Nové nároky na zaměstnance v hotelnictví

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Hotelnictví prochází v důsledku pandemie řadou změn. Zatímco některé hotely letos významně strádaly, jiné prosperovaly. Praha byla v létě poloprázdná, Krkonoše, Beskydy, Lipno a další místa byla přeplněná. V důsledku vývoje na trhu se mění také nároky na hotelový personál.

Zatímco se zaměstnanci regionálních hotelů adaptovali na novou hygienickou situaci a přetlak poptávky, v Praze, Brně, Českém Krumlově a na řadě dalších míst přišla spousta lidí v hospitality a cestovním ruchu o práci.

Až se situace v cestovním ruchu zlepší, bude na trhu větší nezaměstnanost a teoreticky bude kde brát zaměstnance. Jenomže ve skutečnosti může být situace ještě horší než dříve, protože řada lidí najde uplatnění v nových oborech a už se nebude chtít vracet do hotelnictví. Do oboru, kde se celý den stojí na nohou, kde provoz funguje sedm dní v týdnu, dvacet čtyři hodin denně, kde se musíte pořád učit novým věcem a umět alespoň jeden, optimálně dva cizí jazyky.

Zase se začne cestovat

Až se zlepší nálada ve společnosti, bude se očkovat nová vakcína (pokud nebudou vedlejší účinky) a vlády začnou povolovat přeshraniční styk, znovu se rozjedou turisté po hotelech. Česko se musí nově začít orientovat na Evropu. Počítejme, že bude méně hostů z Asie, Dálného východu a z Ameriky, protože to z hygienických důvodů bude složité. A až přijde pandemie něčeho dalšího, bude snazší cestovat po Evropě, kde se v nejhorším vždycky můžete přepravit autem.

Otazník visí nad vývojem cen letenek. Možná budou levnější, aby letecké spo­lečnosti motivovaly lidi zase znovu létat. Může se ale stát, že budou dražší, protože aerolinky si budou potřebovat kompenzovat předchozí velmi hubené měsíce.

Nároky na zaměstnance

Nároky na personál v hotelech se budou prudce měnit. Prvořadé bude snížit fluk­tu­aci. Ředitelé budou nabírat nové zaměstnance, kteří mají více než kladný vztah k informačním technologiím. Ty totiž budou v hotelnictví čím dál více využívány.

Bezkontaktní check-in i check-out, stejně jako digitální znalosti v prodeji, rezervacích a marketingu budou naprostou samozřejmostí. Nebo bezkontaktní room-service, digitální „meníčka“ v restauraci, kontrolní systémy založené na senzorech. Orientace, zkušenosti a praxe nových zaměstnanců na sociálních sítích budou považovány za něco samozřejmého.

Zaměstnanci hotelu jsou ambasadory. To oni vytvářejí dojem hosta (z hotelového zařízení). A dnes už nejde jenom o perfektně provedenou službu, hosté chtějí zážitek, chtějí emoce. A to jim mohou dát jenom zaměstnanci (nikoliv roboti).

Pryč s fluktuací

Fluktuaci zaměstnanců, která je v hotelnictví opravdu vysoká, je nutné snížit změnou stylu řízení. Osvědčenou praxí je rovná organizační struktura. Ředitel není pánbůh, ale jen jeden z celého týmu. Pracuje na tom, aby jeho zaměstnanci byli v práci spokojení, aby je to bavilo. Je tu od toho, aby svým kolegům naslouchal, aby jim umožnil uplatnit svoje nápady, aby se do práce těšili.

Před mnoha lety jsem stínoval významného hotelového manažera ve Velké Británii. Čtrnáct dní, den co den, jsem byl po boku Roberta Varsalony. Od rána do večera chodil Roberto po hotelu a přátelsky se bavil se svými lidmi. Ptal se jich, jak se mají, co nemocný syn a jak bylo na dovolené v Řecku. První večer jsem se Roberta zeptal, kdy bude pracovat. Měl jsem na mysli porady, reporty, schůze, … Roberto se smál a vysvětlil mi, že jeho prací je starat se o svoje lidi, o kolegy a o svůj tým. Oni jsou ti nejlepší ve svém oboru a oni podávají výkony, které ocení nejen hosté, ale i management a akcionáři.

Loajalitě ohromně pomůže, když management vtáhne lidi do rozhodování o budoucnosti, o strategiích, o marketingu.

Image hotelu – vizitka pro potenciální zaměstnance

Prezentace na sociálních sítích není jenom důvodem, proč by měli přijet další hosté. Je to zejména vizitka hotelu a lákadlo pro nové zaměstnance. Cílem je prezentovat se jako atraktivní (cool) zaměstnavatel, pro kterého chce každý pracovat.

Navíc v hotelnictví podle HOTRECu pracuje téměř 20 % lidí mladších než 25 let, zatímco celkově v ekonomice je zastoupení nejmladší generace jenom 8 %. I tomu je nutné přizpůsobit komunikaci hotelu, výběrová řízení a prezentaci na sociálních sítích i na webu.

IT a on-line akademie

Management hotelu bude muset hledat lidi, kteří mají pozitivní vztah k IT a cloudovým službám a jsou ochotní a schopní pracovat systematicky v CRM systému. Lidé se chtějí učit novým věcem, a hotel jim to musí umožnit.

Hoteliér by měl zabezpečit on-line akademii, kde by se zaměstnanci mohli či museli vzdělávat. Hotelové řetězce to mají snadné – čerpají z nekonečné zásoby svých centrál. Jednotlivé menší hotely mohou on-line akademii vyžadovat od hotelové asociace. Nebo se spojovat do větších celků, které budou permanentní vzdělávání systematicky řešit. Ale atraktivní formou. Skrze IT technologie.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více