Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
V Latinské Americe bychom asi těžko hledali zemi, která ušla na poli turismu takový kus cesty, jako právě Kolumbie. Země, která byla ještě před pár lety synonymem pro drogovou kriminalitu, je dnes destinací, kam bez obav míří turisté z celého světa.
Tempo, kterým v Kolumbii rostou příjezdy ze zahraničí, mohou této zemi na severu jihoamerického kontinentu mnozí konkurenti jen závidět. V roce 2013 vzrostly příjezdy o 8,2 procenta, v roce 2014 o 7,4 procenta a v roce 2015 dokonce o 16,3 procenta. Data za loňský rok nebyla v době uzávěrky tohoto vydání k dispozici, dá se nicméně očekávat, že i loni počet příjezdů do Kolumbie vzrostl. Příčinou je nejen radikálně zlepšená bezpečnostní situace a mezinárodní kampaň, kterou se země v uplynulých letech prezentovala v zahraničí, ale také depreciace kolumbijské měny.
S dalším růstem klíčových parametrů kolumbijského turismu počítají prognózy i pro příští období. Klíčovým slovem bude i nadále bezpečnost. K vnímání Kolumbie jako bezpečné destinace výrazně přispěl i loňský podpis definitivního příměří mezi vládou a povstalci z Revolučních ozbrojených sil Kolumbie. Zatímco v roce 2015 zavítalo do země 2,3 milionu zahraničních turistů, do roku 2020 se má jejich počet zvýšit na 3,2 milionu. A jejich výdaje mají v příštích letech růst v průměru o 6,5 procenta ročně. Nejčastěji do Kolumbie míří turisté z dalších zemí Střední a Jižní Ameriky, následuje Severní Amerika a Evropa. U všech těchto zdrojových trhů se v příštích letech počítá s nárůstem. Svoji roli hraje samozřejmě i pozornost, kterou Kolumbii věnují světová cestovatelsky zaměřená média. Naposledy například zviditelnil Kolumbii časopis National Geographic, když město Cartagena zařadil na svůj seznam nejlepších světových destinací letošního roku.
Tab.: Vývoj vybraných ukazatelů kolumbijského turismu do roku 2020
Ukazatel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Počet příjezdů (v tis.) |
1 582,10 | 1 692,80 | 1 832,10 | 1 967,80 | 2 288,30 | 2 503,40 | 2 668,40 | 2 843,80 | 3 012,10 | 3 168,70 |
Počet přenocování (v tis.) |
8 592 | 9 586 | 10 619 | 11 770 | 13 918 | 15 506 | 16 903 | 18 401 | 19 897 | 21 389 |
Počet hotelových pokojů | 109 256 | 116 049 | 119 531 | 123 013 | 128 879 | 135 778 | 142 466 | 148 891 | 154 917 | 160 703 |
Průměrná obsazenost hotelů (%) |
39,9 | 42,4 | 43,6 | 44,9 | 47,0 | 49,6 | 52,0 | 54,3 | 56,5 | 58,7 |
Průměrný RevPAR (v USD) |
59 | 55 | 50 | 44 | 40 | 43 | 45 | 47 | 48 | 48 |
Zdroj: Ministry of Tourism, Colombia; odhad pro léta 2016–2020: Canadean
Navzdory relativně vysokým cenám zájezdů míří do Kolumbie také stále více Čechů. Tabulky Českého statistického úřadu to sice nemohou doložit, ale shodují se na tom zástupci řady cestovních kanceláří i prodejci letenek. A podle odhadu COT ještě nedosáhla vlna zájmu českých cestovatelů o Kolumbii svého vrcholu. V současnosti je Kolumbie v nabídce cestovních kanceláří ESO travel, Adventura, Soleada, Alvarez, Livingstone, Marco Polo, Pangeo Tours, Nomád a dalších.
Foto: Shutterstock.com
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.