Previo: Pracovníky hledá 65 % hoteliérů, pomoci může digitalizace

Foto: Shutterstock.com Téměř dvě třetiny hoteliérů nyní postrádají personál Foto: Shutterstock.com

Podle ředitele společnosti Previo Pavla Kotase nyní téměř dvě třetiny hoteliérů hledají personál, nejčastěji recepční. S řešením personálních problémů podle něj může pomoci digitalizace a automatizace. Kotas to minulý týden uvedl na tiskové konferenci agentury CzechTourism. Bezkontaktní obsluhu podle majitele sítě Pytloun Hotels Lukáše Pytlouna vyhledává zejména firemní klientela, která nejvíce oceňuje úsporu času. Využívá ji velmi ráda také mladší generace hostů, uvedl.

Zaměstnance do recepce momentálně podle Pavla Kotase hledá 38 procent hoteliérů, druhou nejvíce poptávanou pozicí s podílem 28 procent jsou pracovníci do restaurace. Pokojské potřebuje 24 procent provozovatelů ubytovacích zařízení, desetině scházejí lidé na správu provozu.

„Personál během covidu odešel. První vlnu spousta podnikatelů překonala, týmy udržely. Pak přišla druhá vlna a lidé si uvědomili, že nemají v cestovním ruchu jistotu a odešli do jiných oborů,“ uvedl Kotas. Doplnil, že letos v létě se obsazenost hotelů dostala na čísla roku 2019 a byl potřeba téměř stejný počet pracovníků, kteří ale chyběli. Říjen by přitom mohl podle Kotase v obsazenosti být podobný předcovidovému roku 2019.

V následující dekádě Kotas předpokládá trend samoobslužných check-inů. Některé zahraniční průzkumy už podle něj ukazují, že do roku 2030 by mohla většina recepčních skončit. Velmi se podle něj budou rozvíjet také chytré zámky – host se do pokoje dostane prostřednictvím PINu nebo pomocí technologie Bluetooth. V hotelech podle Kotase fungují už také samoobslužné bary, kde si host produkt odebere a zaplatí ho prostřednictvím QR kódu.

Ve dvou hotelech sítě Pytloun Hotels podle Lukáše Pytlouna funguje i samoobslužný prodej. „Za měsíc a půl se nám na dvou pobočkách ztratila jedna lahev prosecca a jedna lahev červeného vína,“ řekl Pytloun. Ve zmíněných dvou hotelech se za uvedené období vystřídalo zhruba 1 500 hostů. U minibarů, kde lidé neprovádějí platbu bezprostředně po odběru produktu, je ztráta podle něj vyšší, činí asi 30 000 korun. „I přesto se nám to vyplatí,“ dodal Pytloun.

Pavel Kotas dále z hlediska digitalizace v následujících letech předpokládá větší rozvoj automatizace plateb a po vzoru například leteckých společností zavedení dynamických cen. Ty se mění s ohledem na obsazenost a mnohá zařízení s nimi už nyní pracují, doplnil.

Obsáhlý rozhovor na téma technologických trendů poskytl Pavel Kotas naší redakci minulý měsíc. Přinesli jsme jej i ve formě podcastu.

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Pixabay (montáž: COT group)

Fórum ukázalo vítěze i poražené covidové pandemie

Po roční covidem zaviněné pauze se včera odehrál další ročník Fóra cestovního ruchu, tedy konference, kterou tradičně pořádá agentura CzechTourism. Desátý ročník byl připraven v hybridním systému – část účastníků sledovala přednášky naživo v prostorech Kongresového centra...

Číst více
Ilustrace: COT group

Podcast: Hotely a restaurace v době pandemie a po ní

V jaké kondici zatím přečkal tuzemský sektor horeca „dobu covidovou"? Jak se změnily hotely a restaurace a jakou proměnou prošel jejich zákazník? O tom a mnohém dalším hovořil šéfredaktor Celyoturismu.cz Petr Manuel Ulrych s prezidentem Asociace hotelů a restaurací České republiky...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Brno bude v září patřit influencerům

V jihomoravské metropoli se v bude 16. - 18. září příštího roku konat devátý ročník největší konference pro tvůrce digitálního obsahu v Evropě TRAVERSE. Do Brna by měly dorazit až čtyři stovky nejlepších evropských i světových travel influencerů, blogerů,...

Číst více