×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Města opět podpoří domácí turismus vouchery, kampaněmi či slevami na poplatcích

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Přestože v loňském roce byl domácí cestovní ruch z hlediska České republiky tak trochu „z nouze ctnost", mnohé destinace jej více či méně vehementně podporovaly. Některé kraje či města přistoupily k podpoře prostřednictvím slevových voucherů, jinde jsme byli svědky klasických marketingových kampaní. Aktuální vývoj napovídá, že i v letošním roce bude v tuzemských turistických destinacích znít především čeština. Proto jsme se rozhodli zmapovat, zda a jak budou města a obce v příštích měsících podporovat domácí cestovní ruch.

Začněme v Karlových Varech. Ty byly totiž v loňském roce zřejmě prvním městem, které přistoupilo k poměrně zásadní podpoře domácího turismu. Město do ní vložilo 50 milionů korun. Díky slevovým voucherům i dalším aktivitám se ve třetím čtvrtletí loňského roku podařilo přilákat do kraje nejen srovnatelný počet turistů jako loni, ale dokonce o 2,8 procenta více, a to hlavně českých návštěvníků. Zatímco meziročně cizinců přijelo ve třetím čtvrtletí jen 52,5 procenta, hostů z Česka bylo 162,1 procenta. Jak ale pro ČTK uvedla primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová, podobně masivní investici do podpory cestovního ruchu si už město nebude moci znovu dovolit. Magistrát si ale dobře uvědomuje, že je město na turismu do značné míry závislé, proto připravuje podporu i pro letošní rok. Podle primátorky byl připraven návrh navýšit peníze pro infocentrum o 13 milionů korun. „To znamená, že by každý měsíc byl mi­lion na podpůrnou kampaň, a to by mohlo pomoci, abychom se znovu nadechli da­leko rychleji,“ dodala Pfeffer Ferklová.

K podpoře turismu prostřednictvím voucherů přistoupilo loni v létě také hlavní město. Systém fungoval tak, že turista, který přespal v hotelu, dostal od města dotovanou poukázku na návštěvu kulturních a dalších společenských zařízení. Město tak podpořilo dvě organizace naráz. Tento princip se má opakovat i letos. Loni kampaň, na kterou bylo vyčleněno přes 120 milionů korun, přilákala do Prahy asi 70 000 turistů, proto by ji magistrát v letošním roce rád zopakoval. Aktivity by měly odstartovat zřejmě 1. dubna, přesný termín a podobu kampaně musí ještě projednat a schválit vedení města. V rozhovoru s ČTK to řekl František Cipro, předseda představenstva společnosti Prague City Tourism (PCT), která má na starosti rozvoj turistiky v hlavním městě. „Samozřejmě nikdo nevíme, co přesně bude, ale naše představa je, že bychom kampaň opět spustili od Velikonoc, tedy od 1. dubna. Záležet však bude na situaci a na dohodě s vedením města,“ řekl Cipro. Ve spotech by podle něj mohl vystupovat, stejně jako loni, zpěvák Matěj Ruppert. Další videa by potom pro PCT mohl natočit publicista a spoluautor turistického videoprůvodce Honest Guide Janek Rubeš. Náklady kampaně by ale měly být nižší než v uplynulém roce. Využita by měla být část financí, které zbyly z té loňské, jedná se asi o 40 milionů korun. „Za předpokladu stejného počtu lidí bude třeba navíc ještě asi 30 milionů,“ řekl Cipro.

A do třetice vouchery. Tentokrát se za nimi vypravíme do jižních Čech. „­Podpora domácího cestovního ruchu v roce 2021 by měla navazovat na loňskou úspěšnou kampaň Jihočeského kraje ‚Léto v jižních Čechách‘,“ avizuje Martin Mlčák, vedoucí oddělení cestovního ruchu Magistrátu města České Budějovice. Konkrétní detaily těchto připravovaných aktivit ale nebyly do uzávěrky tohoto vydání v polovině prosince loňského roku zveřejněny.

Kde to zkusí bez voucherů?

K podpoře domácího turismu lze přistoupit i jinými nástroji než vouchery, jak dokládají třeba slova zástupců českokrumlovského magistrátu. „Podnikatele v cestovním ruchu budeme podporovat v případě dalších omezení alespoň částečnými úlevami na poplatcích pro město,“ uvádí starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. O politice města v oblasti místního poplatku z pobytu se můžete dočíst v samostatném materiálu na str. 18 tohoto vydání. K tématu podpory domácího cestovního ruchu pak starosta dodává, že pro účely podpory a propagace destinace byla zřízena nová destinační společnost, pro kterou je restart turismu prvořadým úkolem. Místostarosta Martin Hák pak ještě telegraficky naznačuje, jaké novinky budou v Českém Krumlově sloužit k podpoře turismu: „Budeme mít nový web, nový vizuál celé destinace a budeme rozvíjet kartu hosta.“

Zatímco Českému Krumlovu loni turisté chyběli, v nedaleké Třeboni byla situace opačná. A to se odráží i na plánech tamního městského úřadu. „Město neplánuje žádné zvláštní podpory pro domácí cestovní ruch pro příští rok, letos v létě ‚praskala Třeboň ve švech‘,“ odpověděla v prosinci na náš dotaz vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Alena Seberová.

Odpovědi ohledně plánů na podporu domácího cestovního ruchu jsme dostali také od Jana Kuchaře, starosty Františkových Lázní. Aniž by odkryl detaily, uvedl, že město plánuje pro letošní rok nejen své vlastní kampaně, zapojit se hodlá také do marketingových aktivit dobrovolného svazku obcí České Lázně v srdci Evropy, do kterého patří také Karlovy Vary a Mariánské Lázně, a využít hodlá i aktivit Sdružení lázeňských míst České republiky. „Další podporu budeme řešit na začátku roku po ustálení covid situace,“ doplnil Kuchař.

Pozorným čtenářům bude zřejmě známa i kampaň Olomouce s názvem „Olomouc, to musíte…“. Mimo jiné proto, že jsme o ní podrobněji psali v loňském listopadovém vydání. „Kampaň se nám vydařila, v létě v Olomouci stoupla návštěvnost o 16 procent. Na podporu této kampaně a příjezdové turistiky jsme navíc využili akce ‚Olomouc region Card zdarma!‘, kterou jsme vymysleli a naplánovali s kolegy z našeho oddělení cestovního ruchu, a kterou se pak inspiroval i Olomoucký kraj na svou podporu subjektů v cestovním ruchu,“ připomíná Lucie Bartovská z oddělení cestovního ruchu olomouckého magistrátu. Slevovou turistickou kartu Olomouc region Card obdržel zdarma v uplynulé letní sezoně každý návštěvník hanácké metropole, pokud se ve městě ubytoval na dvě a více nocí. „Karta umožňuje vstupy do cca 90 turisticky atraktivních míst nejen v Olomouci, ale v celém Olomouckém kraji. Držitel může rovněž zdarma využívat MHD v Olomouci, případně čerpat slevy na dalších cca 80 místech. Tato akce byla velice úspěšná, v období od 1. července do 31. srpna 2020 jsme rozdali 1 800 ks těchto karet,“ uvádí Bartovská, podle které hodlá město kampaň zopakovat i v letošním roce.

Podpora partnerů, karty i soutěže

Přesuneme-li se do sousedního Moravskoslezského kraje, zaměřit se můžeme na aktivity Destinačního managementu Opavské Slezsko a jeho podporu domácího turismu v Opavě a okolí. Ta bude podle vedoucí Turistického informačního centra Opava Evy Sůrové v letošním roce probíhat v několika úrovních. „Jednak půjde o vnitřní podporu partnerů formou prohlubování spolupráce a synergií, sdílení zkušeností a provázání nabídky tak, abychom mohli rychle reagovat na změny a návštěvník dostal vždy relevantní informace a hlavně včas,“ uvádí Sůrová. Podle jejího názoru lze předpokládat, že Češi, kteří budou v letošním roce opět ve velkém cestovat po své vlasti, budou hledat další nová, nepoznaná a především bezpečná místa. „A přesně tyto požadavky umíme u nás nabídnout. Zaměříme se, mimo dalších aktivit, na tři základní body – rozšiřování produktové nabídky, jednotnou marketingovou prezentaci ‚Opavské Slezsko jako na dlani‘ a pře­devším na digitalizaci, která sehrává v dnešní době klíčovou roli,“ říká Sůrová a vysvětluje, že půjde o propojení, resp. vytvoření souhrnné nabídky služeb cestovního ruchu v elektronické podobě a především možnost digitálního využití těchto služeb (on-line rezervace, on-line platby apod.). „Týkat se to může různých služeb, tedy poskytovatelů volnočasových aktivit, muzeí, restaurací a podobně,“ uzavírá vedoucí opavského infocentra.

Město Brno vsadí při podpoře domácího cestovního ruchu především na slevy spojené s turistickou kartou BRNOPAS. V době uzávěrky tohoto vydání mohli zájemci za korunu zakoupit voucher na BRNOPAS, který budou moci v průběhu letošního roku vyměnit za tuto turistickou kartu s platností 24 hodin, 2 nebo 3 dny. Informovala o tom Martin Pospíšilová z brněnského magistrátu. „Za korunu s BRNOPASem získá jeho držitel návštěvu top památek zdarma, cestování hromadnou dopravou zdarma, výlet parníkem zdarma a mnoho zajímavých slev do vybraných míst,“ vysvětluje Pospíšilová a dodává. „I v roce 2021 budeme pokračovat v komunikační kampani destinační značky Brno True Story, která bude reflektovat aktuální situaci v souvislosti s pandemií covid-19.“

Michaela Severová, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu MÚ Litomyšl, avizuje, že toto město se letos zaměří na domácí cestovní ruch a místní pod­nikatele podpoří celoroční soutěží Lázeňské prameny, případně obdobou loňské úspěšné Litomyšlské účtenkovky. „Bude-li to možné, chceme opět uspořádat řadu kulturních akcí, které mají regionální přesah a lákají do Litomyšle návštěvníky opakovaně,“ uvádí Severová. Město bude rovněž participovat na aktivitách dobrovolného svazku obcí České dědictví UNESCO, který má naplánovánu první etapu roadshow po českých a slovenských městech UNESCO. „Připravíme – dle možností – mix aktivit s cílem přilákat návštěvníky do našich měst ‚světového významu‘,“ dodává Michaela Severová.

Na závěr jsme si nechali Plzeň. Ta bude podle mluvčí společnosti PLZEŇ-TURISMUS Petry Vomelové svoji nabídku i nadále stavět především na větším a zajímavějším rozsahu nabídky a kvalitních službách, nikoli na slevách. „Velkým tahákem bude např. letní festival Industry Open. Chceme také posílit roli Plzně jako výchozího bodu k hvězdicovým výletům do regionu,“ avizuje Vomelová a dodává, že cestovní ruch město ve spolupráci se svými partnery určitě před sezonou podpoří kampaní zacílenou především na české návštěvníky. „Podpoříme jak kulturu, tak místní podnikatele v cestovním ruchu a gastronomii,“ uzavírá Vomelová.

A my dodáváme, že všem městům a obcím a zprostředkovaně i tamním podnikatelům držíme palce, aby se jim v době krácených rozpočtů podařilo plánované investice do podpory domácího turismu obhájit. A aby se jejich aktivity neminuly účinkem.

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Statistika: Domácí a výjezdový cestovní ruch ve 3. čtvrtletí 2021

V průběhu loňské letní sezóny se meziročně zvýšil počet realizovaných kratších i delších pobytů, s cílem v Česku i v zahraničí.  Důvodem bylo především zlepšení epidemiologické situace a uvolnění cestovních restrikcí u nás i ve světě. Vícedenních cest se ve 3. čtvrtletí uskutečnilo o 13 % více...

Číst více
Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Cestu z nudy loni hledalo 21,5 milionu Čechů

Pro cestovatelský portál Kudyznudy.cz, který provozuje agentura CzechTourism, byl uplynulý rok opět rekordním. Počet návštěv překročil 21,5 milionu, což představuje 14procentní meziroční nárůst. O 16 procent se také oproti roku 2020 zvýšil počet uživatelů portálu –...

Číst více