Budou nás obsluhovat roboti?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Aktuální koronavirová situace, která se silně dotkla cestovního ruchu, hotelnictví, lázeňství a gastronomie, vyvolává potřebu hledat nová inovativní řešení současného stavu. Jednou z možných cest je urychlená implementace moderních technických systémů a technologických postupů. Využití personálních robotů je pak krokem, který logicky vyplývá ze současného stavu rozvoje vědy a techniky a zároveň odráží potřebu alespoň částečně eliminovat negativní dopady koronavirové krize.

 

Co je to personální robot?

Čeština obohatila svět jen o málo univerzálně používaných slov. Zřejmě tím nejznámějším celosvětově používaným slovem je robot, které v roce 1921 použil Karel Čapek, na radu svého bratra Josefa, v dramatu R. U. R. Slovo robot zde označovalo umělé bytosti. V dnešní době lze roboty obecně dělit na průmyslové a personální (humanoidní). Speciálním druhem jsou roboti typu android, resp. humanoid. Jedná se o roboty, kteří jsou z určité míry podobní člověku.

V čem lze spatřovat možné využití osobních robotů v hotelnictví?

Možnosti využití robotů v hotelnictví a gastronomii jsou široké. Mohou sloužit například na recepcích, kde provádějí check-in a check-out a zajišťují základní komunikaci s hotelovými hosty. Mohou také fungovat jako concierge, kdy odpovídají na dotazy hostů, poskytují informace o okolí, kulturních a společenských akcích apod. Existují už příklady uplatnění robotů v gastronomických službách, a to jako technologická podpora těch procesů, které jsou spojeny s rizikem poranění či úrazu. Mohou tedy smažit, grilovat a provádět další jednoduché kuchařské úkony.

Jaké jsou důvody pro?

Dnes je jedním z důležitých důvodů pro zavedení personálních robotů jejich využití tam, kde dochází k přímému kontaktu personálu hotelu s jeho návštěvníky. Tím je možné alespoň částečně eliminovat možnost přenosu nakažlivých onemocnění. Dalším důvodem je nahrazení živého personálu a v souvislosti s tím eliminace chyb lidského faktoru a v budoucnosti i snížení nákladů. Roboti mohou také vyhovovat části hotelových hostů s malou potřebou personální interakce. Roboti mohou být rovněž velmi užiteční z hlediska marketingu. Dokážou velmi efektivně a precizně sledovat spotřební chování opakovaných zákazníků a vytvářet agregované databáze preferencí a potřeb všech zákazníků hotelu.

Jaké jsou důvody proti?

V podstatě jsou dva důvody, které prozatím širší využití robotů v hotelnictví omezují. Tím prvním je technická nedokonalost a omezenost funkcí, které mohou prozatím vykonávat. Druhým důvodem je cena. Ta je v současné době ještě příliš vysoká, takže masivní zavádění robotů z důvodů snižování nákladů není prozatím příliš reálné.

Dosavadní zkušenosti

Pokud se nám v současné době zdá představa personálních robotů v hotelnictví jako iluzorní a fantaskní, stačí si připomenout funkci autopilota v letadle, což je de facto robot. Nebo rychlost, s jakou se vyvíjejí autonomní automobily. Ve světě jsou dnes již známy úspěšné pokusy o zařazení personálních robotů do oblasti hospitality, a to především v technologicky nejvyspělejších státech, jako jsou USA či Japonsko. Není tak zřejmě daleko doba, kdy se s nimi budeme moci setkávat i u nás.

 

Autor

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více