Uživatel se chce bavit
Tím, co dnešní uživatel na sociálních sítích nejvíce ocení, je moment překvapení a zábava. Touží po originálním obsahu, který bude moci sdílet se svými přáteli. Originality však nedosáhnete s pomocí fotobanky, ani jednotvárných prodejních příspěvků. Uživatel i algoritmy sociálních sítí milují autenticitu a kreativitu. Jak tyto dvě nezbytnosti zajistit?
Vlastní vizuál vás posune vpřed
Jednou z nejdůležitějších oblastí kreativy je vizuál. Fotografie a videa působí z hlediska statistik na oko čtenáře několikanásobně působivěji a ukážete-li potenciálnímu zákazníkovi produkt na fotografii nebo na videu, daleko lépe se s ním ztotožní. Proto je potřeba nepodcenit důležitost vlastního materiálu.
Zařídit takové fotografování/natáčení však není jednoduchá záležitost a je potřeba počítat s mnoha úskalími, která mohou během samotného natáčení či fotografování nastat. Je tedy důležité zajistit, aby v den natáčení nebo fotografování všechno proběhlo hladce.
Začněte scénářem
V samotném začátku je potřeba vymyslet co nejdetailnější koncept toho, co se má fotografovat/o čem bude video. Z konceptu poté vytvořte co nejpodrobnější scénář, ve kterém si ujasníte, kolik potřebujete získat fotografií, na které platformy budou umístěny, jak budou vypadat a kolik vás to bude stát. Při tvorbě scénáře myslete na vaši cílovou skupinu: Kdo vaše video uvidí? Jak na něj bude působit? Budou pro ně fotografie tematicky a vizuálně poutavé?
Zajistěte všechno potřebné
Stanovte si předem, jaké finanční prostředky hodláte do vizuálu vložit a jaké je vaše maximum, které nechcete přesáhnout. Poté můžete podle finančních možností začít zařizovat tyto důležité body:
Kompars
Nutnost účasti komparsu a jeho počet vyplyne ze scénáře. Rámcová odměna za jednoho komparzistu cca 1 000–1 500 Kč za natáčecí den. Je-li ve vašem videu nebo na fotografiích potřeba profesionálních herců či modelů, pohybuje se cena okolo 2 000–5 000 Kč.
Lokace
Při tvorbě scénáře si ujasněte, zda chcete váš vizuál pořídit někde na louce, v kanceláři, baru či v profesionálním ateliéru plném rekvizit. Poté zajistěte, aby byl v době natáčení a fotografování prostor volně dostupný a na place se nepohyboval nikdo, kdo tam „nemá co dělat“. Myslete také na to, že u některých lokací je nezbytné získat nejprve souhlas od majitele či příslušného úřadu.
Rekvizity
Po sepsání scénáře, zajištění komparsu a lokací popřemýšlejte, co se má objevit v záběrech. Týká-li se vaše fotografování/video oboru gastro, pravděpodobně budete potřebovat velký nákup surovin a doplňků do kuchyně. Fotografujete-li dětské hračky, pravděpodobně budete potřebovat pokoj plný roztomilých dětských doplňků a nábytku.
Fotograf/kameraman
Před samotným natáčením/fotografováním se osobně setkejte a ujasněte si všechny detaily. Kameraman/fotograf profesionál dokáže nejen porozumět a vyhovět všem vašim přáním, navíc vám díky svým zkušenostem dokáže poradit a vytáhnout váš vizuál ještě o úroveň výš.
Cena za práci fotografa se poté skládá z cen za preprodukci, produkci a následnou editaci, přičemž každá část jeho práce může být hodnocena jinou hodinovou sazbou. Domluvte se tak vždy dostatečně dopředu, ať nedochází k rozporům.
Natáčecí den
Zajistěte celé akci co nejhladší průběh, zamezte zmatkům a postupujte přesně podle vámi stanoveného plánu. Vy sami nejlépe víte, jak má každý záběr vypadat, proto aranžujte scény, komunikujte s kameramanem/fotografem i komparzisty a zajistěte příjemnou atmosféru bez stresu. Nezapomeňte ani na malé občerstvení a pití.
Editace videa na týden i na měsíc
S kameramanem/fotografem se předem domluvte na závazném termínu, a to i tehdy, když na výsledek nepospícháte. Předejdete tím neshodám; některé úpravy mohou být hotovy v rámci několika hodin, editace náročných scén plných efektů, barvení a střihů mohou zabrat i několik dní.
Celý článek je sepsán na základě našich vlastních zkušeností. Produkcí a tvorbou strategií video- a fototvorby se zabývají specialisté s mnoha zkušenostmi. Nevíte-li si rady, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám poradíme.
-
marketingový manažer pro BEJKN bistro a social media manager ve Fresh Services
Všechny moje články
-