Jak si definovat svého „náročného“ turistu

V Pardubickém kraji se v posledních letech výrazně zlepšila kvalita služeb i cestovního ruchu obecně. Jelikož však region není historicky vnímán jako tradiční dovolenková destinace, mnoho turistů východní Čechy při plánování své dovolené jednoduše nenapadnou. Co to znamená v kontextu bonitní klientely?

Pokud by kraj ve svých marketingových aktivitách chápal bonitní či náročnější klientelu v tom nejširším kontextu – tedy bohaté návštěvníky, kteří chtějí v místě strávit dlouhou dobu a nebojí se utrácet za luxusní a originální zážitky – je třeba kriticky přiznat, že tato očekávání naplnit nemůže. Proto se Pardubický kraj, res­pektive Destinační společnost Východní Čechy, která má propagaci cestovního ruchu v tomto regionu na starosti, obrátila k jiné cílové skupině. Tou se stali účastníci kongresové a incentivní turistiky. „V našem kraji se rozhodně snažíme zvýšit podíl kongresové a incentivní turistiky. Tento segment cestovního ruchu je určitě velmi zajímavým pro všechny zúčastněné subjekty,“ uvedla ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy Alena Horáková a vysvětlila důvody: „Vedle ubytování a stravování čerpají návštěvníci v dané destinaci i další služby v podobě zážitkových programů, speciálních prohlídek, pronájmu kongresových prostor či speciální techniky atd. Takže logicky generuje kongresová a incentivní turistika pro poskytovatele služeb větší příjmy.“

East Bohemia Convention Bureau

Proto také od roku 2011 funguje při krajské turistické centrále specializovaný úsek East Bohemia Convention Bureau, který prezentuje Pardubický kraj jako destinaci vhodnou pro pořádání kongresů, korporátních akcí, eventů nebo třeba i svateb. „Subjekty propagujeme prostřednictvím webových stránek www.eastbohemia­convention.cz, účastníme se speciálních workshopů pro korporátní klientelu nebo pořadatele akcí v České republice i v zahraničí. Rozhodně vidíme pozitivní trend stoupajícího počtu akcí i účastníků. Podle veřejné databáze Českého statistického úřadu jsme v roce 2010 měli v hromadných ubytovacích kapacitách Pardubického kraje celkem 263 akcí nad 50 osob a v roce 2019 už to bylo dvakrát tolik – celkem tedy 524 akcí. I v mezikrajském srovnání si vedeme velmi dobře,“ doplnila Alena Horáková.

Spíše okrajová záležitost

 Pro jednotlivé turistické oblasti Pardubického kraje a organizace cestovního ruchu, které se starají o jejich propagaci, jsou poté nároční turisté (i v kontextu toho, že se jedná především o klientelu segmentu MICE) spíše okrajovou záležitostí. „Myslím si, že by každý měl usilovat o klientelu, na kterou ‚má‘. Pardubicko nepřekypuje množstvím velkokapacitních konferenčních prostor ani čtyř- a vícehvězdičkovými hotely – na území turistické oblasti Pardubicko máme jen jeden takový. Z toho sami cítíme, že velký potenciál tu není. Nemá tedy smysl lákat k nám bonitní klientelu, která by u nás nenašla odpovídající a požadovaný komfort,“ domnívá se například ředitelka Turistické oblasti Pardubicko – Perníkové srdce Čech Markéta Krátká a doplňuje: „Mnoho exkluzivit zatím nabídnout nedokážeme. Anebo nám jen prostě chybí sebevědomí.“ Podobně pak vnímá situaci i ředitelka Destinační společnosti Orlické hory a Podorlicko Michaela Vaňková: „Návštěvnost náročnější klientely na našem území považujeme spíše za okrajovou. Pokud za náročnější turisty považujeme klienty, kteří vyhledávají čtyř- až pětihvězdičkové hotely, může naše oblast nabídnout hotely v řádu jednotek a pětihvězdičkový hotel prozatím dokonce žádný,“ konstatovala.

Čím zaujmout

Snaha o náročnější klientelu s sebou totiž dle Michaely Vaňkové nese potřebu, ­stanovit si určité standardy, které nelze na území Orlických hor a Podorlicka dost dobře aplikovat. „Pokud by se mělo jednat o zahraniční náročnější klientelu, je nutné zmínit, že jednotlivé atraktivity v území nedisponují dostatečnou jazykovou vybaveností. Potýkáme se s nedostatkem cizojazyčných či vícejazyčných recepčních, průvodců, s nedostatkem cizojazyčných tištěných materiálů, audioprůvodců či vícejazyčných webů,“ vysvětlila hlavní důvody ředitelka oblastní destinační společnosti.

Dle Aleny Horákové navíc pro bonitní klientelu platí, že subjekty pro ni musejí mít v nabídce vždy něco navíc nad rámec základních služeb cestovního ruchu. „Může jít třeba o kvalitní wellness, adrenalinové zážitky, kulturní programy, zážitkovou gastronomii atd. To často rozhoduje o jejich volbě,“ objasnila.

Hosté jsou totiž stále náročnější a mohou si vybírat. „Jsou zcestovalí a mají větší srovnání, což je dobře,“ domnívá se marketingový manažer Horského resortu Dolní Morava a Wellness hotelu Vista Tomáš Drápal. Čím je tedy umějí za­ujmout? „Náš resort má spoustu jedinečných ­konkurenčních výhod, které nikde jinde v republice, ale ani v Evropě nenajdete. ­Nejedná se pouze o velké investiční akce typu nejdelší bobové dráhy ve střední Evropě a nejdelší v ČR či největšího mamuta na světě, který je zapsán do české knihy rekordů, ale třeba i o světově unikátní Stezku v oblacích,“ nastínil Tomáš Drápal a dodal, že další konkurenční výhodou resortu Dolní Morava je komplexnost všech služeb, tzv. pod jednou střechou. Hotel, chaty, restaurace, dětské parky, adrenalinové zážitky, bobové dráhy – to vše se nachází v bezprostřední blízkosti a infrastruktura dává příležitost pro celodenní výlet. Do hotelu tak jezdí hosté z celé České republiky a třeba i z Polska.

Jak dál…

Co se týká chápání náročné a bonitní klien­tely především jako účastníků kongresového a incentivního turismu, nemuselo by se pro Pardubický kraj jednat do budoucna o jedinou definici tohoto segmentu. Naopak se ukazuje, že by se mohlo vnímání rozšířit o další definice. Právě o to by se mohla pokusit turistická oblast Orlické hory a Podorlicko, která se od loňska začala ve své propagaci profilovat jako Slow Destination. O co jde? „O tzv. pomalé cestování. Turisté, kteří vyhledávají tento typ cestování, se nehoní za tím, aby viděli co nejvíce. Očekávají méně, ale o to intenzivnější zážitky a prožitky z místa, které navštíví. Turista více o cestování přemýšlí a také se více připravuje,“ vysvětlila Michaela Vaňková, ale zároveň dodala, že otázka, zda se turisté zajímající se o toto téma dají považovat za náročnou klientelu, zůstává v tuto chvíli stále nevyřešenou.

I když se zdá, že Pardubický kraj oproti jiným „turistickým rájům“ v lákání náročnějších klientů pokulhává, není tomu tak. Nejen díky aktivitám jednotlivých destinačních managementů, ale i díky takovým resortům jako je Dolní Morava. Movitější návštěvníci do něj možná tolik nepřijíždějí, o to „bohatší“ jej ale ti ostatní opouštějí – plni netradičních zážitků a dojmů.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více