Vyznáte se v MICE akcích?

Kongresový a incentivní cestovní ruch je lukrativní, zároveň ale komplikovanou disciplínou. Už proto, že jde o oblast značně širokou, zahrnující často velmi odlišné aktivity. Kdo chce potenciálu MICE trhu plně využít, musí se vyznat ve všech jeho nuancích. Praxe bohužel ukazuje, že i nejednomu profesionálovi činí potíž vyznat se v elementárních pojmech. Jak jste na tom vy? Umíte například popsat rozdíl mezi kolokviem a sympoziem? Pro osvěžení paměti přinášíme na následujících řádcích výklad některých pojmů z oblasti kongresového a incentivního turismu.

Pojem MICE

Pojem MICE je mezinárodně používaná zkratka, jejíž počáteční písmena nám značí čtyři anglická slova:

  • Meetings (= setkání, schůze),
  • Incetives (= incentiva, motivační pobyty),
  • Conventions (= kongresy/konference),
  • Exhibitions/Events (= výstavy/akce).

Trh MICE je součástí trhu cestovního ruchu, střetává se zde nabídka produktů MICE a poptávka po těchto produktech. Subjekty, které tvoří součást nabídky a poptávky produktů MICE jsou zákazníci, poskytovatelé a zprostředkovatelé služeb. Realizace a efektivní fungování této oblasti cestovního ruchu je velice náročné na jeho lokalizační a realizační předpoklady, proto je třeba se vztahem a vzájemným propojením těchto předpokladů zabývat.

Jednotlivé složky MICE

1. Setkání

Tento výraz je většinou používán v souvislosti s jednáním omezeného okruhu účastníků, mající pracovní, tematický nebo vědecký program. Setkání je možné rozdělit na semináře a kolokvia. Jejich charakteristika je následující:

Seminář (Seminary), coby forma kolektivního odborného studia, zahrnuje spojení přednášky nebo série přednášek s diskusí a dotazy posluchačů. V rámci seminářů se účastníci podrobněji seznamují s aktuálními problémy a úkoly, které jsou předmětem jejich praktické nebo teoretické činnosti.

Kolokvium (Colloquium) představuje nepravidelně pořádané neformální setkání osob zpravidla z akademického prostředí, jehož cílem je odborná výměna názorů a zjištění společných zájmů.

xe „2. Incentiva“xe „2. Incentiva“xe „2. Incentiva“2. Incentiva, xe „incentivní cestovní ruch (Incentives)“xe „incentivní cestovní ruch (Incentives)“xe „incentivní cestovní ruch (Incentives)“incentivní cestovní ruch

Tato forma cestovního ruchu, která se dá označit i jako nástroj motivačního managementu, je v praxi využita pro motivaci zaměstnanců firem a jejich ztotožnění se s cíli organizace. Nejčastější formou realizace incentivního cestovního ruchu je zájezd zaměstnanců placený organizací. Tento zájezd je formou odměny, nebo je využit při posilování jejich vzájemných vztahů a vztahu k firmě. Incentivní cestovní ruch často doplňují teambuildingové akce.

Akce incentivního cestovního ruchu se od klasických zájezdů liší tím, že skupina účastníků je uzavřená, služby mají vysokou úroveň a komplexnost, program obsahuje originální a nadstandardní prvky a pro každou akci je připravován individuálně. Z hlediska organizátorů je podstatná vysoká ziskovost takovýchto akcí. Typickým znakem incentivního cestovního ruchu je také skutečnost, že jsou pořádané akce velice různorodé a navzájem se liší. Podíl jednotlivých složek programu vyplývá především z volby destinace, skladby účastníků a cíle incentivní akce.

3. Kongresy/konference

Kongresy a konference jsou dva pojmy, které jsou si velice blízké. V obou případech se jedná o setkání obvykle pořádaná pravidelně v ročním nebo delším intervalu. Jejich neoddělitelnou součástí jsou přednášky, formální a neformální diskuse a konzultace. Český statistický úřad připisuje kongresu větší význam: rozsah, co do počtu účastníků, musí splňovat minimální počet 100 osob. Konferenci poté definuje jako akci příbuznou kongresu, jejíž rozsah je menší.

Kongres (Convention) je organizovaná akce, jejíž rozsah (více účastníků), význam (mezinárodní) a formálnost je větší než u konferencí. Program kongresů bývá rozložen do několika dnů, významná část jednání probíhá v plénu v zasedacím sále. Výsledky kongresu mívají teoretický, vědecký, politický nebo společenský význam. Kromě odborných přednášek, diskuzí a konzultací bývá jeho součástí i tzv. doprovodný program spojený s exkurzemi do okolí, s kulturním programem a gastronomickými akcemi. Ke kritériím, podle nichž kongresy dále dělíme, patří: obor, počet účastníků, délka akce a místo konání.

Konference (Conference) označuje formální setkání většího počtu osob určitého specifického zaměření. V případě kongresů dosahuje počet účastníků zpravidla několik set, případně až tisíc osob, u konferencí dosahuje jejich počet max. 300. V případě konferencí bývá společný program omezen na úvodní a závěrečné vystoupení, těžištěm akce jsou paralelní jednání v sekcích. Konference bývají kratší, méně slavnostní, osobnější a zpravidla řeší konkrétní téma.

Evropská unie rozlišuje tři základní kategorie kongresů a konferencí: setkání obchodního charakteru, setkání organizovaná a financovaná nejrůznějším asociacemi, sdruženími, svazy nebo institucemi veřejné sféry, a setkání neformální. Mezi setkání obchodního charakteru patří takové schůze, zasedání nebo konference, na kterých se setkávají představitelé stejné společnosti, obchodní skupiny nebo joint-venture, případně zástupci klienta a/nebo dodavatelů. Největší podíl kongresů a konferencí připadá na setkání organizovaná asociacemi a sdruženími. Vedle vědeckých a dalších odborných akcí (fóra, sympozia, semináře, workshopy, kolokvia) jsou pořádány také setkání na vládní úrovni, interní konference, happeningy a veřejné přednášky.

Sjezd je termín, kterým bývají nejčastěji označována významná setkání členů nebo delegátů politických stran.

Sympozium (Symposium) označuje vědeckou konferenci úzce specializovaných odborníků s domácí, případně zahraniční účastí. Během jednání dochází k výměně názorů, poznatků a zkušeností. Počet účastníků nepřesahuje 300 osob.

Summit (Summit) představuje organizační a programové zabezpečení vrcholného setkání nejvyšších přestavitelů dané organizace, jednající o různých problematikách světa.

Pod pojmem fórum rozumíme obvykle pravidelně organizované konference, při nichž uznávané osobnosti diskutují nad zvolenými tématy.

Veřejné přednášky jsou charakteristické zejména nižšími nároky na odborné znalosti posluchačů a pasivnější rolí obecenstva.

Setkání na vládní úrovni zahrnují především mezivládní konference, jejichž účelem je uzavření dohody nebo dosažení shody v politických otázkách. Do této kategorie patří také kulaté stoly, v rámci nichž představitelé vlády a zástupci soukromého sektoru a/nebo občanské společnosti hledají společná řešení.

Interní konference jsou určeny výhradně členům dané organizace a náplní jejich programu bývají diskuse a jednání o fungování sdružení, podpis závazných dokumentů, volba zástupců do vrcholných orgánů apod.

Elektronická konference, e-konference (E-conference) je pořádána na dálku pomocí internetu nebo dalších moderních telekomunikačních zařízení. E-konference se postupně stává jistou alternativou nebo součástí klasických konferencí. Mezi hlavní druhy e-konferencí patří: videokonference, telekonference nebo diskusní konference na internetu. E-konference využívá speciální technické aplikace (např. Netmeeting). K největším přednostem e-konference patří především rychlost, flexibilita, organizační a finanční nenáročnost a také bezpečnost.

Happening, pojem, který se vztahuje ke všem neintelektuálně zaměřeným kongresům a konferencím, na kterých se stovky zájemců účastní sportovně, společensky, nábožensky nebo politicky laděných aktivit.

4. Výstavy a veletrhy

Jednoznačné definice těchto pojmů neexistují. Jako veletrhy jsou označované pravidelně pořádané a obvykle tematicky nebo i regionálně komponované kontraktační a prodejní akce produktů a služeb širokého okruhu, zpravidla přístupné veřejnosti. Naproti tomu výstavní akce bývají převážně zaměřeny na informování veřejnosti o záměrech různých subjektů společenského života, ale mohou mít i ekonomický charakter.

Základní dělení veletržních a výstavních akcí člení z obchodního pohledu pořádané akce do dvou velkých skupin: komerční (tj. sloužící především k posílení obchodních vztahů a vazeb mezi jednotlivými organizacemi, prezentaci produktů, služeb a know–how firem, mohou být čistě prodejní, kontraktační nebo kombinací těchto dvou typů) a nekomerční (tj. akce pořádané státními institucemi, společenskými hnutími či zájmovými společenstvími s charakterem převážně uměleckého, sběratelského a informačního typu). Rozdělení výstavních akcí je možné posuzovat z pohledu statistického, či z pohledu geografického. O veletrhy a výstavy jeví zájem dvě skupiny návštěvníků: odborná a laická veřejnost.

Veletrhy (Trade Fair) a výstavy lze z geografického pohledu dělit na lokální, regionální, národní, mezinárodní nebo kontinentální.

Workshop lze přeložit jako pracovní a prodejní jednání nebo pracovní veletrh. V cestovním ruchu takto označujeme kontraktační setkání určené pro profesionály a organizace z odvětví, obvykle pořádané bez možnosti přístupu veřejnosti. V rámci workshopů bývají pořádány přednášky, semináře, prezentace destinací, představení nových produktů cestovního ruchu apod.

-pmu- a Mag Consulting

Nejnovější články z rubriky

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více