Ladislav Havel: Češi si zálibu v poznávání a cestování vzít nedají (I.)

Foto: Petr Manuel Ulrych Ladislav Havel Foto: Petr Manuel Ulrych

Před zahájením letní outgoingové sezony jsme se setkali s předsedou představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR Ladislavem Havlem, abychom se pokusili predikovat vývoj v cestování do zahraničí v příštích týdnech. A také abychom upozornili na specifika, která bude letošní léto mít pro touroperátory, prodejce zájezdy i pro zákazníky. A vzhledem k tomu, že si po těch letech, po které se známe, tykáme, zůstali jsme u toho i v tomto interview.

Láďo, jakou letos ty coby majitel cestovní kanceláří a zároveň předseda ACK ČR očekáváš letní turistickou sezonu? A po jakých zemích je nyní největší poptávka?

Všichni, kteří pracujeme v cestovním ruchu, ať je to domácí výjezdový nebo příjezdový, jsme nadšenci a jako takoví máme perspektivu, že se to všechno rozběhne. Já tomu osobně věřím, i když některé okamžiky v tom předcházejícím období byly velmi krušné, ale vycházíme z toho, že Češi jsou dobří cestovatelé a velmi rádi jezdí za rekreací, ale také za poznáním. Sezóna je připravená, přestože většina cestovních kanceláří pro letošek nevytiskla papírové katalogy. Myslím ale, že se lidé naučilii najít si své prodejce, své cestovní kanceláře, tak, jak byly po léta zvyklí. Čekáme, že ten vývoj bude pozitivní, zejména u destinací v dojezdové autobusové nebo automobilové vzdálenosti. Očekáváme tedy velký zájem o Chorvatsko, Řecko, rozhodně Itálii, Bulharsko, Švýcarsko či Slovinsko. Tyto předpoklady máme de facto potvrzeny dotazy klientů. Česká republika ještě před zavedením evropských COVID certifikátů, abych to nazval velmi opatrně, vyjednala bilaterální podmínky pro očkované v rámci šesti států, naposledy bylo přiřazeno ještě zmiňované Chorvatsko. Do těchto zemí by mělo být nebo určitě bude pro Čechy již snazší vycestovat už po první dávce vakcíny, resp. po uplynutí 22 dnů od její aplikace. Po poslední vlně rozvolnění je určitě velký zájem také o Rakousko a určitě bych nechtěl zapomenout na maďarské lázně.

Na jihu Evropy, kde je cestovní ruch samozřejmě často jediným ekonomickým přínosem, jednáme spolu s ministerstvem zahraničí, kterému musím poděkovat za dlouhodobou dobrou spolupráci, a snažíme se vyjasnit nejenom příjezdové podmínky, ale také získat pro naše turisty informace o tom, zda jsou současné podmínky odlišné nebo jsou standardní, tak jako bývaly dříve. Každý turista, a nás nevyjímaje, když si volí svoji dovolenou, chce mít pohodu, klid, ale hlavně informace. Češi určitě přijmou informace, které jsou odlišné od bývalého standardu, abych tak řekl, ale my je musíme mít. A k tomu dopomáhá samozřejmě komunikace nejenom s národními centrálami těch zemí, o kterých jsem mluvil, ale také s ministerstvem zahraničí. Veškeré tyto informace naše asociace shromažďuje a rozesílá svým členům tak, abych měli pro své klienty a zájemce o cestování co možná nejpřesnější, ale hlavně aktuální informace.

Já vím, že tyto informace se mění v čase a liší se i destinaci od destinace, nicméně, dá se obecně říct, na jaká opatření se musí čeští turisté v těch destinacích, o kterých jsme dosud mluvili připravit a s jakými restrikcemi musejí počítat?

Pokud mluvíme o takovém tom mainstreamu českých turistů v rámci Evropy, tak ta opatření jsou k dnešku (rozhovor jsme nahrávali 1. června t.r., pozn. red.) velmi podobná těm našim. Každá cestovní kancelář je zodpovědná také za zdraví svých klientů, tak se rozhodně budeme snažit nejenom neposílat dovolenkáře někam, kde to je nebezpečné, ale budeme se snažit mít pro ně informace opravdu aktuální a spíše preferovat prodej takových destinací, kde je pandemie na velkém ústupu. Pravidla v těchto zemích se samozřejmě budou měnit tak, jak se mění postupně i u nás a nespornou výhodou je, že naši klienti od nás získají opravdu relevantní informace. Rozhodně ale připomínám, že je opravdu fajn nezapomenout na dobré cestovní pojištění. Řada pojišťoven už má mnoho měsíců tak skvělé produkty, které se zabývají právě tím tématem covidu, že je výběr skutečně velký. Je třeba počítat s tím, že nějaká koruna navíc to jistě bude, ale myslím si, že v rámci rodinné dovolené je to věc, která přispěje klidu a pohodě.

Zatím jsme mluvili o evropských zemích, nicméně Češi velmi rádi cestují i do Egypta, Tuniska, Turecka dalších mimoevropských destinací. Jak to s nimi vypadá pro letošní sezonu?

Za měsíc bude sezóna eskalovat a já věřím, že se podaří u všech námi žádaných destinací vzájemně nastavit pravidla takovým způsobem, aby to bylo nejenom možné, ale hlavně bezpečné. Jedná se často o destinace, které jsou na turistickém ruchu téměř závislé. Ty země na tom už také dlouho dobře pracují, protože se snaží nejenom o rozvolnění cestovního ruchu, který jim přinese turisty a tím pádem peníze, ale snaží se – třeba jako v Tunisku – přednostně očkovat pracovníky v cestovním ruchu a tím dávají jednak naději tomu, že letní sezona proběhne bez problémů, ale také dávají turistům a světu najevo, že se jedná o bezpečnou destinaci.

Upravují se samozřejmě pravidla tak, abychom mohli informace pro ty lidi mít pro vycestování, ale také při cestování. Musím říct, že například ve Velké Británii jsme zkoumali podmínky a všechna pravidla a status quo je takový, že do této země se jako dovolenkář nebo poznávací turista v tuto chvíli nechcete vypravit. Já to říkám velmi nerad, protože je to mnou oblíbená destinace a v mých firemních programech hraje zásadní roli, ale bohužel restrikce jsou takové, že skupinám cestování do této země v tuto chvíli nedoporučujeme.

Ale zpět k otázce. Aktuálně je veliký zájem o Egypt, o Spojené arabské emiráty a také Kanárské souostroví, Dominikánskou republiku, Mexiko, Kostariku nebo třeba Maledivy. To jsou místa, kam se dostaneme velice dobře. Vyjma několika jmenovaných jsou všechny mimoevropské destinace zařazeny na tmavě červený seznam Evropské unie a všichni se těšíme, až dojde k rozvolnění. S velkými nadějemi sledujeme média a také postup v tom tzv. evropském COVID pasu, který ukáže, co má člověk za předpoklady pro bezpečné cestování.

Pojďme připomenout, jak by měl fungovat covidový pas, pokud budeme používat tohle to zjednodušené označení.

Covidový pas, nebo jakýsi dokument papírový nebo elektronický, by měl umožnit cestování, ale vlastně nejenom umožnit cestování, ale také prokázat, že dotyčný cestující má ty a ty zdravotní parametry, čili není rizikem on sám pro ty ostatní. My máme samozřejmě velký zájem o to, aby takovýto doklad vznikl, ať již bude mít podobu, jakou chce. Jako asociace bychom rádi, aby covidový pas nediskriminoval některé skupiny lidí. Například ty, kteří se ze zdravotních důvodů nesmějí očkovat.

Budou v celém procesu hrát nějakou roli i cestovní kanceláře? Budou například požadovat po svých klientech covidu předložení covidového pasu v případě nákupu zájezdu.

O tom se zatím diskutuje. Náš přístup je takový, že bychom, až budou známy přesně parametry toho covidového pasu, chtěli mít pro klienta přesnou informaci z té konkrétně jím vybrané destinace, jak tam ten covidový pas funguje, zda opravdu má tu plnou funkcionalitu, jako bude mít na ploše Evropské unie.

Cestovní kanceláře se snaží o jednu důležitou věc při vzniku covidpasů, a to je jednoduchost. Pokud by tam byla například nějaká složitost nad rámec běžné práce s počítačem, tak to bude pro řadu lidí diskriminující okamžik. A my samozřejmě čekáme, že se bude nabízet nějaká vhodná aplikace pro chytré mobilní telefony, ale myslíme také na tu skupinu cestujících, kteří ten mobilní telefon neovládají dobře, anebo mají mobilní telefon, který nemá vhodné parametry. Existuje mnoho seniorů, kteří touto technikou nevládnou, a my je nesmíme postavit na okraji možností cestování. Musíme zabezpečit ten COVID pas a jeho parametry tak, aby ho bylo možno získat v jakékoliv podobě.

U nás by měl být spuštěn testovací provoz covidového pasu přes QR kód v polovině června, v třetím červnovém týdnu pak má být k dispozici mobilní aplikace.

Už od začátku června si může každý z webu stáhnout potvrzení o bezinfekčnosti. Dá se použít pro cestu do zahraničí?

Je použitelné, má všechny parametry, které země Evropské unie uznávají.

Jak to je letos s cenami zájezdů v porovnání s posledním předcovidovým a v řadě ohledů rekordním rokem 2019?

Ceny zájezdů se neposunuly směrem nahoru. Pokud bychom ceny nastavili jako vyšší, nebo zásadně vyšší, zájem by nebyl takový. A máme spoustu příkladů, kdy se stejný hotel ve stejné destinaci prodává za cenu nižší.

Ilustrace: Shutterstock.com

Poslechněte si:

Hlavní část rozhovoru přinášíme také ve formě podcastu. Ten si  můžete poslechnout zde:

Podcast: S Ladislavem Havlem o výjezdovém turismu

Nebudeme si nic nalhávat – Češi byli v uplynulých letech přeborníky, pokud jde o lastminutové zájezdy. Jak to bude letos? Má smysl čekat na zlevněné zájezdy na poslední chvíli?

Předcházející roky se nedají brát jako vzor, můj osobní názor založený na třicetiletých zkušenostech je takový, že výprodej zájezdů ve vysoké sezóně nebo koncem sezóny nelze asi úplně očekávat. České cestovní kanceláře nepočítají s tím, že bychom letos vyjeli v takovém procentu jako v roce 2019, čili určitě nejsou nakoupené kapacity v takovém obrovském rozměru. Myslím si, že nechat nákup zájezdu úplně na poslední chvíli je možné v případě, kdy je mi úplně jedno, kam pojedu a na jak dlouho pojedu. V mnoha zemích, kam český turista rád míří, navíc zůstane trávit dovolenou spousta místních, kteří normálně vyjíždějí do zahraničí. Já jsem mluvil s několika italskými hoteliéry a se slovinským hoteliéry a ti mi tuto domněnku potvrdili, tedy že místní domácí turismus zabere velké množství kapacit.

Troufneš si odhadnout, jak se bude vyvíjet outgoing na podzim, kdy nastane sezona eurovíkendů a exotiky?

Můj optimismus pro podzimní sezónu je výrazně vyšší než pro tu letní. A ten důvod mám podepřený průzkumem trhu. Klienti v mé cestovní kanceláři už se zajímají o poznávací zájezdy na podzimní sezonu, a to si myslím, že velice dobré znamení. Jedná se o tradiční destinace, kam se jezdí během podzimu autobusem třeba nebo letadlem. Pokud se týká eurovíkendů, tak určitě budou. Budeme samozřejmě počítat stále s tím, že nějaké restrikce v nějaké destinaci mohou být, ale věřím, že jsme si na to docela dobře zvykli. Možná, že roušky nebo respirátor ještě někde použijeme.

U exotiky se ukazuje, že ten zájem je také velký a nemyslím, že ten podzim by to měl nějakým způsobem utlumit. Češi si svoji zálibu v poznávání a cestování určitě vzít nedají. Já hlavně věřím tomu, že léto přinese spoustu zkušeností nejenom organizátorům, nejenom úřadům, ale také samotným cestovatelům a ty hlavní poznatky z léta fungování třeba toho diskutovaného COVID pasu a podobně. Navíc poroste proočkovanost obyvatelstva nejenom u nás, ale i v těch destinacích, kam jezdíme. Věřím, že se to všechno začne pomaloučku vracet do starých kolejí. Klienti budou mít určitě nadále zájem se i na podzim někde trošku ohřát a podívat se do exotiky i do bližších destinací. A my k tomu chceme vytvořit dobré podmínky.

(Pozn. red.: V druhé části rozhovoru, kterou přineseme příští týden, bude řeč mj. o voucherech, které loni zákazníci dostali od cestovních kanceláří za neuskutečněné zájezdy. A nebo taky o významu profesních svazů v oblasti turismu…)

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více