Jak se změnil domácí turista

Porevoluční cestovní ruch v Čechách prošel bouřlivým vývojem. Otevření hranic znamenalo odliv českých cestovatelů do světa, aby se postupně s pocitem „už jsme viděli dost“ opět nadchli pro svou rodnou hroudu. Dnes je domácí turismus opět plnohodnotnou disciplínou a vykazuje zajímavé výsledky. Nároky Čechů cestujících po vlasti stoupají.

„Okamžitě po sametové revoluci došlo k totálnímu ‚exodu‘ Čechů do destinací směrem na západ od našich hranic,“ uvádí Petr Čermák, ředitel Hotelu Studánka v Rychnově nad Kněžnou. „Toto svobodné období s sebou neslo absolutní propad domácího cestovního ruchu. Opadlo typicky české chataření a chalupaření a mnoho kempů a osad zarůstalo plevelem,“ připomíná. Svůj vliv měl také zánik podnikových a odborářských rekreací. Tuzemská dovolená se postupně začala vyvíjet k evropskému standardu. Jak stoupala úroveň života v Čechách, ekonomická síla i srovnávání se sousedními zeměmi, nároky turistů rostly. Zároveň se zvyšovala úroveň segmentů pracujících na poli cestovního ruchu – zlepšovaly se možnosti dopravy, ubytování a do popředí se dostávala důležitost gastronomie. „Díky konkurenčnímu boji mezi subjekty přibylo ubytovacích kapacit, možností objevovat neznámá místa republiky a regionální speciality. Významnou roli dnes hraje popularita volnočasových aktivit, například cyklistiky, místní gastronomie, lokálních piv a podobně,“ dodává Čermák.

Zpět ke kořenům

Tomáš Blabla, generální ředitel Resortu Valachy, zaznamenal „návrat domů“ zhruba kolem roku 2000: „Lidé se nasytili objevování dříve zakázaného a znovu se přiklonili ke krásám naší země. Mám radost, že se čím dál více prosazují i méně známé destinace. Trendem se staly prodloužené víkendy s co největším množstvím doprovodných služeb v ceně.“ Naplnění přísloví „všude dobře, doma nejlíp“ potvrzuje i Viliam Sivek, generální ředitel SIVEK HOTELS: „V naší zemi je vše, co si náročný klient může přát: nádherná příroda, hory, jezera, rybníky, lázně, pěší turistika, cyklotrasy, úžasné památky, muzea, galerie… Není tu nouze o zážitky a výletník si může připomenout jak historii, tak současnost. Jsem rád, že vznikají nové mezioborové produkty cestovního ruchu, například nádherné Křišťálové údolí na Jablonecku, kde dochází k napojení našeho oboru na komplexní zážitky s tradicí i současností vyhlášených jabloneckých sklářů.“

Cestování Čechů v číslech

Statistiky ukazují, že v roce 1989, tedy v období, kdy ještě Češi nemohli cestovat tam, kam by chtěli, poznává svoji vlast 6 milionů Čechů. O deset let později v roce 1999 se čísla téměř nemění, protože lidé více cestují do zahraničí. Oproti tomu v roce 2018 stoupl domácí cestovní ruch na 10 milionů domácích cestovatelů. Čím je pro našince Česko nejvíce atraktivní? Rozhodně kulturními památkami. Podle marketingového výzkumu agentury CzechTourism (data od posledního čtvrtletí roku 2017 do konce druhého čtvrtletí 2018) zavítá během výletu či dovolené za těmito cíli 31 % českých turistů. Pěší turistika je hned dalším důvodem, který Čecha vyláká ven (28 %). Nevzdaluje se však příliš od místa svého ubytování, takže výlety volí po okolí nebo v sousedním regionu.

Podle dětí a seniorů

„Kam pojede rodina na dovolenou, dnes určují děti, respektive nabídka služeb pro ně, což je zásadní změnou oproti minulosti,“ říká Tomáš Blabla. S tím souvisí i návaznost na školní prázdniny. „V době letních prázdnin se doba pobytu prodlužuje a většina z nich je týdenních. Stejně tak v období jarních prázdnin, kdy rodiny s dětmi vyrážejí na lyžařské pobyty,“ dodává Petr Krč, obchodní a produkční ředitel cestovní kanceláře ATIS. Do popředí se však dostávají také senioři, kteří využívají týdenních pobytů i v mimosezoně. U mladších ročníků převládají víkendové pobyty nebo prodloužené víkendy ve spojení se státními svátky. Tuzemec v poslední době absolvuje kromě hlavní dovolené více krátkodobých pobytů různého charakteru během roku.

„Pestrost zážitkových nabídek je velmi inspirativní pro zimní i letní sporty. V nabídkách bývá celá plejáda zábavních parků, sportovišť, akvaparků nebo stezek.“ Jan Kučera, Czech holidays

Zážitky & wellness

Mezi priority cestovatelského vyžití patří zajímavý a bohatý program. „V nabídkách cestovních kanceláří se specializací na tuzemské pobyty najdete dovolenou se zaměřením na seniory, rodiny s dětmi, pobyty s rybařením, na zámku, se psem, bez lepku, nebo wellness dovolenou,“ vyjmenovává současné trendy vlastí českých Petr Krč. Kromě touhy něco zažít si lidé umějí užívat odpočinku. A to je šance pro mnohé lázeňské subjekty. „Dříve měly lázně pověst místa pro těžce nemocné a slovo wellness bylo zcela neznámé. Do lázní se jezdilo ‚na křížek‘, se samopláteckou tuzemskou klientelou se nepočítalo,“ popisuje minulé časy wellness Jan Kučera z cestovní kanceláře Czech holidays. „Dnes jsou právě tyto pobyty velmi populární. Nabízí je nekonečná řada firem se zařízeními, do kterých se za poslední léta nainvestovalo velké množství financí,“ dodává.

Hurá, akce!

Jak ušetřit? Na to Češi slyší. Slevová politika je současným fenoménem, a to i v případech kdy se o reálnou slevu nejedná. „Podívejte se kolem sebe. Vypadá to, jako by nikdo neprodával za normální ceny. Všude jsou akční ceny, super slevy a výprodeje. Marketing odvádí úžasnou práci ve prospěch konzumu a předkládá obrovsky výhodné nákupy. Kdyby to tak skutečně bylo, tak by všichni prodávající už dávno zbankrotovali,“ říká Kučera. I když je zlatá éra „slevomatů“ za zenitem, pro velké procento lidí je cena stále podstatným prvkem v rozhodování. Současně ale existuje i nemalé množství cestovatelů, kteří si uvědomují hodnotu nadprůměrné služby a vyšší cenu respektují. „Jakákoliv sleva nad 10–15% ze standardně nakalkulovaných cen je nesmysl. Pokud to někdo dělá, tak svoji cenu předem nadhodnocuje, aby ji mohl následně zlevnit,“ tvrdí Petr Krč.

 

TOP změny a trendy v domácím turismu od roku 1989

  • pokles skupinových pobytů a podnikových rekreací
  • růst nároků na kvalitu ubytování a poskytovaných služeb
  • pestrost zážitkových nabídek
  • změna struktury tvorby cen (slevové portály)
  • silný marketing k získání přímého zákazníka
  • cenová revoluce díky internetu a jeho možnostem
  • sdílená ekonomika
  • rezervace pobytu s čím dál menším předstihem
  • více kratších cest během roku
  • přerod českého turisty ve zkušeného cestovatele

 

Domácí cestovní ruch v rozkvětu

V současné době stále roste touha po kvalitě ubytovacích zařízení, vyhledávají se dobře vybavené kempy a znovuvzkříšení zažívá chalupaření. Podle všeho se zdá, že český turismus bude i nadále vzkvétat. „Dnešní infrastruktura českého hotelnictví, gastronomie a destinační nabídky mnohdy předčí kvalitu zahraničních. Odpadá jazyková bariéra a český turista si může luxus užít v tuzemsku,“ uzavírá Jan Kučera.

Foto: Shutterstock.com

Renata KučerováC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Wizz Air bude létat z Pardubic také do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic - bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020,...

Číst více
Foto: Miroslav Rončák

Jak efektivně po pandemii covid-19 oslovit německý trh: Příklad Arménie

V současném (post)covidovém období, kdy se situace na jednotlivých trzích neustále mění,  je pro destinace nutné reagovat operativně s přesným načasováním konkrétních aktivit. Jednou z priorit je vrátit turistům ztracenou důvěru. Přestože se Arménie zatím v rozvoji cestovního ruchu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Online vstupenky na jednom místě?

Přesnější statistiky cestovního ruchu i jednodušší nákup vstupenek. To jsou velké digitální novinky, které chystají Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura CzechTourism. Projekt eTurista usnadní práci poskytovatelům ubytování i obcím a navíc přinese co nejpřesnější informace o tom, co se...

Číst více