×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Pomoc cestovnímu ruchu předvolebním tématem ČUCR

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Česká unie cestovního ruchu otevřela před pomalu se přibližujícími parlamentními volbami téma, které by nemělo nechat chladným nikoho z oblasti turismu. Na online tiskové konferenci představila své předvolební Desatero na záchranu turistiky, lázeňství, ubytovacích zařízení a dalších příbuzných odvětví.

Parlamentní volby sice proběhnou „až“ 8. a 9. října tohoto roku, již nyní je ale naprosto relevantní tázat se kandidátů, jakou budoucnost v případě svého úspěchu chystají cestovnímu ruchu. „S jistým znepokojením pozorujeme, že v předvolební atmosféře se pomoc cestovnímu ruchu podceňuje,“ konstatoval prezident České unie cestovního ruchu (ČUCR) Viliam Sivek. Je proto podle něj nejvyšší čas vyzvat všechny politické subjekty, aby ještě před volbami odpověděly na deset strategických otázek, týkajících se cestovního ruchu. „Desatero našich dotazů představuje otázky za miliardy,“ lakonicky shrnul Sivek.

Podle ČUCR leží klíč k úspěšné budoucnosti v odpovědích na tyto základní body:

Desatero předvolebních otázek ČUCR

  1. Jaké má (nebo má mít) cestovního ruch v ČR postavení? 
  1. Jaký by byl postoj vaší vlády k dopadům pandemie COVID na cestovní ruch? 
  1. Jakou si představujete státní podporu cestovnímu ruchu? 
  1. Jak chcete podpořit dostatek pracovních sil v cestovním ruchu? 
  1. Jak vrátíte ČESKO mezi dobré značky cestovního ruchu? 
  1. Jak budete reinvestovat příjmy veřejných rozpočtů z cestovního ruchu? 
  1. Znáte legislativní potřeby cestovního ruchu? 
  1. Jak politicky překládáte pojem „kvalita a bezpečnost cestovního ruchu“? 
  1. Také cestovní ruch musí být „udržitelný“. Jak toho dosáhnout? 
  1. Cestovní ruch nezachrání diktát, ale partnerství. Jste připraveni?

Na tiskové konferenci vystoupili prezident ČUCR Viliam Sivek a viceprezidenti Martin Plachý a Jaromír Polášek.

Ať už bude vypadat debata s politickými kandidáty jakkoli, jisté je jedno – ČUCR má nejen otázky, ale i odpovědi na ně. „Jednak v našich řadách jsou lidé, kteří se s problémy cestovního ruchu potýkají prakticky denně a vědí, co obor trápí. A navíc se v řadě případů jedná o problémy neřešené deset patnáct let. Za tu dobu už by řešení mohla být dávno hotová, my na ně dlouhodobě upozorňujeme a troufáme si tvrdit, že víme, jak pomoci cestovnímu ruchu a nabízíme tak i budoucím politikům pomoc,“ konstatoval na včerejší tiskové konferenci Martin Plachý. „Nechceme každopádně vytvářet politický nátlak, ale právě v tomto předvolebním období nabízíme řešení,“ dodal Jaromír Polášek s tím, že ambicí unie je, aby politické strany tato řešení rozpracovaly do svých volebních programů a aby na ně myslely v případě, že budou zvoleny.

Odpovědi na výše uvedené otázky bude unie hledat v dialogu se všemi politickými stranami, které o to projeví zájem. „Podnikatelské svazy jsou obvykle apolitické a musí hledat konsenzus s těmi, kteří vládnou,“ řekl k tomu Martin Plachý a parafrázoval někdejší výrok Jiřího Paroubka ve  smyslu „kdyby tady přistáli Marťani, budeme jednat o podpoře cestovního ruchu s Marťany“.

Obecně lze říct, že cílem ČUCR je přimět budoucí vládu k přemýšlení o významu cestovního ruchu pro národní hospodářství a o tom, jak tomuto oboru pomoci vrátit se minimálně na předcovidovou úroveň, kdy se přímo podílel zhruba třemi procenty na HDP (při započtení multiplikačního efektu dokonce více než sedmi procenty). „Nejde jen o cestovní ruch samotný, ale i všechny navazující profese,“ připomněl Martin Plachý a dodal, že zapomínat se nesmí ani na skutečnost, že třeba v příhraničních oblastech je význam cestovního ruchu naprosto neoddiskutovatelný.  Z konkrétních nástrojů zazněly třeba zmínky o zákonu o cestovním ruchu, posílení významu oboru ve strukturách ministerstva, pobídkách pro udržitelný cestovní ruch, reinvestování příjmů z turismu do rozvoje oboru, změnu pohledu na výklad veřejné podpory apod. Detailně se s náhledem ČUCR na jednotlivé body „desatera“ můžete seznámit v přiloženém dokumentu.

Desatero_CUCR_2021

Zobrazit

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Pražská kampaň sebrala turisty Vídni a Berlínu

Marketingová digitální kampaň Stay in Prague, kterou na podzim spustila organizace Prague City Tourism (PCT) s partnery, zaznamenala téměř 800 milionů zobrazení na vybraných trzích. Kampaň byla nejúspěšnější v Polsku, Itálii, Španělsku, Izraeli a Německu. V tiskové zprávě o tom...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Záruka CK: zatím přijato 31 žádostí za 43 mil. Kč

Národní rozvojová banka (NRB) týden od spuštění programu Záruka CK eviduje 31 žádostí v objemu záruk 43,3 milionu korun. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel strategie a marketingu NRB Michal Pluta.

Číst více