České skiareály před zimou investovaly miliardu

Foto: CzechTourism Tuzemské skiareály před zimou investovaly téměř miliardu korun do svého rozvoje a zkvalitnění služeb Foto: CzechTourism

Provozovatelé tuzemských horských středisek věří, že i přes stoupající počty nakažených nebudou muset své provozy zavřít. Do rozvoje areálů, zlepšení komfortu a zkvalitnění služeb investovali bezmála miliardu korun. Návštěvníci se musí připravit na mírné zdražení, průměrná cena denního skipasu se bude pohybovat kolem 700 korun. Zaznělo to na dnešní tiskové konferenci Asociace horských středisek ČR (AHS). Agentura CzechTourism chce návštěvnost skiareálů podpořit svými aktivitami na domácím trhu i v zahraničí.

„Pevně věřím, že letošní sezona proběhne bez zásadnějších omezení,“ uvedla prezidentka AHS Kateřina Neumannová a připomněla, že loni měly tuzemské skiareály v důsledku protikoronavirových otevřeno pouhých devět dní v prosinci, v důsledku čehož přišly prakticky o veškeré tržby. Ty se v běžných předcovidových zimách pohybovaly kolem 3,5 mld. korun. Připomeňme, že vláda na pomoc skiareálům připravila dotační program COVID – Sport III Lyžařská střediska, z kterého si podle Neumannové tři stovky středisek rozdělily podporu ve výši 0,86 mld. korun, tedy 15-50 procent z průměrných nákladů minulých let. Zbylé náklady museli provozovatelé pokrýt formou úvěrů, šetření či propouštění, případně museli odložit plánované investice.  „Loňská zimní sezona byla pro všechny velmi smutná, přesto ale ukázala jednu pozitivní věc – Češi mají hory rádi a přijeli tam strávit čas, i když byly vleky zavřené,“ poznamenala k uplynulé zimě prezidentka AHS.

Bezpečné hory

Podobná situace jako v loňském roce by se už letos podle ředitele AHS Libora Knota neměla opakovat a k uzavření skiareálů by nemělo dojít. „My si dlouhodobě myslíme, že horská střediska jsou z hlediska covidu bezpečná a po stránce hygienických opatření na zimu připravená,“ uvedl Knot. Ve spolupráci s ministerstvy zdravotnictví a průmyslu a obchodu nyní vznikají specifická pravidla pro lyžařské areály, která by podle Knota měla být jasná a čitelná. Jednotliví provozovatelé také zavádějí interní „covid koncepce“. Obecně lze říct, že pravidla budou vycházet z režimu OTN (tedy prokazování bezinfekčnosti očkováním, testem či prodělanou nemocí) a pro ubytovací a stravovací služby budou samozřejmě platit pravidla nastavená celorepublikově. „Pro očkované nebudou existovat žádná významnější omezení. Nechceme omezovat kapacitu lanovek ani další věci,“ dodal Knot. Z průzkumu, který se nechala AHS udělat, prý vyplynulo, že drtivou většinu potenciálních návštěvníků tato opatření od cest na hory neodradí. „My jsme připravení a pokud budeme všichni zodpovědní, věřím, že se na horách potkáme a užijeme si je ve zdraví,“ dodal ředitel AHS.

Miliardové investice

Průvodním jevem optimismu majitelů a provozovatelů tuzemských skiareálů je výše investic do příprav na zimní sezonu. „Byli jsme sami překvapeni, když jsme sečetli, že celkové investice se blíží jedné miliardě korun,“ uvedl Libor Knot a dodal, že do této sumy jsou započítány i některé investice nerealizované v loňském roce. „Většina letošních investic šla do bezpečnosti, komfortu a kvality služeb,“ řekl Knot. Zcela nová lanová dráha by měla být otevřena na Červenohorském sedle, ve většině ostatních areálů směřovaly prostředky do zvýšení bezpečnosti lyžařů, výstavby nových sjezdových tratí, umělého osvětlení, skicrossových úprav (např. na Ještědu, Dolní Moravě, Lipně, Králickém Sněžníku, Špičáku, Klínovci či v Malé Úpě. Podobně jako v minulých letech byly prostředky věnovány i do nákupu či modernizace technologií, tedy do zasněžovacích systémů nebo strojů na úpravu tratí. K tomu podle Knota došlo třeba v Bílé, na Dolní Moravě, Králickém Sněžníku, Lipně, Malé Úpě, Monínci, ve Skiareně Jizerky či na šumavském Špičáku. V dalších střediscích bylo investováno do online prodeje skipasů, věrnostních programů či samoobslužných pokladen, jinde došlo ke zkvalitnění gastroprovozů, ubytovacích služeb, infocenter, lyžařských škol, půjčoven atd. Za perspektivní pak Knot označil budování akumulačních nádrží sloužících při umělém zasněžování.

Trendem víceúrovňové ceny skipasů

Většinu návštěvníků horských středisek samozřejmě zajímají ceny skipasů. Podle Libora Knota se letos musejí připravit na jejich mírný nárůst. „Promítne se do nich jednak loňská zrušená zima, ale zejména aktuálně se zvyšující ceny elektřiny a dalších energií či materiálů, mzdové náklady a další vstupy,“ vysvětlil. Trendem je podle Knota přesun k tzv. víceúrovňovým cenám, jejichž výše se odvíjí mj. od času čerpání nebo způsobu pořízení. Zimní střediska mohou touto cestou lépe regulovat svoji vytíženost, zákazníci naopak získávají příležitost, jak ušetřit – průměrný rozdíl je prý 15-20 procent. Oproti uplynulé zimě, kdy se pohybovala kolem 650 korun za den, by měla letos průměrná cena skipasu podle Libora Knota vzrůst zhruba o 10-15 procent. „Nejde ale říct, že ke zdražení přistoupí všechny skiareály,“ dodal ředitel AHS.

Sedm milionů do kampaní

Ke zdárnému průběhu letošní zimní sezony chce svými aktivitami přispět také agentura CzechTourism. Jak na dnešní tiskové konferenci informoval František Reismüller, ředitel odboru zahraničních zastoupení a marketingu agentury CzechTourism, spouští nyní národní turistická centrála marketingové kampaně s cílem přilákat na české hory zahraniční turisty. „Jako první bude v polovině listopadu spuštěna online kampaň v Německu na nejnavštěvovanějších internetových stránkách pro zimní dovolenou Skigebiete-Test.de a na specializovaném portálu Schneehoehen.de,“ uvedl Reismüller a doplnil, že nejmasivnější zahraniční kampaň je plánována na polském trhu, kde poběží televizní kampaň a online kampaň zaměřená na sjezdové lyžování, běžkaře i zimní doplňkové aktivity (např. sáňkařské trasy pro děti apod.). Další marketingové aktivity budou cílit na potenciální návštěvníky ze Slovenska či ze zemí Beneluxu.

Pro tuzemské turisty je na cestovatelském portálu Kudy z nudy připraven tematický obsah na speciální landing page Na hory, kde uživatelé najdou aktuální sněhové zpravodajství, informace z jednotlivých zimních středisek či tipy kam vyrazit za zimními radovánkami. Českou klientelu má dále oslovit patnáctidílný seriál Užít Česko, který na TV Óčko představí ideální místa na aktivní dovolenou z celého Česka. Ve spolupráci s karavanistkou Klárou Hájek Velínskou pak chystá CzechTourism zimní trip seriálu „3×7 karavanem po Česku“, který prověří, do jakých českých kempů je možné vyrazit i v zimě.

Celkem plánuje CzechTourism do marketingových aktivit propagujících české hory investovat minimálně 7 milionů korun, z toho valnou většinu v zahraničí, uvedl František Reismüller.

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více
Foto: Hradec Králové Region Convention Bureau

Královéhradecký kraj? Firemní akce od A do Z

Na pořádání konferencí, seminářů, workshopů, eventů či teambuildingů jsme tu my. A s námi v tom jede více než 50 partnerů z celého kraje! Společně vám vaši velkou i malou firemní akci připravíme na míru, a to včetně pestré nabídky doprovodných...

Číst více
Foto: Martin Peterka

Východní Morava – inspirující místo pro výjimečná setkání

Autentický region Východní Morava by se vám měl dostat do hledáčku míst, pokud hledáte opravdový zážitek pro své pracovní partnery. Jeho jedinečnost a pestrost pramení ze spojení oblastí – Kroměřížska, Slovácka, Valašska, Zlínska a Luhačovicka.

Číst více