovy v plném provozu, protože firmy budou i nadále usilovat o úspory. „Česká republika je trochu opatrnější v zavádění technologických novinek v porovnání se Slovenskem, ale věříme, že koronavirová krize přiměje i konzervativní typ lidí nahlédnout více do budoucnosti a klást si otázky ohledně zvládnutí krize a nahrazování lidské síly. Obejít se více či méně bez lidské síly poskytuje výhody klientům, kteří s pomocí technologií zmodernizují provoz a ušetří náklady. Pro zaměstnance je to příležitost efektivnějšího uplatnění,“ říká Tereza Rýparová a jako příklad uvádí produkt nazvaný e-Reception, tedy technologické zařízení, které může v případě nepřítomnosti živé recepční její služby nahradit. Tuto elektronickou recepční lze umístit do jakéhokoli typu budovy a nastavit dle individuálních potřeb klientů. V minulosti jsme informovali o tom, že společnost chtěla e-Reception nabídnout i hotelům, v současnosti se však i kvůli obecnému vývoji na trhu zaměřuje spíše na průmyslové a logistické areály, kde cítí větší obchodní potenciál a kde není třeba tolika úprav a složitého napojování na mnoho různých systémů.

Foto: Shutterstock.com

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Kiwi.com poskytne za zrušené lety kredity

Prodejce letenek, společnost Kiwi.com, vyčlení 60 milionů korun z vlastních zdrojů, aby po mnoha měsících čekání vrátila svým zákazníkům peníze za lety zrušené kvůli pandemii covidu-19. Lidé však nedostanou peníze přímo, ale jako kredit na nákup...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Čedok pokračuje se Smartwings

Letecká společnost Smartwings a cestovní kancelář Čedok podepsaly smlouvu na zajišťování letecké dopravy na další rok. Od listopadu tak budou klienty nejstarší české cestovní kanceláře dopravovat i nadále na Kanárské ostrovy, do Egypta, na Madeiru a desítek dalších...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Hostů na Slovensku přibylo, chybí ale cizinci

Služeb hotelů a dalších ubytovacích zařízení na Slovensku v červenci využilo více hostů než ve stejném období loni, jejich počet byl ale i letos nižší než před koronavirovou krizí. Do země jezdí výrazně méně turistů ze zahraničí. Vyplývá...

Číst více