Modelování a simulace procesů v hotelnictví a gastronomii

Procesní řízení a procesně řízená organizace jsou dnes pojmy, které neodmyslitelně patří do slovníku manažerů v různých sektorech podnikání i veřejné správě. Správné nastavení a řízení procesních struktur prolínajících se s organizačními i informačními strukturami organizací má výrazný vliv na kvalitu a efektivitu podnikatelské nebo jiné činnosti organizace a ve finále má přímý vliv na úroveň spokojenosti zákazníka, ať je jím hotelový host, kupující automobilu, nebo například žadatel o stavební povolení.

Modelování procesů umožňuje nejen zvyšování úrovně jejich poznání, ale je také silným nástrojem podnikové komunikace a vzdělávání. V současné době se používá několik metodik umožňujících relevantní znázornění a popis podnikových procesů, jejich struktur a chování. Mezi běžně používané je možné řadit například metodiku ARIS silně podporovanou softwarovými nástroji, metodiku BPMN a řadu dalších.

Obr. 1: Zjednodušený model vybraných procesů hotelové recepce, EPC diagram, zpracováno v Aris Express

 Obr. 1: Zjednodušený model vybraných procesů hotelové recepce, EPC diagram, zpracováno v Aris Express

Simulační experimenty mohou poskytovat dostatečné odpovědi na otázky typu „Co se stane, když…?“, „Jak se daný systém nebo skupina procesů zachová, když…?“

Během simulace je možné za variantních podmínek mj. sledovat např.:

  • časové nároky jednotlivých procesů a dílčích aktivit (včetně prodlev),
  • počty obsloužených a neobsloužených jednotek (hostů, pokojů apod.),
  • úroveň využívání jednotlivých zdrojů (především pracovníků) a zařízení,
  • délky front atd. (Hán a kol., 2016)

 

Obr. 2: Průběh simulačního experimentu chování vybraných procesů hotelové recepce, zpracováno v simulačním systému Arena

 Obr. 2: Průběh simulačního experimentu chování vybraných procesů hotelové recepce, zpracováno v simulačním systému Arena

Z uvedeného vyplývá, že své uplatnění v hotelech tak může simulace nalézt například během řízení housekeepingu, recepce, stravovacího úseku, wellness služeb a v řadě dalších.

doc. Ing. Jan Hán Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
prorektor pro výzkum
han@vsh.cz
www.vsh.cz/vyzkum
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více