Budou nás obsluhovat roboti?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Aktuální koronavirová situace, která se silně dotkla cestovního ruchu, hotelnictví, lázeňství a gastronomie, vyvolává potřebu hledat nová inovativní řešení současného stavu. Jednou z možných cest je urychlená implementace moderních technických systémů a technologických postupů. Využití personálních robotů je pak krokem, který logicky vyplývá ze současného stavu rozvoje vědy a techniky a zároveň odráží potřebu alespoň částečně eliminovat negativní dopady koronavirové krize.

 

Co je to personální robot?

Čeština obohatila svět jen o málo univerzálně používaných slov. Zřejmě tím nejznámějším celosvětově používaným slovem je robot, které v roce 1921 použil Karel Čapek, na radu svého bratra Josefa, v dramatu R. U. R. Slovo robot zde označovalo umělé bytosti. V dnešní době lze roboty obecně dělit na průmyslové a personální (humanoidní). Speciálním druhem jsou roboti typu android, resp. humanoid. Jedná se o roboty, kteří jsou z určité míry podobní člověku.

V čem lze spatřovat možné využití osobních robotů v hotelnictví?

Možnosti využití robotů v hotelnictví a gastronomii jsou široké. Mohou sloužit například na recepcích, kde provádějí check-in a check-out a zajišťují základní komunikaci s hotelovými hosty. Mohou také fungovat jako concierge, kdy odpovídají na dotazy hostů, poskytují informace o okolí, kulturních a společenských akcích apod. Existují už příklady uplatnění robotů v gastronomických službách, a to jako technologická podpora těch procesů, které jsou spojeny s rizikem poranění či úrazu. Mohou tedy smažit, grilovat a provádět další jednoduché kuchařské úkony.

Jaké jsou důvody pro?

Dnes je jedním z důležitých důvodů pro zavedení personálních robotů jejich využití tam, kde dochází k přímému kontaktu personálu hotelu s jeho návštěvníky. Tím je možné alespoň částečně eliminovat možnost přenosu nakažlivých onemocnění. Dalším důvodem je nahrazení živého personálu a v souvislosti s tím eliminace chyb lidského faktoru a v budoucnosti i snížení nákladů. Roboti mohou také vyhovovat části hotelových hostů s malou potřebou personální interakce. Roboti mohou být rovněž velmi užiteční z hlediska marketingu. Dokážou velmi efektivně a precizně sledovat spotřební chování opakovaných zákazníků a vytvářet agregované databáze preferencí a potřeb všech zákazníků hotelu.

Jaké jsou důvody proti?

V podstatě jsou dva důvody, které prozatím širší využití robotů v hotelnictví omezují. Tím prvním je technická nedokonalost a omezenost funkcí, které mohou prozatím vykonávat. Druhým důvodem je cena. Ta je v současné době ještě příliš vysoká, takže masivní zavádění robotů z důvodů snižování nákladů není prozatím příliš reálné.

Dosavadní zkušenosti

Pokud se nám v současné době zdá představa personálních robotů v hotelnictví jako iluzorní a fantaskní, stačí si připomenout funkci autopilota v letadle, což je de facto robot. Nebo rychlost, s jakou se vyvíjejí autonomní automobily. Ve světě jsou dnes již známy úspěšné pokusy o zařazení personálních robotů do oblasti hospitality, a to především v technologicky nejvyspělejších státech, jako jsou USA či Japonsko. Není tak zřejmě daleko doba, kdy se s nimi budeme moci setkávat i u nás.

 

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Instagram Messenger API nově pro všechny firemní účty!

Dlouho očekávaná novinka je tady. Na poslední červnové F8 Refresh konferenci Facebook informoval, že pro všechny firemní účty bude dostupný Instagram Messenger API.

Číst více
Foto: Letiště Praha

Stále více cestujících na pražském letišti

Na Letišti Václava Havla Praha bylo podle aktuálních statistik letos v červnu odbaveno téměř 289 tisíc cestujících. Jde o nárůst o více než 650 procent oproti loňskému roku, kdy se provoz začínal po první vlně pandemie onemocnění COVID-19...

Číst více

Tržby cestovních kanceláří rostou jen pozvolna

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) předpokládá, že cestovní kanceláře (CK) letos dosáhnou tržeb za prodej zájezdů a spojených cestovních služeb nejvýše 20 miliard korun, o deset miliard korun vyšších než loni. Tržby v příštím roce by mohly být...

Číst více