Činnost v zimě přerušilo dvakrát více restaurací

Shutterstock.com Shutterstock.com

Činnost letos v zimě podle výrobce pokladních systémů Storyous přerušilo dvakrát více gastronomických podniků, než je obvyklé. Běžně na zimní sezonu zavírá asi osm procent zařízení. Zároveň od října do ledna vzrostl počet uzavřených provozů, nikoliv jen pozastavených, proti několikaletému průměru o třetinu, sdělil ředitel Storyous Igor Třeslín. Pokladní systémy společnosti zpracovávají 18 procent obratu českého gastronomického odvětví.

Podle Třeslína má na současném stavu gastronomie velký podíl stát, který mění pravidla pro podnikání. Řešením by mohlo být částečné otevření podniků za přísných opatření, dodal.

Běžně v oboru Horeca (hotely, restaurace, kavárny) podle Třeslína zanikne až čtvrtina provozů ročně, což znamená zhruba dvě procenta měsíčně. Odvětví bylo ale dosud stabilní a přibližně stejné množství podniků zase vzniklo. Z podniků, se kterými Storyous spolupracuje, za měsíc běžně skončilo asi 1,2 procenta. V důsledku druhé vlny pandemie a dalšího nuceného uzavření tu od října do ledna firma zaznamenala nárůst o třetinu.

Tržby gastronomických zařízení podle statistik Storyous v lednu dosáhly v meziročním srovnání 40 procent, v únoru 37 procent. Nejhůře jsou na tom bary, vinárny a další podniky zaměřené na noční život. Často podle Třeslína nemají kuchyň a nemohou prodávat přes výdejní okno. Tržby u nich za leden a únor byly meziročně o 77 procent nižší.

„Je smutné, že náš stát rok od vypuknutí pandemie dosud nepřišel se systémem, který by finančně nelikvidoval obchodníky a restauratéry. Ze vzorku dat našich klientů to jednoznačně vyplývá, a přestože se mnohým z nich podařilo přenastavit způsob fungování tak, aby v dnešní nelehké době přežili, není to pravidlem obecným, či pro všechny,“ řekl Třeslín.

Česká vláda by se podle Třeslína mohla inspirovat v zahraničí. Například ve Španělsku, které je na tom podle něj v počtu nakažených podobně jako ČR, mají všechny podniky a obchody alespoň částečně otevřeno.

Firma Storyous loni spustila projekt na online objednávání jídla OneMenu a v praxi se podle Třeslína osvědčila. Počet objednávek se každý měsíc zvyšuje minimálně o pětinu v případě, že se porovnává stejný vzorek restaurací.

Nejnovější články z rubriky Data/Analýzy

Foto: Shutterstock.com

Zimní volno: Češi chtějí hlavně na vzduch!

Strávit zimní dovolenou v České republice plánuje podle listopadového průzkumu agentury CzechTourism 43 % Čechů. Do zahraničí by rádo vycestovalo 27 % respondentů. Ukázalo se rovněž, že většina našinců se chce věnovat aktivnímu pohybu na čerstvém vzduchu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Pod taktovkou VŠPJ o podnikání v turismu během pandemie

Včerejší druhé odborné online diskusní setkání ze série „Na slovíčko...", které připravila Katedra cestovního ruchu Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ), bylo věnováno problematice podnikání v cestovním ruchu v pandemii.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Hotelům na Slovensku v září přibylo hostů

Ubytovatelé na Slovensku se za letošním zářím mohli ohlížet s mírně spokojeným úsměvem. Oproti loňsku jim v daném období přibyla šestina hostů. Pro úsměv „od ucha k uchu“ ale důvod nebyl – k vyrovnání hodnot z roku 2019 chyběla ještě...

Číst více