Certifikace je jen prvním krokem

V mnoha ohledech jsou jižní Čechy v cestovním ruchu vzorem. Jsou hojně navštěvované a řadu novinek v oboru zkouší mezi prvními. Navíc se nebojí inspirovat u zahraničních sousedů. A stejně tak se kraj stává příkladem toho, jak může kategorizace a certifikace destinačního managementu vypadat v téměř ideální podobě. Pojďme si ji představit…

Destinační management na území Jihočeského kraje zajišťuje celkem 12 společností. Které to jsou? Na krajské úrovni je to samozřejmě Jihočeská centrála cestovního ruchu v čele s dlouholetým ředitelem Jaromírem Poláškem. Ta poté zastřešuje a úzce spolupracuje se zbývajícími destinačními managementy v kraji, které fungují na úrovni oblastních DMO. Poslední úroveň kategorizace, kterou tvoří lokální společnosti, pak v kraji v tuto chvíli není.

Kdo a kde

Kraj je tedy rozdělen do jedenácti přesně vymezených oblastí, které se nijak nepřekrývají, ale naopak na sebe navazují a tvoří společně jeden celek (viz mapa). Zatímco vloni touto dobou bylo několik málo obcí mimo tuto kategorizaci, nyní již všechny spadají do konkrétní organizace. Co to znamená? „Konečně se v území ví, na koho se obrátit tak, aby se informace dostaly do vyšší úrovně. I malý podnikatel se tak má šanci dostat například do nabídky kraje,“ vysvětlil Jaromír Polášek a dále ke kategorizaci a certifikaci destinačního managementu v regionu dodal: „Vzhledem k tomu, že na území Jihočeského kraje funguje tento sytém již od konce roku 2015, je u nás základním pilířem spolupráce na produktech cestovního ruchu, na marketingu, ale i na komunikaci s územím.“ Jinými slovy se jedná o první krok k vybudování pevně dané struktury, která má svůj řád a náležitosti. Ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu však připustil, že ještě mnoho kroků do cíle chybí. Do budoucna totiž bude třeba dále nastavit systém řízení a zajistit stabilní financování.

Destinační management na území Jihočeského kraje zajišťuje celkem 12 společností.

Podobně to vidí i produktový manažer Turistické oblasti Budějovicko Tomáš Polanský: „Projekt je dobrým krokem pro organizaci a přehled funkční struktury cestovního ruchu. Jsme na začátku a je potřeba ho stále vyvíjet, aby sloužil zejména ke zlepšování cestovního ruchu a nebyl pouze administrativní zátěží. Vidím ještě dlouhou cestu v tom, aby to fungovalo dle našich představ,“ podotkl.

Tab.: Seznam DMO v Jihočeském kraji včetně jejich kategorie a stavu certifikace

Turistická oblast Název DMO Kategorie Stav certifikace Web
Jihočeský kraj Jihočeská centrála cestovního ruchu krajská certifikováno
od 28. 6. 2018
www.jccr.cz
Toulava TOULAVA, o. p. s. oblastní certifikováno
od 29. 6. 2018
www.toulava.cz
PodKletí Jihočeský venkov, z. s. oblastní certifikováno
od 31. 10. 2018
www.jihoceskyvenkov.cz
Novohradsko-Doudlebsko Novohradsko-Doudlebsko, z. s. oblastní certifikováno
od 31. 10. 2018
www.novohradsko-doudlebsko.cz
Třeboňsko Turistická oblast Třeboňsko, z. s. oblastní certifikováno
od 31. 10. 2018
www.trebonsko.cz
Šumavsko PRO Šumavsko, z. s. oblastní certifikováno
od 29. 1. 2019
www.sumavsko.cz
Lipensko Turistický spolek Lipenska oblastní certifikováno
od 29. 1. 2019
www.tslipenska.cz
Budějovicko Českobudějovicko-Hlubocko, z. s. oblastní certifikováno
od 11. 4. 2019
www.cb-hl.cz
Písecko-Blatensko Píseckem, s. r. o. oblastní certifikováno od 19. 12. 2019 www.piseckem.cz
Český Krumlov region DMO Český Krumlov, z. s. oblastní pouze na úrovni krajské certifikace www.ckfond.cz
Česká Kanada Destinační management Česká Kanada, z. s. oblastní pouze na úrovni krajské certifikace www.ckanada.cz
Prácheňsko DS Prácheňsko, z. s. oblastní pouze na úrovni krajské certifikace www.prachensko.eu

Zdroj dat: CzechTourism a JCCR
 

Systém pomáhá

Co se týká samotné certifikace, v tabulce můžete jasně vidět, že ze zmíněných 12 destinačních managementů jich je v současné chvíli certifikováno hned devět. „Projekt vnímáme pozitivně, a to především díky nástrojům a produktům, které jsou založeny na osvědčených postupech, poznatcích i strategiích, což vede ke zvýšení relevantnosti a zvýšení úrovně profesionality,“ nastínila Klára Sochorová, předsedkyně PRO Šumavsko, a doplnila: „Sjednocená certifikace může prohloubit povědomí a zastřešit práci samotných DMO.“ Přestože se dle ní jedná o poměrně časově náročný proces, pro nějž je třeba získat vcelku zásadní množství dat, certifikaci vnímá jako informačně a ekonomicky přínosnou pro efektivní fungování destinace. Napomáhá totiž výměně cenných strategických informací a znalostí mezi jednotlivými DMO, což zlepšuje manažerskou efektivitu a organizaci práce.

Turistické oblasti jižních Čech

 Turistické oblasti jižních Čech

Zdroj dat: Jihočeská centrála cestovního ruchu
 

V nastavování se pokračuje

Tomáš Polanský si kromě monitoringu a sběru dat zase od certifikace slibuje nastavení procesů, které půjdou automatizovat a také rozdělení kompetencí v rámci jednotlivých úrovní řízení cestovního ruchu. „Zároveň by měla přinášet i nějaké benefity pro certifikované organizace, které se budou podílet na koordinaci cestovního ruchu – zejména tedy formou příspěvků v dotačních programech,“ doplnil. Souhlasí ale s tím, že na celém procesu certifikace je pravděpodobně nejnáročnější personální zajištění. Destinační společnosti, respektive jejich pracovníci, musejí všechna data manuálně zapisovat, což zabere poměrně dost času. „Velmi by ulehčilo práci, kdybychom měli on-line nástroj, kam půjde data zapisovat a následně budou údaje využívány i k dalším úkonům,“ vysvětlil. Doufá proto, že tou nejtěžší částí procesu byla první certifikace. „Věřím, že další žádost bude o něco rychlejší a snadnější. Dále by bylo dobré si nastavený proces vyhodnotit a říct si, jak si můžeme vzájemně celorepublikově pomoci a například dlouhodobě společně sledovat data,“ řekl Tomáš Polanský a dodal: „Myslíme si, že není zapotřebí, aby každá destinace měla svůj vlastní web pro návštěvníky. Jde to řešit i jiným způsobem, kdy nás zaštítí krajská destinace, jelikož i návštěvník jede spíše do jižních Čech než do konkrétní destinace.“

To jen dokládá, že nastavování fungování celého systému je i v jižních Čechách spíše na začátku.

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Královéhradeckém kraji

V předposledním dílu letošního seriálu věnovaného analýze demografických charakteristik a spotřebního chování domácích i zahraničních turistů navštěvujících jednotlivé kraje České republiky se vypravíme na Královéhradecko. Zaměříme se na návštěvníky, kteří do kraje přijížděli v letech 2018 a 2019, tedy...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Libereckém kraji

Jeden z posledních dílů našeho letošního seriálu vás zavede na Liberecko. Seznámíte se s demografickými charakteristikami a spotřebním chováním =domácích i zahraničních návštěvníků, kteří do tohoto kraje mířili v letech 2018 a 2019, tedy před příchodem koronavirové pandemie. Jako vždy vyjdeme...

Číst více
Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více