Lifestylové hotely

Jako se méně nosí kravaty a vše se deformalizuje, tak i moderní trend v hotelech káže být neformální. Alespoň u hotelů kategorie lifestyle, kde lobby připomíná obývací pokoj. Pohodlná křesla, kusové koberce, police s knihami, teplé světlo stojacích lamp, pestré obrazy na stěnách.

Recepční bez uniforem. Lehký nábytek, jen vyšší stůl s počítačem – žádný recepční pult. Vedle bar nebo alespoň malý koutek s výrobníkem kávy a nápoji. Hlavně pohodová, uvolněná atmosféra (mírné napětí, jen když nemohou v systému najít vaši rezervaci). Před vchodem do hotelu naoko ledabyle poházené květináče s květinami a bylinkami, dřevěná houpačka, socha místního umělce. To vše má navodit atmosféru domova, bez jakékoliv upjatosti.

Hotelová restaurace

Hotelové restaurace se staly žádaným zbožím. Hoteliéři je začali dělat sympatické a příjemné, a hosté začali restaurace v hotelech přímo vyžadovat. Třeba lifestylový řetězec Mama Shelter, který před nedávnem koupil Accor, je svými restauracemi proslavený. A co víc, restaurace pro ně není neziskové středisko, které jenom snižuje GOP (hrubý provozní zisk) celého hotelu. Naopak – podíl na tržbách u nich činí až 40 %! Ziskovost je tam sice nižší než u ubytování, ale v součtu v Mama Shelter restaurace dramaticky zvyšuje obrat i zisk. Naopak Motel One se drží svého konceptu bez restaurace (s jedinou výjimkou v Mnichově), orientuje se na lifestylové ubytování a realizuje GOP vyšší než 60 %. Zároveň se Motel One snaží být v takových centrálních lokalitách větších měst, kde si jejich hosté najdou cool restauraci nebo bistro v okolí hotelu.

Řada majitelů hotelů je silnější v ubytování a s F & B úsekem si neví tak úplně rady. V takovém případě se hodí pronájem zkušenému restauratérovi. Jenom pozor, jak si ošetříte přípravu snídaní pro své hosty.

Hoteliérům na samotě v horách nebo v menších obcích nezbývá než se restauraci naučit provozovat. Ale zapomeňte na bílé ubrusy a těžké čalouněné židle. To není trendy. I v restauraci se lidé chtějí cítit neformálně a pohodově, podobně jako doma v obýváku. Tomu musí odpovídat i nabídka jídel a cenotvorba.

Zaměstnanci součástí interiéru

Když jsem si před několika roky nechal narůst vous, byl jsem kolegy z branže upozorněn, že hotelová pravidla (zejména manuály hotelových řetězců) něco takového neumožňují. Legrační. Všichni chodí vousatí, ale hoteliér nemůže? Sami vidíme, jak se to za poslední čtyři roky posunulo. Kravat ubylo, uniforem na recepcích ubylo. Naopak přibyly nové prvky, nejviditelnější je tetování.

Dříve do bank a hotelů nikoho s tetováním nebo piercingem nepřijali. Změnila se doba – je to móda, a navíc není kde brát další zaměstnance. Trochu i z nouze se trend posunul směrem k mohutným pažím se spoustou obrázků z modrého inkoustu. Někde to dosahuje silných momentů, zaměstnanci se stávají součástí interiéru. Obrázky na viditelných částech těla doplňují dekorace na stěnách a formují celkový dojem hosta z hotelové lobby.

Parkování

Investoři, kteří plánují výstavbu nového hotelu nebo jeho kompletní rekonstrukci, musejí počítat také s parkováním, garážemi. Ovšem pozor, zejména u městských centrálních lokalit je třeba vzít v úvahu fakt, že za nějakých 10 let lidé nebudou do hotelu jezdit svým autem. Přiveze je samořídicí nebo sdílené auto, které nebude potřeba garážovat. Je proto dobré uvažovat o tom, že jednou se garáže přebudují na prostor s jiným využitím. Třeba jako wellness nebo konferenční místnosti nebo…

Mileniálové

Jiné zvyky, než jaké máme my, to je hlavní charakteristika mileniálů. Nechtějí tolik pracovat. Nepotřebují vlastnit majetek (byt v pronájmu a sdílené auto jsou v pořádku). Mají jiný vztah k penězům a bohatství. Nezažili bídu komunismu. Rádi chodí na kávu do Starbucks, nutně potřebují ke svému životu mobil a nekonečná data v něm. Chtějí pohodu. Míchat práci s volným časem. Milují chatování, ale také rádi půjdou do příjemné hotelové restaurace s přáteli. Dobře se najíst, dobře popovídat a u toho se vyfotit na Instagram.

Právě tahle skupina mění hotelnictví. Proto jsou nyní v oblibě hotelové restaurace. Proto hotely připomínají domácí prostředí, bez uniforem a formalit. Proto hoteliéři musejí mít extra silné Wi-Fi s připojením bez hesla. Proto ty bary hned vedle recepce. Proto check-in přes QR kód.

Automatizace

Debata ohledně robotů v hotelech je zábavná. Nakonec se většinou shodneme, že služby jsou o lidech. Lidé jako hosté, lidé jako naši zaměstnanci. Robot může pomáhat, ale nemůže to celé převzít. Naopak já vidím obrovskou sílu v umělé inteligenci u revenue strategie hotelu. Proč? Protože lidé dělají chyby. Nepamatují si všechny detaily, které ovlivnily vloni a předloni obsazenost nebo cenu. Kdežto chytrá neuronová síť, pokud se do ní nalijí správná data, takové chyby nedělá. Umí vzít v úvahu počasí, konkurenci, výplaty, bezpečnostní situaci, konání kongresů v okolí atd.

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky Ubytování

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

Instagram: 5 taktik pro zvýšení zájmu o obsah

Pravidelná komunikace na Instagramu je pro úspěch nejenom na této sociální síti klíčová. Jak komunikovat nebo jaké kroky ideálně zvolit, aby obsah zaujal a cílové publikum s ním interagovalo? Nabízím vám 5 ověřených tipů, jak postupovat.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Turisté v Praze si možná připlatí

Vedení Prahy chce zvýšit turistický poplatek za ubytování z nynějších 21 na 50 korun za den. Důvodem je snaha zvýšit příjmy města, které jsou nižší než výdaje spojené s turismem. Město proto schválilo memorandum se svou firmou...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Profil typického turisty v Praze

Turisté v Praze. Přiznejte si, že i vám toto slovní spojení evokuje opilé britské mladíky potácející se od baru k baru, německé turisty vysedávající nad orosenou sklenicí u Fleků nebo asijské návštěvníky mířící za neustálého cvakání fotoaparátů od Karlova...

Číst více