Nabízet služby neznamená umět je prodat

Moudré hlavy píší o tom, že v té ohromné hotelové konkurenci je potřeba se odlišit. Jedním z moderních prvků je zavedení wellness do hotelu. Wellness vybočuje z řady dalších služeb tím, že přirozeně prodlužuje délku pobytu hostů v hotelu.

Pokud má hoteliér možnost mít velké a rozmanité wellness, to znamená saunu, jacuzzi (ideálně třeba i malý bazén), masážní salonek a další s tím související prvky, odliší se od konkurence a zároveň se mu může podařit získat hosty na déle, než jsou běžné dvě noci.

Pro hoteliéra je zásadní mít vícenoční pobyty. Ušetří na rezervacích i na provozních nákladech a má možnost prodat další služby mimo samotné ubytování. Tím se myslí wellness, masáže, s tím související gastronomie, eventuálně po­lopenze či plné penze.

Někteří z našich klientů mají vyšší obrat z přidaných služeb, jako jsou wellness, gastro a podobně, než ze samotného ubytování. Ty věci jsou spojené nádoby, zejména pokud se relaxační pobyt hostům líbí, rádi přijedou znova.

Společnost bohatne, lidé si dnes už mnohem více mohou dovolit nechat se rozmazlovat. Přijedou třeba na tři dny odpočinout si od těžké práce, relaxovat, zapomenout. Zařízení wellness je dnes v hotelech čím dál běžnější. Je však otázkou, jestli je zrovna wellness cestou, jak se odlišit. Jistě, záleží na lokalitě a také na možnostech, které máte. Tedy jestli například váš hotel umožní přírodní bazének k vykoupání po saunování. Viděli jsme řadu hotýlků na vesnicích v bývalých statcích nebo zemanských zámečcích, které svůj handicap odloučené lokality dohánějí nádherným wellness napůl v přírodě, a velice milým personálem.

Hotely a penziony v regionech, mimo větší města, na vesnicích, v přírodě, často sahají po wellness jako cestě k získání a udržení hostů.

Máme wellness v nabídce. A co dál?

Jedna věc je mít wellness, a druhá je umět ho hostovi prodat. Jistě, k tomu slouží balíčky, které si lidé vybírají přímo na internetu. Ale co takoví hosté, kteří přijedou jen tak? Tady vidím dobrou příležitost, jak vylepšit výsledky.

Mít k dispozici zajímavé služby navíc je jedna věc. Umíme ovšem učinit hosta šťastným a tyto služby zpeněžit? V restauraci se s oblibou ptám: „Je tohle jídlo dobré?“. Obsluha odpovídá: „Já nevím, já jsem ho neochutnal.

Aby mohli vaši kolegové úspěšně prodávat služby, které nabízíte, musíte je vy sami v první řadě dobře znát. Znát neznamená přečíst si manuál, ale sami si je vyzkoušet a pokud možno ne jednou. Je prokázáno, že lidé nabízejí nejlépe a nejpřirozeněji to, co se jim samotným líbí, co zažili, prožili, ochutnali.

Pokud zaměstnanci zažili masáže ve vašem hotelu a zjistili, jak moc je to člověku příjemné, výrazně to pomůže prodávat masáže vašim hostům. Stejně tak nový jídelní lístek by měli ochutnat úplně všichni vaši zaměstnanci anebo alespoň ti, kdo přijdou do styku s hostem.

Jídlo, moučník nebo koktejl, který servírce chutná nejvíc, se také bude jejím prostřednictvím nejlépe prodávat.

Moje zkušenost je ovšem taková, že ve většině hotelů a restaurací nemá personál tušení, o čem ta konkrétní služba je a jak jídlo vypadá, co v něm je, jak chutná. Vždyť to nestojí tolik peněz, aby hotel nechal vyzkoušet své lidi všechny svoje služby. Navíc pro zaměstnance je to sympatické, milé a přátelské gesto. Zvyšuje to loajalitu zaměstnance vůči společnosti. Může se to také stát součástí benefitů, které svým zaměstnancům nabízíte. Jde zejména o práci recepčních, prodej služeb jako je sauna, masáže, wellness, půjčovna elektrických kol a spousta dalších.

O restauraci ani nemluvím. Když restauratér pořádá bonusovou akci, kdy za každý ten a ten prodaný dezert je odměna, tak je samozřejmě potřeba, aby všichni účastnící se číšníci a servírky moučník ochutnali. A to v den, kdy se akce koná, případně den předem. Věřte, že takhle zvýšíte prodej daných položek poměrně rychle a celkem snadno. Jako vždycky ve službách, je to o práci s personálem.

Prodat službu navíc znamená bavit se s hostem. Zeptat se ho, co má rád, jak se cítí. A pak mu nabídnout to, co mu může vyhovovat. Anebo říci: „Milá paní, masérské služby v našem hotelu jsou vyhlášeny široko daleko. Na zítra máme ještě dva volné termíny. Doporučuji vám to vyzkoušet.“

Koneckonců to, co dělá pobyt v hotelu nebo restauraci zajímavým, je zážitek. A vaše služby k takovým zážitkům jistě patří. Zážitkem je ovšem také, když se o hosta personál zajímá, baví se s ním, a naslouchá mu. Reaguje na to, co říká. Tím se vytváří loajalita mezi hostem a podnikem, a té není nikdy dost!

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více