Přitečou z plánu obnovy miliardy na cyklostezky?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Krajští hejtmani a města společně požadují vyčlenit v připravovaném Národním plánu obnovy alespoň 2,5 miliardy korun na cyklodopravu, která v době pandemie covidu-19 zažila nebývalý vzestup.

Evropské státy včetně České republiky nyní připravují vlastní Národní plány obnovy (NPO). Ty jsou rozcestníkem pro finance z Evropské unie a mají pomoci znovu nastartovat ekonomiku. Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou cyklistickou dopravu. Hejtmani tuzemských krajů se proto spolu se zástupci měst prostřednictvím Asociace krajů ČR obrátili na ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka s požadavkem, aby Česko ve svém NPO vyčlenilo pro cyklodopravu alespoň 2,5 mld. Kč. Jejich požadavek podporují mj. statistiky spolku Partnerství pro městskou mobilitu, podle kterého se v posledních letech investovalo do cyklistické dopravy v průměru půl miliardy korun ročně.

Česko v rámci svého Národního plánu obnovy přerozděluje částku 172 miliard korun z Evropské unie, která bude využita v letech 2021 až 2023. Nastává tak ideální šance podpořit výstavbu infrastruktury, která regionům pomůže rozvíjet moderní mobilitu, včetně jízdy na kole či chůze. Balík má dle strategií EU podpořit investice do ekologické a digitální transformace a pomoci tak zotavit se z následků pandemie. Podle spolku Partnerství pro městskou mobilitu se však ukázalo, že stát má o „zmírňování dopadů” jiné představy. „Zatímco kraje a města chtějí investovat do drobnějších projektů, veřejné a městské dopravy (jak říkají evropská doporučení k NPO), stát preferuje velké stavby,” uvádí spolek v tiskové zprávě. 

Hejtmani požadují 2,5 mld. na cyklostezky

Hejtmani se obrátili společným dopisem na ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka. Cyklodopravu označili za podstatnou oblast, která se v současné „pandemické době“ široce rozvíjí a v budoucnu bude tento rozvoj pokračovat. Na její podporu požadují vyčlenit v Národním plánu obnovy 2,5 mld. Kč.

Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Města a kraje potřebují 7 miliard na bezpečnou infrastrukturu

„Během posledních pěti let se do cyklodopravy investovalo 2,66 miliardy korun, ať už z rozpočtu státu, krajů, nebo prostřednictvím fondů Evropské unie. To ročně představovalo v průměru 532 milionů,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu a pokračuje: „Pokud bychom ale měli realizovat všechny plánované projekty, znamenalo by to ročně částku převyšující 2,3 miliardy.“

Že jsou investice potřeba, dokazuje podle spolku například průzkum CityChangers, který sesbíral od měst i regionů 450 projektů cyklostezek v celkových nákladech minimálně 7 miliard Kč. Ty by přinesly přes 660 kilometrů bezpečných cest pro cyklodopravu[1].

Investice do cyklistické dopravy v ČR

 

Investice realizované v letech 2015-2019

Projekty připravené na léta 2021-2023

Evropské fondy (IROP) 833 mil. Kč
Stát 733 mil. Kč
Kraje 1 055 mil. Kč
CELKEM 2 661 mil. Kč 7 000 mil. Kč
CELKEM NA ROK 532,2 mil. Kč 2 333,33 mil. Kč

Zdroj: Partnerství pro městskou mobilitu

„Pustit děti nebo nezkušené cyklisty do silničního provozu je mnohdy opravdu o život. Proto by měla být možnost sportovat bez obav dostupná pro všechny, o to víc v této době, kdy nás pohyb udržuje zdravé a v kondici,“ říká Tomáš Konečný, trenér reprezentačního týmu v silniční cyklistice. „Za každý další kilometr cyklostezky jsem rád nejen z pohledu sportovce nebo trenéra, ale také jako rodič,“ dodává.

Evropské státy chtějí víc

Spolek argumentuje tím, že jízda na kole má pozitivní dopad na jednotlivce, firmy, ekonomiku a společnost jako celek. To už si prý uvědomily mnohé evropské státy, které ve svých plánech obnovy s cyklodopravou počítají, ať už s využitím evropských zdrojů nebo z vlastních zdrojů. Tisková zpráva spolku zmiňuje třeba ambiciózní plány Spojeného království, Itálie či Irska – to prý bude  v příštích letech  směřovat 10 % všech peněz na dopravu přímo na budování cyklostezek. Slovensko vyčlenilo ve svém plánu obnovy na cyklostezky 100 milionů eur, tedy 2,6 miliardy korun. Chce budovat kvalitní infrastrukturu, která bude logicky navazovat na veřejnou dopravu, především tu železniční.

Investice do cyklodopravy se násobně vrací

Zkušenosti z jiných zemí podle spolku ukazují,  že každé euro investic do cyklodopravy se několikanásobně vrací – ať už ve zdravotnictví, růstu podniků, v dopravě či v cestovním ruchu. „Na rozdíl od mírně stagnujícího trhu s auty trh s jízdními koly (a především elektrokoly) nyní dynamicky roste. Spolu s ním roste i počet lidí zaměstnaných v tomto segmentu,“ uvádí spolek ve své tiskové zprávě a dodává, že podle nedávno zveřejněné zprávy německé Nadace Heinricha Bölla obsadilo Česko v porovnání s ostatními evropskými státy třetí příčku v počtu lidí zaměstnaných v cykloprůmyslu (v poměru k počtu obyvatel).

„Náklady na konstrukci a údržbu kvalitních cyklostezek jsou mnohem nižší v porovnání s budováním dálnic nebo rozšířením stávajících silnic,“ konstatují autoři zprávy a naznačují tak, kudy se může ubírat další vývoj dopravy v Evropě. Na 70 % Čechů si přitom myslí, že cyklostezek by buď mělo být víc, nebo by měly být v lepší kvalitě. Dle údajů agentury CzechTourism z roku 2016 jezdí alespoň někdy na kole 72 % Čechů.

Plán ovlivní směřování Česka

Česká vláda v nejbližších dnech rozhodne, zda peníze na cyklistickou dopravu v plánu vyčlení. Zůstává tak otázkou, zda vláda dá na doporučení hejtmanů, měst, expertů i laiků. Jedno je ale podle spolku Partnerství pro městskou mobilitu jisté – investice do cyklostezek pomohou i těm, kteří na kole nejezdí. 

[1] Údaj platný k 20. 3. 2021. Aktuální data jsou k dispozici na https://www.citychangers.cz/statistika

Čtěte také: Česko rozhoduje o budoucnosti cykloturistiky | CELYOTURISMU.CZ

Zdroj: Partnerství pro městskou mobilitu Zdroj: Partnerství pro městskou mobilitu

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Do známých i zapomenutých mlýnů

Mouka neroste v regálech v supermarketu, s úsměvem říká molinolog – tedy odborník na mlýny – Rudolf Šimek. Před necelými deseti lety založil databázi Vodnimlyny.cz, a to s cílem zmapovat místa, kde se na území dnešní České republiky mlelo obilí....

Číst více
Foto: Pavel Bálek

Rozmach vodních linek na Českobudějovicku

Českobudějovicko sice není vnímáno jako tradiční destinace říční plavby, ale počtem lodních linek si v ničem nezadá se zbytkem republiky. Plavba na Vltavské vodní cestě v oblasti Českých Budějovic zažívá největší rozmach od své obnovy v roce 2011....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Boskovice: jedno město, nespočet záminek k návštěvě

Malebné městečko Boskovice nijak nevyniká svou velikostí, zato koncentrací atraktivit všeho druhu. Jen málokde na jedné adrese najdete hrad i zámek zároveň, pocítíte atmosféru Divokého západu a ztratíte se v pitoreskních uličkách židovské čtvrti. Prázdniny, co by kamenem dohodil...

Číst více