Data, která je třeba sledovat s postupným návratem poptávky

Shutterstock.com Shutterstock.com

Ačkoli se může zdát předčasné a možná i příliš optimistické zabývat se nyní sledováním tržních dat a indikátorů popisujících budoucí poptávku, domnívám se, že právě nyní je nejvyšší čas nastavit plán sběru a analýzy informací umožňující v následujících týdnech a měsících efektivně reagovat, či ještě lépe předvídat, očekávané výkyvy v poptávce, tak jak se postupně začnou rušit omezení v oblasti cestovního ruchu. Které hlavní otázky bychom měli mít na paměti a znát na ně odpovědi?

Poptávka na trhu:

Jak se dnes změnila? Data zaměřená do budoucnosti, objemy vyhledávání a potenciální budoucí výkyvy poptávky způsobené přeplánováním událostí a konferencí jsou dobrým příkladem.

Zdrojové trhy:

Které trhy jsou nyní otevřené a kdy ostatní naznačují, že omezení budou zrušena? Které segmenty a kanály stále přinášejí rezervace? Důležitá je znalost klíčových dat, kdy zdrojové trhy začnou fungovat, abychom mohli s předstihem naplánovat marketingové aktivity.

Stávající a noví klienti:

Existuje nějaký nový potenciální zákazník nebo segment, kterého mohu oslovit? Kolik z vašich stávajících zákazníků začalo rezervovat? Sníženou poptávku je možné využít k oslovení nových potenciálních partnerů.

Viditelnost (vizibilita):

Co dělají vaši konkurenti? Začali již komunikovat a aktivovali speciální nabídky? Je vaše komunikace dostatečně odlišná? Pokud konkurence zatím vyčkává, dává mi včasná reaktivace marketingových aktivit určitý náskok.

Vedle standardních indikátorů poptávky je vhodné zmapovat též možné důvody, proč lidé mohou chtít cestovat nebo navštívit hotel. Mnoho lidí v rámci i malého regionu prostě bude chtít změnit prostředí. Přemýšlejte o různých stimulech, které mohou potenciální hosty motivovat.

Možné důvody pro klasickou turistiku:

  • delší pobyty v místě bydliště, ale mimo domov
  • výlety
  • malá rodinná setkání
  • odpočinek ve dvou
  • Možné důvody pro služební cestu:
  • osobní jednání
  • cesty pracovníků ve zdravotnictví, vědeckých nebo státních zaměstnanců
  • teambuilding

Výsledkem interpretace informací by měl být efektivní plán, který nezůstane pouze u speciální nabídky v podobě nízké ceny, což je vždy velmi lákavá možnost, neboť velmi rychle zabere, ale ne na dlouho. Práce s cenou a nabídkami je jen jednou z důležitých součástí komplexního plánu, který by měl zohlednit minimálně následující okruhy:

Obsazenost

Pouze 17 % respondentů v průzkumu HSMAI uvedlo, že má plnou důvěru ve svoji předpověď obsazenosti. Proto je zásadní zaměřit se na identifikaci základní úrovně obsazenosti (bodu zvratu) pro každou fázi obnovy poptávky. Nezapomeňte kontrolovat příslušné vládní pokyny a realisticky plánujte počet hostů, o kterém se domníváte, že je dosažitelný.

Poptávka

Sledujte průběžně veškeré změny na místních nebo regionálních trzích, které by mohly vyvolat nárůst nebo pokles poptávky. Buďte připraveni změnit své ceny okamžitě. Při očekávaném převisu nabídku pečlivě stanovte své ceny tak, aby pro potenciální hosty představovaly přidanou hodnotu.

Délka pobytu

Přemýšlejte o tom, jak nalákat nebo odměnit hosty na základě délky jejich pobytu. Zvažte výraznější slevy na dlouhodobé pobyty nebo přidejte benefity, jako jsou lázeňské kredity nebo upgrade pokoje. Lze též cílit např. na rodiny s dětmi, které mohou využít jiných než ubytovacích služeb jako např. wellness, golf, bazén apod.).

Upselling a balíčky

Využijte vše, co váš hotel a místo nabízí. Sestavte seznam výletů, služeb a zážitků, které může recepce nebo rezervační oddělení použít pro upselling. Pokud jste blízko letiště, nabídněte hostům kyvadlový transfer. Pokud máte restauraci nebo bar, propagujte happy hours. Partnerství s místními podniky je takto výhodné pro všechny.

Typ hosta

Buďte opatrní při segmentaci ceny podle typu hosta. Všichni hosté (turisté i business cestující) budou méně ochotní utrácet než dříve. Zvažte proto počáteční snížení cen, čímž si otestujete senzitivitu poptávky, a poté ceny postupně zvyšujte za případného zahrnutí dodatečných služeb.

Opakovaní hosté

Zvažte, jaké jsou nejlepší ceny, které můžete nabídnout věrným a opakovaným hostům při rezervaci hotelu.

Využijte své CRM k segmentaci, personalizaci a zacílení komunikace a speciálních nabídek jak na členy věrnostního programu, tak hosty, kteří mají historii opakovaných rezervací, jako „poděkování“.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Hostů na Slovensku přibylo, chybí ale cizinci

Služeb hotelů a dalších ubytovacích zařízení na Slovensku v červenci využilo více hostů než ve stejném období loni, jejich počet byl ale i letos nižší než před koronavirovou krizí. Do země jezdí výrazně méně turistů ze zahraničí. Vyplývá...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Spor o podporu incomingu: zakopou ACK ČR a MMR tomahawk?

Jedno z tradičních klišé říká, že o peníze jde až v první řadě. Mediální přestřelka, která se v posledních týdnech strhla mezi Asociací cestovních kanceláří ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj, tuto úvahu podporuje. Zároveň ale relativizuje. Přestože jádrem sporu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vznikne nová norma pro online platformy pro rezervaci ubytování?

Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) zvažuje vytvoření nového pracovního bodu, jehož účelem by byl vznik normy pro online platformy pro rezervaci ubytování vedoucí ke standardizaci jejich provozu.

Číst více