Výzkumná a další tvůrčí činnost na kterékoli perspektivní vysoké škole je nedílnou a nepostradatelnou součástí jejího akademického života. Vysoká škola hotelová v Praze (VŠH) vnímá výzkumné aktivity nejen jako prostor pro návrh a realizaci pozitivních inovací stávajících systémů, procesů a produktů v sektorech hotelnictví, gastronomie, lázeňství a cestovního ruchu, ale mimo jiné také jako prostor pro kontinuální zvyšování kvality studia svých studentů.
Akademičtí pracovníci zainteresovaní do národních i mezinárodních výzkumných projektů mohou v podstatě okamžitě předávat nové poznatky a výsledky, pokud to podmínky dovolí, svým studentům, kteří je budou schopni po svém absolvování neprodleně uvádět do praxe. Dalším, neméně podstatným efektem výzkumné činnosti, je činnost publikační, díky které mají k výsledkům výzkumu a inovačních činností přímý přístup nejen studenti, ale také zástupci odborné veřejnosti včetně pracovníků podniků z relevantních sektorů.
Výzkumná a další tvůrčí činnost VŠH, jako profesně orientované vysoké školy, je z velké části založena na intenzivní spolupráci s praxí, ať již jí jsou jednotlivá ubytovací a stravovací zařízení nebo další subjekty působící v cestovním ruchu, orgány obcí a krajů či resortní ministerstva nebo národní centrála cestovního ruchu. Důležitým prvkem je také spolupráce s dalšími vysokými školami a výzkumnými pracovišti v České republice a v zahraničí.
Jednotlivé dlouhodobější výzkumné záměry jsou na VŠH realizovány v rámci výzkumných týmů. Ty sestávají z pracovníků různých odborných kateder školy tak, aby byl vždy dostatečně pokryt interdisciplinární charakter dílčích výzkumných a inovačních projektů. Aktuálně jsou na VŠH ustaveny tři aktivní výzkumné týmy naplňující své výzkumné záměry a cíle. Jsou to:
- výzkumný tým „Management destinací cestovního ruchu a lázeňství“,
- výzkumný tým „Modelování, simulace a optimalizace systémů a procesů podniků v oboru hospitality“,
- výzkumný tým „Hospitality Marketing Management“.
Jejich činnost je patrná mimo jiné také z témat výzkumných a inovačních projektů, které se na VŠH realizují a realizovaly v posledních pěti letech. Z řady přibližně dvaceti výzkumných a inovačních projektů spadajících do uvedeného období je možné uvést například mezinárodní projekt „Health & Well-being in Tourism Destination“, národní projekty „Výzkum domácího a příjezdového zahraničního cestovního ruchu ve vztahu k zmírnění společensko-ekonomických disparit“ a „Vliv místních poplatků na rozvoj cestovního ruchu“ nebo projekty realizované pro konkrétní zadavatele z praxe „Modelování a optimalizace podnikových procesů Clarion Hotel Prague City“, „Analýza přínosů cestovního ruchu a strategie rozvoje cestovního ruchu v Českém Krumlově“, „Návrh marketingových opatření pro posílení návštěvnosti hotelu Horizont“, „Nová tvář Hotelu Stein“, „Řízení nákladů střediska Food & Beverage Aquapark“, „Měření efektů cestovního ruchu v obci Lipno nad Vltavou“, „Optimalizace stravovacích služeb pro zaměstnance AGC při respektování různorodosti pracovních činností“ nebo „Návrh dlouhodobého záměru rozvoje cestovního ruchu v Plzni na období 2013–2017″.
Jedním z výstupů výzkumné a další tvůrčí činnosti akademických pracovníků je také činnost publikační, ať se již jedná o tvorbu odborných článků určených pro mezinárodní vědecké konference, národní i mezinárodní odborné časopisy, nebo tvorbu odborných knih vydávaných prostřednictvím renomovaných vydavatelství apod. Co se týče právě odborných monografií, vyšly v posledních dvou letech akademickým pracovníkům vysoké školy na knižním trhu například následující tituly: „Řízení cestovního ruchu v České republice – minulost, současnost, budoucnost“, „Vybrané kapitoly z hotelnictví a gastronomie – svazek první: Gastronomické služby“, „Vše, co byste měli vědět o víně a nemáte se koho zeptat“, „Efekty cestovního ruchu na lokální úrovni – případová studie Lipno nad Vltavou“, „Kapitoly z personálního a interkulturního managementu“, „Inovace nabídky v hotelnictví na příkladu hotelu Stein“, „Vlivy ekonomické krize na změnu chování managementu hotelových a gastronomických zařízení“, „Strategický marketing – Strategie a trendy“, „Informační technologie – praktické aspekty strategického řízení v kontextu využívání“, „Etika jako součást společenské odpovědnosti firem hotelového průmyslu“, „Informační systémy v moderním personálním řízení“, „Gastronomie v toku času“ nebo „Rusko-český a česko-ruský slovník pro turismus, gastronomii, hotelnictví“.
VŠH vydává standardně třikrát ročně svůj vlastní recenzovaný vědecký časopis „Czech Hospitality and Tourism Papers“, ve kterém publikují své články nejen akademičtí pracovníci školy, ale z větší části také odborníci z dalších vysokých škol a organizací z České republiky a ze zahraničí. Časopis je vydáván v anglickém jazyce, má mezinárodní redakční radu složenou z poloviny ze zahraničních odborníků a je součástí mezinárodní databáze EBSCO.
Ambicí Vysoké školy hotelové v Praze je být v oblasti výzkumu, vývoje a inovací národním expertním centrem pro rozvoj systémů řízení hotelů, restaurací a destinací cestovního ruchu. Další aktuální informace týkající se výzkumných a inovačních projektů a jejich výstupů budeme i nadále zveřejňovat na stránkách tohoto časopisu.